«H καινοτομία δεν είναι απλώς τεχνολογία. Είναι νέοι τρόποι που σκεφτόμαστε και υλοποιούμε πράγματα. Σε ένα βαθμό, η ψηφιοποίηση και η καινοτομία έχουν καταστεί συνώνυμες, αν και αυτό δεν ανταποκρίνεται πλήρως στην πραγματικότητα, καθώς η καινοτομία μπορεί να προκύψει από μια απλή ιδέα, ακόμη και σε ζητήματα που μας φαίνονται αρχικά επουσιώδη», ανέφερε ο Αντρέας Αθανασόπουλος, Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος της Eurobank Group Chief Transformation Officer, Digital & Retail, μιλώντας σε πάνελ με τίτλο «Αποδεσμεύοντας τη δύναμη της εταιρικής καινοτομίας» στο Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών.
Αναλυτικά:
Αντρέα, η πρόσφατη καμπάνια της Eurobank κάνει λόγο για πρωτοπόρους (Η ευημερία χρειάζεται πρωτοπόρους), άρα η Eurobank θα πρέπει να πιστεύει στην καινοτομία με την ευρεία έννοια. Πιστεύεις ότι μπορούμε να έχουμε καινοτομία σε μεγάλους οργανισμούς; Καθοδηγείται η καινοτομία σε κεντρικό επίπεδο ή από τους ανθρώπους που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή του business;
Εγώ αντιλαμβάνομαι την αρχιτεκτονική της καινοτομίας επάνω στους εξής άξονες:
Πρώτον, βασική/θεμελιώδης (foundational) καινοτομία: σχετίζεται με βελτιώσεις επί υφιστάμενων προϊόντων/υπηρεσιών καθώς και διαδικασιών. Η σταδιακή (incremental) καινοτομία λειτουργεί αθροιστικά και μας καθιστά διαρκώς καλύτερους.
Δεύτερον, παρακείμενη καινοτομία (adjacent): Αφορά στην ανάπτυξη νέων προϊόντων και υπηρεσιών για υφιστάμενους πελάτες, τις ανάγκες των οποίων κατανοεί καλά η εταιρεία, ή νέα προϊόντα/υπηρεσίες που απευθύνονται σε νέες αγορές.
Τρίτον, καινοτομία σε νέους ορίζοντες (new frontiers): Αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα της επιχείρησης για το τι έπεται: ποιες εξελίξεις διαφαίνεται ότι θα έχουν σημαντική επίπτωση στην εταιρεία.
Για παράδειγμα όταν η συζήτηση για το μέλλον του banking ήταν επικεντρωμένη στο digital, εμείς κινηθήκαμε αντίθετα με το ρεύμα και τις ομοειδείς στρατηγικές άλλων τραπεζών και παρουσιάσαμε την έννοια του “phygital banking”. Παρατηρήσαμε την εξελισσόμενη καταναλωτική συμπεριφορά και διαπιστώσαμε ότι οι πελάτες συναλλάσσονται ψηφιακά αλλά ψωνίζουν με φυσική παρουσία. Τα καταστήματα είναι εδώ λοιπόν! Αλλά λιγότερα καταστήματα, καλύτερη δουλειά και περισσότερες συμβουλευτικές υπηρεσίες.
2. Απαιτείται ισορροπία μεταξύ μιας κεντρικά οριζόμενης κατεύθυνσης και της ελευθερίας που δίδεται σε όλο το προσωπικό να καινοτομεί.
Ένας βασικός παράγοντας που διαφοροποιεί το μετασχηματισμό και την καινοτομία είναι η ταχύτητα – ή η έλλειψή της – και η σειρά με την οποία εμφανίζονται. Οι μετασχηματισμοί απαιτούν χρόνο, είναι μια διαδικασία. Η καινοτομία συνήθως αναφέρεται σε κάτι ξαφνικό, σε μια δημιουργική ιδέα και στις δράσεις που ακολουθούν για να υλοποιηθεί αυτή η ιδέα ως μέρος της στρατηγικής της εταιρείας.
Για παράδειγμα, αναγνωρίζοντας ότι τα δεδομένα είναι ένα από τα πιο σημαντικά περιουσιακά μας στοιχεία, σπάσαμε τα σιλό και δημιουργήσαμε μια ανοιχτή κοινότητα analytics, μέσω της οποίας τα δεδομένα, οι αλγόριθμοι, τα εργαλεία και οι λύσεις, είναι ανοιχτά σε όλους. Έτσι, οι ανοιχτές πλατφόρμες αξιοποιούνται από ανοιχτές ομάδες με διευρυμένο ορίζοντα υλοποίησης και εργαλεία καινοτομίας!
3. Τι γίνεται στην πρώτη γραμμή, καθώς καταλαβαίνει καλύτερα τον πελάτη;
Η πρώτη γραμμή (frontline) έχει καθοριστική σημασία για την τροφοδότηση καινοτόμων ιδεών, αλλά αυτό πρέπει να γίνεται με ένα δομημένο τρόπο. Σε ορισμένες εταιρείες, όλη αυτή η δραστηριότητα δεν καταλήγει σε τίποτα περισσότερο από ένα “θέατρο καινοτομίας”.
Στην Eurobank χρησιμοποιούμε το Transformation Challenge Box, μία κοινή πλατφόρμα μέσω της οποίας όλοι οι εργαζόμενοι καλούνται να μοιραστούν τις ιδέες τους για βελτίωση παντού στον οργανισμό, όσο ριζοσπαστικές και αν είναι αυτές οι ιδέες. Αρκετές από αυτές τις ιδέες τις έχουμε ήδη υλοποιήσει. Τους αρέσει πολύ – και σε εμάς – και τους δίνει ακόμη μεγαλύτερη ώθηση να γίνονται μέρος της προόδου ολόκληρης της τράπεζας.
Δεν είναι συμπτωματικό ότι ο σκοπός που διέπει το όραμα και τη στρατηγική της Eurobank είναι ότι «η ευημερία χρειάζεται πρωτοπόρους». Η καινοτομία είναι στο DNA μας, είναι στο μυαλό και στην καρδιά των ανθρώπων μας και το έχουμε αποδείξει στο παρελθόν.
Για παράδειγμα, η αντιμετώπιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων από την Τράπεζά μας είναι στον πυρήνα της έννοιας της εταιρικής καινοτομίας: είχαμε να διαχειριστούμε ένα μείζον πρόβλημα που ήταν πρωτοφανές σε μέγεθος και δυσκολία. Η Τράπεζα έπρεπε να επινοήσει μια de novo προσέγγιση, η οποία αργότερα υιοθετήθηκε από ολόκληρο το τραπεζικό σύστημα στην Ελλάδα.
4. Η καινοτομία απαιτεί δικτύωση
Υπάρχουν διαφορετικές πηγές καινοτομίας: πελάτες, εργαζόμενοι, ακαδημαϊκή έρευνα, εργαστήρια καινοτομίας ή κεντρικά τμήματα R&D και στρατηγικές συμμαχίες. Εδώ έχουμε τους νέους φίλους μας! Τα fintechs, που έχουν την ελευθερία να καινοτομούν και την ευελιξία να δημιουργούν εξατομικευμένες λύσεις για ειδικές ανάγκες πελατών. Η συμβίωση με τα fintechs σημαίνει ότι μπορούμε να συνδυάσουμε το καλύτερα στοιχεία από τους δύο διαφορετικούς κόσμους: οι τράπεζες αποκτούν πρόσβαση στην ευελιξία και την καινοτομία των fintechs και σε αντάλλαγμα προσφέρουν πρόσβαση σε πελάτες με δεκαετίες σχέσεων/loyalty με την τράπεζα, γνώση του πλαισίου διαχείρισης κινδύνων, ευρεία κλίμακα εφαρμογής, εδραιωμένα δίκτυα και, κυρίως, εμπιστοσύνη και αξιοπιστία.
Η καινοτομία δεν είναι μια αφηρημένη έννοια, είναι αναγκαιότητα!
Η εταιρική καινοτομία δεν σχετίζεται με επιστημονικές διατριβές αλλά με την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ πράξη των επιχειρήσεων.