Αισιόδοξες είναι οι εκτιμήσεις του Bloomberg για τις τιμές καυσίμων και τον πληθωρισμό.
Σύμφωνα με το πρακτορείο, τα τελευταία δύο χρόνια, η βιομηχανία διύλισης έφτασε σε σημείο ασφυξίας, ωθώντας το κόστος μετατροπής του αργού σε καύσιμα σε επίπεδα ρεκόρ όλων των εποχών και εκτοξεύοντας τις τιμές της βενζίνης και του ντίζελ. Ο «τείχος της διύλησης» είχε γίνει «καραμέλα». Τώρα, η συμφόρηση χαλαρώνει.
Τι άλλαξε; Ο κόσμος κατασκευάζει νέα διυλιστήρια και επεκτείνει τα παλαιότερα με ταχύτητα που δεν έχει παρατηρηθεί εδώ και σχεδόν δύο γενιές. Μπορεί να ακούγεται παράλογο, δεδομένων των προσπαθειών για τον περιορισμό της κλιματικής έκτακτης ανάγκης, αλλά η ζήτηση πετρελαίου συνεχίζει να αυξάνεται και, για να το αντιμετωπίσουν, οι εταιρείες πετρελαίου επενδύουν και πάλι δισεκατομμύρια δολάρια σε νέα διυλιστήρια.
Η αύξηση της ικανότητας διύλισης πετρελαίου του 2023-2024, η η μεγαλύτερη τα τελευταία 45 χρόνια
Η RBC Capital Markets LLC, μια επενδυτική τράπεζα, υπολογίζει ότι η καθαρή παγκόσμια δυναμικότητα των διυλιστηρίων θα αυξηθεί κατά 1,5 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα φέτος και κατά 2,4 εκατομμύρια επιπλέον το επόμενο έτος. Η συνδυασμένη ενίσχυση του 2023 και 2024 είναι η μεγαλύτερη διετής αύξηση της καθαρής παγκόσμιας ικανότητας διύλισης τα τελευταία 45 χρόνια, σύμφωνα με την τράπεζα.
Η κατασκευαστική άνθιση, όμως, έχει σημασία και πέρα από τη βιομηχανία πετρελαίου, αναφέρει ο αρθρογράφος του Bloomberg. Για τις κεντρικές τράπεζες που προσπαθούν να αποφασίσουν εάν η εκστρατεία τους για αυξήσεις των επιτοκίων έχει μειώσει τον πληθωρισμό, η αυξημένη χωρητικότητα προσφέρει κάποια ελπίδα ότι οι τιμές της βενζίνης και του ντίζελ θα παραμείνουν χαμηλές.
Τελικά, για τους καταναλωτές και τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής, η αύξηση της ικανότητας διύλισης προσφέρει ευπρόσδεκτη ανακούφιση στο μέτωπο του πληθωρισμού -αλλά όχι το ίδιο και για το κλίμα.