Έναν ανορθόδοξο τρόπο επέλεξαν οι οικονομικές αρχές της Ιαπωνίας προκειμένου να αυξήσουν τα φορολογικά έσοδα από τα οινοπνευματώδη ποτά, κάνοντας έκκληση στο πατριωτικό συναίσθημα των πολιτών.
Στην ασιατική χώρα, οι νεότεροι πολίτες καταναλώνουν λιγότερο αλκοόλ από τους μεγαλύτερους, γεγονός που έχει καταφέρει ισχυρό πλήγμα στους φόρους από ποτά, όπως το παραδοσιακό ποτό της Ιαπωνίας σάκε (κρασί από ρύζι).
Για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα, η Εθνική Φορολογική Υπηρεσία (NTA) ξεκινά εκστρατεία με την ονομασία «Sake Viva!» με την οποία ζητά από άτομα ηλικίας 20 έως 39 ετών να υποβάλουν προτάσεις για να βοηθήσουν στην αναζωογόνηση της δημοτικότητας των αλκοολούχων ποτών.
Ο επιχειρηματικός διαγωνισμός, ο οποίος δεν περιορίζεται μόνο στο σάκε αλλά αφορά και άλλα οινοπνευματώδη όπως το ουίσκι, θα διαρκέσει έως τις 9 Σεπτεμβρίου. Ζητά δε από τους Ιάπωνες «νέα προϊόντα και σχέδια» καθώς και νέους τρόπους προώθησης της οικιακής κατανάλωσης. Οι συμμετέχοντες ενθαρρύνονται επίσης να εξερευνήσουν μεθόδους πωλήσεων χρησιμοποιώντας το metaverse.
Σύμφωνα με την NTA η κατανάλωση αλκοόλ στην Ιαπωνία μειώθηκε από 100 λίτρα κατά μέσο όρο ανά άτομο το χρόνο το 1995 σε 75 λίτρα το 2020. Η μείωση των πωλήσεων αλκοόλ έχει πλήξει τον προϋπολογισμό της Ιαπωνίας, η οποία έχει ήδη έλλειμμα άνω των 48 τρισ. σε γιεν.
Η Παγκόσμια Τράπεζα εκτιμά ότι σχεδόν το ένα τρίτο (29%) του πληθυσμού της Ιαπωνίας είναι ηλικίας 65 ετών και άνω, το υψηλότερο ποσοστό στον πλανήτη. Δημογραφικά στοιχεία επικαλείται και ο ιστότοπος της εκστρατείας στην προσπάθειά του να υποστηρίξει τη χρησιμότητα του μέτρου.
Τα ιαπωνικά μέσα ενημέρωσης μεταδίδουν ότι οι αντιδράσεις στο πρωτότυπο αυτό μέτρο ήταν μεικτές, με ορισμένα από αυτά να κάνουν λόγο για απόπειρα προώθησης μιας ανθυγιεινής συνήθειας.