Δεν είναι λίγοι οι μελετητές που κάθε χρόνο προβλέπουν ότι οι εκπτωτικές ημέρες Black Friday και Cyber Monday, θα έχουν απογοητευτικά αποτελέσματα λόγω ποικίλων παραγόντων – από τη μειωμένη αγοραστική δυνατότητα, τις πληθωριστικές πιέσεις και τους χαμηλούς μισθούς μέχρι και αστάθμητους παράγοντες όπως η ενεργειακή κρίση, η πανδημία αλλά και οι πολεμικές συγκρούσεις.
Ρεκόρ όλων των εποχών
Η Adobe κατέγραψε την Cyber Monday ως την πιο πολυσύχναστη ημέρα ηλεκτρονικών αγορών όλων των εποχών με 12,4 δισεκατομμύρια δολάρια σε ψηφιακές πωλήσεις, ενώ η Salesforce κατέγραψε 16,4 δισεκατομμύρια δολάρια σε ηλεκτρονικές πωλήσεις την Black Friday.
Και οι δύο αποδείχθηκαν εξαιρετικά επιτυχημένες ημέρες online αγορών που απέδειξαν ότι οι καταναλωτές διατηρούν το ενδιαφέρον τους για τις περιορισμένης διάρκειας online πωλήσεις extravaganzas. Αυτό συσχετίζεται με τη συνεχιζόμενη δημοτικότητα των μεγάλων διαδικτυακών εκπτωτικών εκδηλώσεων, όπως η Amazon Prime Day και οι Prime Big Deal Days, καθώς και των πωλήσεων που διοργανώνονται για να ανταγωνιστούν τις κορυφαίες εκδηλώσεις της Amazon από άλλους retailers, ιδιαίτερα στην αμερικανική αγορά.
Τα πάντα, από το κινητό
Το e-commerce φέτος σημείωσε ισχυρές επιδόσεις καθ’ όλη τη διάρκεια της Cyber Week -των πέντε ημερών δηλαδή που ακολούθησαν την καθεαυτή Cyber Monday-, με άνοδο σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022, ενώ οι ηλεκτρονικές τιμές κινήθηκαν σε χαμηλότερα επίπεδα αυτό το διάστημα. Η ανάλυση της Salesforce αποκαλύπτει ότι η αύξηση αυτή οφείλεται κυρίως στον όγκο των παραγγελιών και όχι στον πληθωρισμό, σηματοδοτώντας αυξημένη καταναλωτική ζήτηση για πρώτη φορά εδώ και περισσότερα από πέντε τρίμηνα.
Ωστόσο, στο πλαίσιο αυτής της τάσης των ψηφιακών αγορών υπάρχει μια ταχέως αναπτυσσόμενη υπο-τάση των καταναλωτών που επιλέγουν όλο και περισσότερο να πραγματοποιούν τις διαδικτυακές τους αγορές μέσω των κινητών τους.
Σύμφωνα με την Adobe, τα smartphones αντιπροσώπευαν 5,3 δισεκατομμύρια δολάρια από όλες τις online πωλήσεις την Black Friday, αυξημένα κατά 10,4% σε ετήσια βάση, και αντιπροσώπευαν το 54% των online πωλήσεων. Η Adobe αναμένει ότι τα κινητά τηλέφωνα θα ξεπεράσουν για πρώτη φορά τους παραδοσιακούς τρόπους παραγγελίας και τη φετινή εορταστική περίοδο, με περισσότερες από τις μισές (51,2%) διαδικτυακές δαπάνες να πραγματοποιούνται σε κινητά τηλέφωνα.
Μάλιστα, τα στοιχεία της Adobe δείχνουν ότι τη Cyber Monday, το 59% των διαδικτυακών πωλήσεων πραγματοποιήθηκε μέσω smartphone (έναντι 55% το 2022). Η χρήση των κινητών παρέμεινε σε υψηλά επίπεδα κατά τη διάρκεια της Cyber Week, σύμφωνα με την Adobe, με τα smartphones να οδηγούν το 51,8% των online πωλήσεων (από 49,9% το 2022).
Ομοίως, τα στοιχεία της Salesforce δείχνουν ότι η κίνηση μέσω κινητών τηλεφώνων αντιπροσώπευε το 79% της κίνησης ηλεκτρονικού εμπορίου της Cyber Week, ποσοστό ρεκόρ σε σχέση με το 76% το 2022.
Έκρηξη στο BNPL
Δύο άλλες τάσεις από την Cyber Week 2023 στις οποίες θα πρέπει να δώσουν ιδιαίτερη προσοχή οι ψηφιακοί και omnichannel retailers ήταν η έκρηξη των αγορών με το σύστημα Buy-Now-Pay-Later (BNPL) και η επιβράδυνση της παράδοσης των ηλεκτρονικών παραγγελιών με το πάλαι ποτέ κραταιό -λόγω πανδημίας- σύστημα του click&collect/pick.
Τα στοιχεία της Adobe δείχνουν ότι η ευέλικτη χρηματοδότηση πληρωμών BNPL είχε 8% αύξηση των παραγγελιών σε ετήσια βάση. Η χρήση της συγκεκριμένης στρατηγικής είναι σημαντικά αυξημένη σε σχέση με το προηγούμενο έτος κατά τη διάρκεια ολόκληρης της εορταστικής περιόδου μέχρι στιγμής και οδήγησε σε online πωλήσεις 760 εκατομμυρίων δολαρίων στις 25-26 Νοεμβρίου, αυξημένες κατά 20% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Από την 1η έως την 27η Νοεμβρίου, η BNPL οδήγησε συνολικά σε πωλήσεις ύψους 8,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων, αυξημένες κατά 17% σε ετήσια βάση. Η Adobe αναμένει ότι ο Νοέμβριος 2023 θα είναι ο μήνας με πωλήσεις-ρεκόρ που έχει καταγραφεί ποτέ για αυτή τη μέθοδο πληρωμής.
Το αυξημένο ενδιαφέρον των καταναλωτών για την αποστολή των ηλεκτρονικών αγορών μπορεί να ευθύνεται εν μέρει για την υποχώρηση του ενδιαφέροντος για την παραλαβή από τα σημεία click&collect/pick αυτή την περίοδο. Πρόσφατα στοιχεία από την πλατφόρμα παράδοσης κατά παραγγελία Shipt δείχνουν ότι το 73% των καταναλωτών που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσαν ότι είναι σημαντικό για τα εμπορικά καταστήματα να προσφέρουν υπηρεσίες παράδοσης, και μάλιστα δωρεάν.