Το βασικό κριτήριο που θα καθορίσει τις εισηγήσεις, τις οποίες θα καταθέσει η ομάδα εργασίας, θα είναι -σύμφωνα με την ίδια απόφαση- «η μελέτη των νέων τεχνολογικών οικονομικών, κοινωνικών και περιβαλλοντολογικών εξελίξεων» στον τομέα της αυτοκίνησης.
Αυτό ακριβώς προϊδεάζει και για την κατεύθυνση που αναμένεται να κινηθούν οι εισηγήσεις. Με τα νέα δεδομένα, τα μόνα αυτοκίνητα νέας τεχνολογίας που θεωρείται σίγουρο ότι θα έχουν μηδενικά τέλη είναι τα ηλεκτρικά.
Και τούτο διότι οι πωλήσεις αυτοκινήτων νέας τεχνολογίας έχουν εκτοξευθεί τα τελευταία χρόνια, πληρώνουν όμως λιγότερα ή καθόλου τέλη σε σχέση με τα παλαιάς τεχνολογίας, που σταδιακά αποσύρονται, ενώ ο ετήσιος στόχος είσπραξης παραμένει σταθερός (στα 1,1-1,2 δισ. ευρώ ετησίως).
Από τα παραπάνω διαφαίνεται ότι οι αλλαγές που αναμένεται να τεθούν σε εφαρμογή από το 2025, θα λάβουν υπόψη κριτήρια περιβαλλοντικά, όπως οι εκπομπές ρύπων, αλλά και τεχνολογικά για π.χ. αυτοκίνητα εναλλακτικών καυσίμων, αμιγώς ηλεκτρικά, υβριδικά κ.ά.
Άλλοι κερδίζουν, άλλοι χάνουν
Στο υπουργείο Οικονομικών λένε πάντως πως σε καμία περίπτωση δεν θέλουν να αιφνιδιάσουν ή να «τιμωρήσουν» όσους έσπευσαν να αποκτήσουν ένα ΙΧ σύγχρονης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Από την άλλη, δεν αναμένονται σημαντικές μειώσεις σε παλιά ρυπογόνα ΙΧ που βαρύνονται με υπέρογκα τέλη μέχρι σήμερα.
Όπως συμβαίνει μάλιστα και σε άλλα κράτη-μέλη της ΕΕ το τελευταίο διάστημα, στο πλαίσιο αναθεώρησης των τελών κυκλοφορίας, δεν αποκλείεται να υπάρξει αύξηση των ποσών για αυτοκίνητα παλαιότητος, ως αντικίνητρο χρήσης ρυπογόνων οχημάτων. Εξετάζεται όμως, στο πλαίσιο των δημοσιονομικών αντοχών του προϋπολογισμού, να δοθούν και κίνητρα στους ιδιοκτήτες τους για να τα αποσύρουν.
Τέλη κυκλοφορίας με το μήνα
Τον επόμενο μήνα αναμένεται να ενεργοποιηθεί η ρύθμιση που δίνει τη δυνατότητα στους φορολογούμενους να πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας με το μήνα. Συγκεκριμένα όσοι είχαν θέσει τα οχήματά τους σε ακινησία θα έχουν τη δυνατότητα να τα κυκλοφορήσουν ξανά στους ελληνικούς δρόμους πληρώνοντας μειωμένα τέλη.
Η διάταξη ετοιμάζεται και αναμένεται να κατατεθεί προσεχώς στη Βουλή και η οποία θα προβλέπει ότι εάν κάποιος επανακυκλοφορήσει το αυτοκίνητό του για ένα μήνα θα πληρώσει το 1/12 των τελών κυκλοφορίας, για δύο μήνες τα 2/12, για 3 μήνες τα 3/12 κ.ο.κ.