Η ακραία ζέστη που πλήττει την Ευρώπη, οι υψηλές τιμές σε ξενοδοχεία και καταλύματα αλλά και ο υπερτουρισμός σε πολλές περιοχές, φαίνεται πως δεν πτοούν τους τουρίστες, ο οποίοι είναι πρόθυμοι να βάλουν βαθιά το χέρι στη τσέπη για να απολαύσουν τον ήλιο και τη θάλασσα.
Μια νέα έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδίων σχετικά με τις τουριστικές δαπάνες και τις ταξιδιωτικές τάσεις που δημοσιεύθηκε το δεύτερο τρίμηνο του 2024 και έχει στην κατοχή το Bloomberg επιβεβαιώνει ότι η ζήτηση για τους ευρωπαϊκούς τουριστικούς προορισμούς συνεχίζει να αυξάνεται.
Οι τουρίστες αναμένεται να ξοδέψουν φέτος στην Ευρώπη το ποσό ρεκόρ των 800 δισεκατομμυρίων ευρώ, σύμφωνα με την έκθεση – δηλαδή 37% αύξηση σε σχέση με τα προ της πανδημίας επίπεδα των 583 δισεκατομμυρίων ευρώ, σύμφωνα με τα στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού των Ηνωμένων Εθνών. Οι αφίξεις επισκεπτών από το εξωτερικό είναι επίσης αυξημένες κατά 6% σε σχέση με το 2019 μέχρι στιγμής, αποκαλύπτει η έκθεση, σημειώνοντας νέο ρεκόρ για την Ευρώπη.
Μοχλός της φετινής ευρωπαϊκής τουριστικής έκρηξης είναι οι Αμερικανοί, προσθέτει η έκθεση, και το 72% των τουριστικών δαπανών ρεκόρ έχει πραγματοποιηθεί μέχρι στιγμής σε δυτικοευρωπαϊκούς προορισμούς. Περαιτέρω ώθηση στα έσοδα έχουν δώσει οι εντός Ευρώπης επισκέπτες και οι τουρίστες της Ανατολικής Ασίας που επιστρέφουν, κυρίως από την Κίνα, αν και η συμβολή των κινέζων ταξιδιωτών στις δαπάνες δεν ήταν άμεσα διαθέσιμη, αναφέρει η ETC.
«Προς το παρόν, βλέπουμε ότι οι προορισμοί της νότιας Ευρώπης και της Μεσογείου παραμένουν σταθερά αγαπημένοι για τους ταξιδιώτες στην Ευρώπη», δήλωσε ο Εντουάρντο Σανταντέρ, διευθύνων σύμβουλος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδίων, σε δήλωση που έστειλε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι τουρίστες συνεχίζουν να δίνουν προτεραιότητα στον ζεστό καιρό και στο value for money, τα οποία και τα δύο μπορούν ακόμη να βρεθούν σε μέρη της νότιας Ευρώπης.
Ψηφίζουν Ελλάδα παρά τη ζέστη και τις πυρκαγιές
Αυτό ισχύει στη περίπτωση της Ελλάδας, παρά το γεγονός ότι αντιμετώπισε μεγάλες επιπτώσεις από την κλιματική αλλαγή, αλλεπάλληλα κύματα καύσωνα φέτος και πυρκαγιές. Οι τελευταίες δεν είχαν καμία επίπτωση στην ελκυστικότητα του προορισμού, αναφέρει η έκθεση. Πράγματι, η Ελλάδα είδε φέτος να πολλαπλασιάζονται οι αφίξεις σε πιο προσιτά οικονομικά ξενοδοχεία, εκτός από τους δημοφιλείς προορισμούς όπως η Σαντορίνη και η Μύκονος.
Αλλά και οι βόρειοι προορισμοί κερδίζουν γρήγορα μερίδιο αγοράς. Στην πραγματικότητα, τα στοιχεία επιβεβαιώνουν ότι μια αλλαγή στα πρότυπα του ευρωπαϊκού τουρισμού βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη: Περισσότεροι επισκέπτες επέλεξαν προορισμούς με ήπιο καιρό και λιγότερη πολυκοσμία το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους. Αυτή η συνεχιζόμενη τάση των “δροσερών διακοπών” οδήγησε σε αξιοσημείωτες αυξήσεις στις διεθνείς διανυκτερεύσεις για τη Δανία (+38%), τη Νορβηγία (+18%) και τη Σουηδία (+9%), ανά έτος σε σχέση με το 2019.
Υπάρχει επίσης μια αυξανόμενη προτίμηση για λιγότερο επισκέψιμους ή λιγότερο πολυσύχναστους ευρωπαϊκούς προορισμούς στο νότο, όπως δείχνει η έκθεση: Οι αφίξεις υπερπόντιων τουριστών για την Κροατία και τη Μάλτα αυξήθηκαν κατά 7,6% και 37% πάνω από τα επίπεδα του 2019, αντίστοιχα, ενώ το μερίδιο της Αλβανίας στις αφίξεις τουριστών διανυκτέρευσης αυξήθηκε κατά 86% σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2019.
Οι προορισμοί με ευνοϊκή συναλλαγματική ισοτιμία αυξάνουν επίσης τη δημοτικότητά τους, είτε είναι εκτός των δημοφιλών προορισμών είτε όχι: η Βουλγαρία (+29%), η Σερβία (+40%) και η Τουρκία (+22%) παρουσίασαν διψήφια αύξηση των διεθνών τουριστικών αφίξεων σε σχέση με τα προ της πανδημίας επίπεδα.
Όσον αφορά τις κριτικές για την Ευρώπη με αναρτήσεις τουριστών στο διαδίκτυο, τις οποίες παρακολουθεί επίσης η έκθεση, η Ευρώπη σημείωσε υψηλότερη βαθμολογία από άλλες σε όλο τον κόσμο, σύμφωνα με το ETC, με βαθμολογία 46 στα 100 για το δεύτερο τρίμηνο του 2024. Στη δεύτερη και τρίτη θέση βρίσκονταν η Μέση Ανατολή και η Ασία-Ειρηνικός, με βαθμολογίες 45 και περίπου 35, αντίστοιχα. Οι μετρήσεις των κριτικών είναι αποτέλεσμα της παρακολούθησης των συζητήσεων και των πληροφοριών σχετικά με προορισμούς που μοιράζονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, σε φόρουμ, σε ιστολόγια, σε ιστότοπους εταιρειών και σε διαδικτυακές κριτικές.
Ο υπερτουρισμός στους δημοφιλείς προορισμούς έχει προκαλέσει την έντονη δυσαρέσκεια των επισκεπτών. Ομως όπως σημειώνει η έκθεση, η πρόκληση του υπερτουρισμού σε ορισμένα μέρη έχει δημιουργήσει ευκαιρίες σε άλλους προορισμούς Αυτό εξηγεί γιατί περιοχές όπως το Magerøya στη Νορβηγία, το Bornholm στη Δανία και το Iona στη Σκωτία κερδίζουν την προσοχή.
Η ενθάρρυνση των τουριστών να κάνουν τις διακοπές τους σε τοποθεσίες που δεν είναι τόσο δημοφιλείς θα δώσει την ευκαιρία σε μικρές επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν οικονομικές πιέσεις, συμπεριλαμβανομένων των υψηλότερων λειτουργικών δαπανών και των ελλείψεων προσωπικού, να πάρουν μια ανάσα λέει ο Σανταντέρ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδίων.