Της ευκαιρίας δράττονται οι ελληνικές επιχειρήσεις, εν όψει της περιβόητης Black Friday όσο και της επικείμενης Cyber Monday που αφορά εκπτώσεις σε ηλεκτρονικά καταστήματα.
Ήδη αρκετές επιχειρήσεις έχουν ξεκινήσει εδώ και ημέρες τη διαφήμιση της Black Friday, η οποία φέτος πέφτει 24 Νοεμβρίου, ένα μήνα πριν από τα Χριστούγεννα αλλά και της Cyber Monday, την Δευτέρα 27 Νοεμβρίου.
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τη νομοθεσία που ισχύει από τις αρχές του 2023, κάθε ανακοίνωση μείωσης τιμής σε προϊόντα στην οποία προχωρά το εκάστοτε κατάστημα, σε εκπτώσεις και περιόδους προσφορών, θα πρέπει να γίνεται επί της χαμηλότερης τιμής των προηγούμενων 30 ημέρων και όχι επί της τιμής που είχε το προϊόν μία ή ακόμη και λίγες μέρες πριν. Η χαμηλότερη τιμή του τελευταίου μήνα λαμβάνεται ως τιμή αναφοράς και πάνω σε αυτή θα πρέπει να γίνεται η οποιαδήποτε μείωση τιμή αποφασίζει να κάνει η επιχείρηση και αναγράφει στο προϊόν.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τη φετινή χρονιά δεν είναι μόνο οι αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών που μπαίνουν από νωρίς στον «χορό» των προσφορών, αλλά ξεκίνησαν και αρκετές επιχειρήσεις από τους κλάδους της ένδυσης, υπόδησης καθώς και των οικιακών ειδών.
Άνθρωποι της αγοράς εκτιμούν ότι σε σπριντ προσφορών θα επιδοθεί ο κλάδος των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών.
Τι να προσέξουν οι καταναλωτές
Καθώς οι μεγάλες αλυσίδες και τα ηλεκτρονικά καταστήματα έχουν αρχίσει ήδη τις προσφορές ενόψει της Black Friday και, πολύ περισσότερο, της Cyber Monday, που ακολουθεί, ο Συνήγορος του Καταναλωτή και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας δίνουν οδηγίες στους καταναλωτές προκειμένου να μην πέσουν θύματα απάτης.
Συγκεκριμένα συμβουλεύουν:
Να προσέχουν κατά την ηλεκτρονική εγγραφή τους σε ενημερωτικά δελτία (newsletters), με τα οποία καλούνται να δηλώσουν έγκαιρα τις προτιμήσεις τους σε συγκεκριμένα προϊόντα και να ενημερωθούν νωρίτερα για τις εκπτώσεις που θα γίνουν σε αυτά. Ιδίως, να είναι επιφυλακτικοί με τις προσωπικές πληροφορίες που χορηγούν μέσω αυτών των newsletters, δεδομένου ότι αποτελούν, στην ουσία, μορφή ηλεκτρονικού μάρκετινγκ και χρησιμοποιούνται κατά κόρον από τους προμηθευτές για τη δημιουργία προσωποποιημένων προφίλ πελατών και για τη διενέργεια εξατομικευμένων προωθητικών ενεργειών που τους ακολουθούν παντού κατά την πλοήγησή τους στο Διαδίκτυο.
Να διαχωρίζουν τις αληθινές από τις εικονικές προσφορές, κάνοντας δική τους έρευνα αγοράς αρκετό διάστημα πριν για τα προϊόντα που τους ενδιαφέρουν, σε συνδυασμό και με τη χρήση ειδικών εργαλείων που διατίθενται από ηλεκτρονικές πλατφόρμες σύγκρισης προϊόντων και πραγματοποίησης αγορών, τα οποία αναπαριστούν τη διαχρονική διακύμανση των τιμών.
Κατά την τοποθέτηση των παραγγελιών τους, να δίνουν ιδιαίτερη έμφαση και σημασία, εκτός από την τιμή, και σε άλλες κρίσιμες πληροφορίες που σχετίζονται με την ταχύτητα παράδοσης των προϊόντων τους και συγκεκριμένα: (α) στη διαθεσιμότητα, λαμβάνοντας ιδίως υπόψη εμπόδια και περιορισμούς που, σε διεθνές επίπεδο, επηρεάζουν την παραγωγή και διακίνηση των αγαθών, καθώς και (β) στον αναμενόμενο χρόνο αποστολής των προϊόντων μέσω των ταχυδρομικών παρόχων. Στόχος είναι οι καταναλωτές να μη βιώνουν αργότερα δυσαρέσκεια και απογοήτευση από τυχόν υπερβολικούς ή/και απροσδιόριστους χρόνους αναμονής.
Να αποφεύγουν την αγορά προϊόντων, ακόμα κι αν πωλούνται σε ιδιαίτερα συμφέρουσες τιμές, από ηλεκτρονικά καταστήματα που διαθέτουν αμφίβολης νομιμότητας ιστοσελίδες, π.χ. δεν περιλαμβάνουν πλήρη στοιχεία έδρας και επικοινωνίας, περιέχουν «νεκρές» συνδέσεις (links) ή συνδέσεις σε όρους χρήσης ή πολιτικής προστασίας απορρήτου με ασυνάρτητο παρεχόμενο, διοχετεύουν την επικοινωνία με τους καταναλωτές αποκλειστικά μέσω social media εφαρμογών, όπως viber, messenger κ.λπ.