H Tesla είχε μια εκπληκτική χρονιά το 2023, με τη μετοχή της να υπερδιπλασιάζεται μέσα σε δώδεκα μήνες. Όμως, το 2024 ξεκίνησε σε διαφορετικό τόνο, με την αυτοκινητοβιομηχανία του Έλον Μασκ να καταγράφει την χειρότερη εκκίνηση νέας χρονιάς στην ιστορία της.
Όπως εξηγεί το Bloomberg σε ανάλυση του, η εταιρεία έχει χάσει πάνω από 94 δισ. δολάρια από την αξία της μέσα σε μόλις δύο εβδομάδες. Το πλήγμα αυτό για την χρηματιστηριακή της αξία είναι το μεγαλύτερο που έχει καταγράψει η εταιρεία με την έναρξη μιας νέας χρονιάς από την εποχή της δημόσιας εγγραφής της, το 2010.
Σε ποσοστιαία βάση η ελεύθερη πτώση της μετοχής σε ποσοστό 12% από τις αρχές Ιανουαρίου είναι η χειρότερη από το 2016, όταν η μετοχή της εταιρείας του Μασκ είχε χάσει 14% κατά τις πρώτες εννέα ημέρες συνεδριάσεων της χρονιάς.
Πάντως, δεν είναι δύσκολο να καταλάβει κανείς το που οφείλεται η πίεση αυτή, καθώς η εταιρεία είναι αντιμέτωπη με ένα μπαράζ αρνητικών ειδήσεων: η υπαναχώρηση της Herz Global Holdings από τη στροφή της στην ηλεκτροκίνηση, μια αναγκαστική νέα περικοπή των τιμών των οχημάτων της στην Κίνα, αλλά και τα σημάδια αύξησης του εργατικού κόστους.
Όλα αυτά έρχονται σε ένα διάστημα υποχώρησης του ρυθμού αύξησης της ζήτησης για ηλεκτρικά οχήματα, ειδικά στην αμερικανική αγορά.
Το χειρότερο, πάντως, είναι πως δεν διαφαίνονται και προοπτικές για την άμεση ανάκαμψη της κορυφαίας βιομηχανίας EV.
Ουσιαστικά η εταιρεία έχει αρχίσει να μειώνει τις τιμές και μάλιστα επιθετικά από τις αρχές του 2023 σε μια προσπάθεια να τονώσει τη ζήτηση. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα μια σταθερή «διάβρωση» στα περιθώρια των κερδών της. Μάλιστα, η πίεση αυτή θα διογκωθεί περαιτέρω τώρα που οι εργαζόμενοι στις μονάδες της βιομηχανίας στις ΗΠΑ διασφάλισαν αυξήσεις στους μισθούς τους.
«Κερασάκι» στα προβλήματα αυτά στάθηκε εσχάτως και η ανάγκη της εταιρείας να προχωρήσει σε ανασχεδιασμό των παραδόσεων της, καθώς υποχρεώθηκε να παγώσει την παραγωγή της στο εργοστάσιο της στο Βερολίνο, που είναι το μεγαλύτερο στην Ευρώπη, λόγω των προβλημάτων που προκάλεσε το μπλόκο των θαλάσσιων μεταφορών μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, μετά τις επιθέσεις των Χούθι. Το «πάγωμα» της παραγωγής στη μονάδα του Βερολίνου θα ισχύσει σε πρώτη φάση το διάστημα από 29 Ιανουαρίου έως 11 Φεβρουαρίου.
Αδύναμα σημάδια
Η ίδια η Tesla προειδοποίησε για επιβράδυνση στη ζήτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων ήδη από τον περασμένο Οκτώβριο και την τότε ανακοίνωση των αποτελεσμάτων της για το τρίμηνο. Το ίδιο μοτίβο υιοθέτησαν κατόπιν και άλλες βιομηχανίες και προμηθευτές παγκοσμίως με αποτέλεσμα κι αρκετές εταιρείες να περικόψουν τα σχέδια για την επέκταση τους.
Πιο φτωχός ο Μασκ
Προφανώς το πλήγμα είναι σημαντικό και για τον Έλον Μασκ προσωπικά. Ο πλουσιότερος άνθρωπος στον πλανήτη, ο οποίος κατάφερε μάλιστα πέρυσι να αυξήσει τον πλούτο του όσο κανείς άλλος, είδε ξαφνικά φέτος την περιουσία του να συρρικνώνεται ήδη κατά 23 δισ. δολάρια, σύμφωνα με τις μετρήσεις του Bloomberg Billionaires Index.
Σημειωτέον πως το 2023, ο Μασκ ανέκτησε τα σκήπτρα της λίστας ανάμεσα στους πιο πλούσιους του πλανήτη, ξεπερνώντας το Γάλλο μεγιστάνα Μπερνάρ Αρνό, όμως πλέον αισθάνεται έντονα την… ανάσα του Τζεφ Μπέζος, ο οποίος μειώνει γοργά την ψαλίδα μεταξύ τους. Με βάση και το «κλείσιμο» των μετοχών τους στη Wall Street, την Παρασκευή, η περιουσία του Έλον Μασκ υπολογίζεται στα 206 δισ. δολάρια, ενώ ο Τζεφ Μπέζος έχει ανέβει στα 179 δισ. δολάρια.
Το μεγαλύτερο μέρος της περιουσίας του Μασκ εξαρτάται από την πορεία της Tesla, στην οποία ελέγχει το 13% των μετοχών, ενώ κατέχει ακόμη 304 εκατ. stock options. Ελέγχει επίσης το 43% της SpaceX, η αξία της οποίας υπολογίζεται στα 53 δισ. δολάρια, όμως έχει δεχτεί σημαντικό πλήγμα και από την απομείωση της αξίας της πλατφόρμας του X (πρώην Twitter), που βρίσκεται σε συνεχή φθίνουσα πορεία μετά τις αλλαγές που εφάρμοσε, αφότου την αγόρασε.