Τον περασμένο Οκτώβριο ο ποταμός Γιαμούνα στην Ινδία, ανάμεσα στους επτά σημαντικότερους του Ινδουισμού, καλύφθηκε από ένα παχύ, λευκό στρώμα τοξικού αφρού που απελευθερώθηκε από μη επεξεργασμένα λύματα και βιομηχανικούς ρύπους. Οι τοπικές αρχές συνέστησαν στους επισκέπτες να φορούν μάσκα και να αποφεύγουν τις άσκοπες μετακινήσεις, καθώς ο αφρός περιείχε επιβλαβή οργανική ύλη που διοχετεύει πτητικά αέρια απευθείας στην ατμόσφαιρα. Τοπικά δημοσιεύματα κατήγγειλαν για αδράνεια τις τοπικές αρχές, καθώς δεν τέθηκαν σε εφαρμογή άμεσα μέτρα για τον περιορισμό του προβλήματος.
Δεν αποτελεί έκπληξη, επομένως, που η Ινδία κυριαρχεί με 13 από τις 20 πιο μολυσμένες πόλεις στον κόσμο, σύμφωνα με έκθεση της ελβετικής εταιρίας IQAir. Στην πρώτη θέση βρίσκεται το Μπιρνιχάτ στο Ασάμ και στη δεύτερη το Δελχί, το οποίο «κατακτά» και τον τίτλο της πιο μολυσμένης πρωτεύουσας.
Τέσσερις πόλεις βρίσκονται στο Πακιστάν, μία στην Κίνα, ενώ η μόνη πόλη εκτός Ασίας στη λίστα είναι η Ντζαμένα της Αφρικής, πρωτεύουσα της Δημοκρατίας του Τσαντ.
Οι 19 από τις 20 πιο μολυσμένες πόλεις είχαν ποσοστά ατμοσφαιρικής ρύπανσης που ξεπερνούσαν σημαντικά το μέσο όρο για τα πρότυπα ποιότητας αέρα που ορίζει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ).
Αυτές είναι οι: Μπιρνιχάτ στην Ινδία, Δελχί στην Ινδία, Καραγκάντα στο Καζακστάν, Μουλανπούρ στην Ινδία, Λαχόρη στο Πακιστάν, Φαρινταμπάντ στην Ινδία, Ντέρα Ισμαήλ Χαν στο Πακιστάν, Ντζαμένα στο Τσαντ, Λόνι στην Ινδία, Νέο Δελχί, Μουλτάν στο Πακιστάν, Πεσαβάρ στο Πακιστάν, Φαϊσαλαμπάντ στο Πακιστάν, Σιαλκότ στο Πακιστάν, Γκουργκάον στην Ινδία, Γκανγκαναγκάρ στην Ινδία, Χοτάν στην Κίνα, Νόιντα στην Ινδία, Μπιγουάντι στην Ινδία και Μουζαφαρναγκάρ στην Ινδία.
Την ίδια ώρα, μόνο επτά περιοχές τηρούν τα όρια: Αυστραλία, Μπαχάμες, Μπαρμπάντος, Εσθονία, Γρενάδα, Ισλανδία και Νέα Ζηλανδία.
Τα σωματίδια μπορούν να διεισδύσουν στους πνεύμονες και στην κυκλοφορία του αίματος, προκαλώντας ακόμα και θάνατο εξαιτίας αναπνευστικών και καρδιαγγειακών παθήσεων.
Τον περασμένο Ιανουάριο το Κέντρο Έρευνας για την Ενέργεια και τον Καθαρό Αέρα του Ελσίνκι ανέδειξε το Μπιρνιχάτ ως την πιο μολυσμένη πόλη στην Ινδία, με βάση τα μέσα μηνιαία επίπεδα PM2,5. Για ποιο λόγο, όμως, συνεχίζει να αναδεικνύεται για την εξαιρετικά κακή ποιότητα αέρα; Σύμφωνα με την Indian Express η πόλη έχει εξελιχθεί σε περιφερειακό βιομηχανικό κόμβο, αφού σε έκταση 49,5 τ.χλμ. λειτουργούν περισσότερες από 40 βιομηχανικές μονάδες παραγωγής οπτάνθρακα, τσιμέντου, σιδήρου, χάλυβα. Ο αρμόδιος υπουργός τόνισε ότι έπειτα από αιφνιδιαστικούς ελέγχους σε κάποιες εξ αυτών, εκδόθηκαν ειδοποιήσεις για την παύση της λειτουργίας τους, καθώς παρατηρήθηκαν παραβιάσεις εξαιτίας των εκπομπών τους, καθώς και των αναποτελεσματικών συσκευών ελέγχου ρύπανσης ή της μη χρήσης τους.
Όπως επισημαίνει το Indian Today οι λιγοστοί έλεγχοι δεν βοηθούν, παρότι οι ειδικοί εκφράζουν επανειλημμένως ανησυχία για την επιδείνωση των επιπέδων ρύπανσης και καλούν σε άμεση λήψη μέτρων για τον περιορισμό της, ανάμεσα σε αυτά και τη σύσταση αρμόδιας ομάδας.
Επιπλέον, προτείνουν τη φύτευση δέντρων ώστε να ενισχύσουν την απορρόφηση του άνθρακα και τονίζουν πως η βιώσιμη και καλά σχεδιασμένη αστική ανάπτυξη μπορεί να συμβάλλει στη μείωση της ρύπανσης.
Η αυξανόμενη ατμοσφαιρική ρύπανση αποτελεί σοβαρή απειλή για την ανθρώπινη υγεία και τη βιοποικιλότητα, καθιστώντας επιτακτική την άμεση εφαρμογή στρατηγικών.
Μιλώντας στην τοπική εφημερίδα, ο Αγινάς Τσαντσάλ, αναπληρωτής διευθυντής της Greenpeace στη Νότια Ασία, αναφέρθηκε σε μελέτες που έχουν διαπιστώσει ότι εκπομπές από τις οδικές μεταφορές αποτελούν βασικό παράγοντα στις συγκεντρώσεις PM2,5 στις πόλεις της Ινδίας. Παρ’όλα αυτά – τόνισε – η κυβέρνηση δεν έχει καταφέρει να ενισχύσει το σύστημα δημόσιων μεταφορών. Ο ειδικός κάλεσε τις αρχές να δημιουργήσουν ειδικό ταμείο για τη δημόσια συγκοινωνία που θα διασφαλίζει επενδύσεις σε λεωφορεία, επιδοτήσεις κομίστρου και επέκταση των συστημάτων ταχείας μαζικής μεταφοράς.