Άντεξε και τον Μάιο η εγχώρια κατανάλωση καυσίμων κίνησης, με τους περισσότερους οδηγούς να συνεχίζουν να γεμίζουν τα ρεζερβουάρ των οχημάτων τους, κόντρα στις συνεχείς και μεγάλες αυξήσεις τιμών που κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν στα πρατήρια βενζίνης.
Ειδικότερα, όπως προκύπτει (βλέπε παρατιθέμενο πίνακα) από τα στοιχεία του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ) οι πωλήσεις βενζινών αυξήθηκαν σε όγκο κατά 1% το Μάιο σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2021 και του ντίζελ κίνησης κατά 12%. Αθροιστικά στο πεντάμηνο, οι πωλήσεις των βενζινών σημείωσαν άνοδο κατά 18% και του ντίζελ κίνησης κατά 13%.
Αναμφίβολα σημαντικό τμήμα της φετινής αυξημένης ζήτησης θα πρέπει να αποδοθεί στο γεγονός ότι κατά το μεγαλύτερο τμήμα του περυσινού πρώτου πενταμήνου (έως και την 14η Μαΐου) ίσχυαν περιοριστικά μέτρα για την αντιμετώπιση της πανδημίας, μεταξύ των οποίων τα κλειστά εμπορικά καταστήματα και η απαγόρευση διανομαρχιακών μετακινήσεων.
Ένας δεύτερος λόγος στον οποίο αποδίδεται η μέχρι σήμερα ανοδική πορεία της ζήτησης είναι η πορεία του εισερχόμενου τουρισμού, ο οποίος από μήνα σε μήνα (ξεκινώντας από τον Μάρτιο) εκπλήσσει θετικά για τις πολύ καλές του επιδόσεις. Στο γεγονός αυτό άλλωστε (εκτιμήσεις για αριθμό ξένων τουριστών υψηλότερο σε σχέση με το ιστορικό ρεκόρ του 2019) παράγοντες του κλάδου αισιοδοξούν ότι η ζήτηση για καύσιμα θα στηριχτεί τουλάχιστον μέχρι και τον προσεχή Σεπτέμβριο (ιδίως για εταιρείες που διαθέτουν εκτεταμένο δίκτυο σε νησιά και λοιπούς τουριστικούς προορισμούς).
Τέλος, για πολλά νοικοκυριά και επιχειρήσεις η κατανάλωση καυσίμων κίνησης χαρακτηρίζεται ως έντονα ανελαστική, ενώ επιπρόσθετα η ζήτηση αποτελεί συνάρτηση κάθε φορά της γενικότερης οικονομικής δραστηριότητας, με το ελληνικό ΑΕΠ να έχει σημειώσει αύξηση 7% κατά το πρώτο φετινό τρίμηνο και να εκτιμάται πως συνεχίζει να κινείται σε ανοδικά επίπεδα και κατά το χρονικό διάστημα Απριλίου-Ιουνίου.
Σε κάθε περίπτωση, οι παράγοντες του κλάδου των πετρελαιοειδών εκφράζουν τον σκεπτικισμό τους για τις τόσο υψηλές τιμές καυσίμων τονίζοντας πως πλήττονται από το συγκεκριμένο φαινόμενο για πολλούς λόγους, όπως η αρνητική επίδραση στη ζήτηση, τα επιπλέον απαιτούμενα κεφάλαια κίνησης και κυρίως τα μεγαλύτερα κίνητρα που έχουν όσοι παράνομα δραστηριοποιούνται σε φαινόμενα λαθραίων και νοθευμένων καυσίμων.
Επίσης, η αύξηση της οδικής κυκλοφορίας επηρεάζει αρνητικά και τα οικονομικά των ασφαλιστικών εταιρειών, οι οποίες καλούνται να αποζημιώνουν μεγαλύτερο αριθμό ατυχημάτων, ενώ φέτος επιβαρύνονται και από το ανοδικό ποσό της ζημιάς ανά ατύχημα λόγω των μεγάλων αυξήσεων που έχουν παρατηρηθεί στις τιμές των ανταλλακτικών των οχημάτων.
Τα ποσά σε μετρικούς τόνους