• Αρχικά πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι η Ελλάδα το φετινό καλοκαίρι τα πήγε πράγματι εξαιρετικά καλά σε σχέση με πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Οι επιδόσεις μας στη διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας ήταν πολύ καλές -συγκριτικά πάντα με την απότομη και μαζική αύξηση του αριθμού των πτήσεων μετά από 2 χρόνια υπολειτουργίας- ενώ και τα προβλήματα που αντιμετώπισαν τα αεροδρόμια από τις ελλείψεις προσωπικού εδάφους ήταν αισθητά μικρότερα σε σχέση με άλλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια.
• Αυτό είναι ένα θετικό αποτέλεσμα που πρέπει να αναγνωριστεί σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας των αερομεταφορών καθώς έγινε εφικτό τόσο από τη συνεργασία όλων μεταξύ τους (αεροπορικές εταιρείες, αεροδρόμια, handlers, ΥΠΑ, ΑΠΑ, Υπουργείο) όσο και από την προνοητικότητα και την ευελιξία που έχουμε αναπτύξει ως εταιρείες. Και φυσικά αποτελεί μια παρακαταθήκη για το μέλλον καθώς ενισχύει το θετικό brand name της χώρας μας.
• Αυτό, αν θέλετε είναι και ένα θετικό απότοκο της κρίσης του covid καθώς είμαστε όλοι πλέον πολύ πιο προσαρμοστικοί, ευέλικτοι και σε ετοιμότητα αλλά και πολύ πιο ικανοί να συνεργαστούμε.
• Η αλήθεια είναι βέβαια πως, παρά τις συγκριτικά καλές επιδόσεις όλοι αντιμετωπίσαμε και δυσάρεστες καταστάσεις καθυστερήσεων, χαμένων αποσκευών, κλπ και ειδικά εμείς στην AEGEAN που έχουμε από μόνοι μας υψηλά στάνταρντ στην εξυπηρέτηση των επιβατών μας, είμασταν ιδιαίτερα απογοητευμένοι, που παρόλο που δεν ήταν δική μας ευθύνη, υπήρξαν περιπτώσεις όπου οι επιβάτες μας δεν έλαβαν το επίπεδο εξυπηρέτησης που έχουν συνηθίσει και που σε κάθε περίπτωση εμείς θέλουμε να προσφέρουμε.
• Ωστόσο κοιτώντας πέρα από το φετινό καλοκαίρι, και όπως επισημάνατε υπάρχουν κάποια δομικά θα έλεγα ζητήματα τα οποία πρέπει να αντιμετωπιστούν ώστε ο κλάδος να μπορεί να λειτουργεί αποτελεσματικά και για τον επιβάτη αλλά και για τους χρήστες/αεροπορικές, να μπορεί να διαχειριστεί την περαιτέρω αύξηση της κίνησης που η τουριστική κίνηση φέρνει μαζί της και να υποστηρίξει τις συνδυασμένες μεταφορές.
• Τα είχαμε επισημάνει και πέρυσι από το ίδιο αυτό πάνελ αλλά κάποια από αυτά εξακολουθούν να παραμένουν επίκαιρα.
• Επιγραμματικά αυτό σημαίνει:
1ον προσωπικό , δηλαδή ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας .
2ον επενδύσεις σε σύγχρονα συστήματα αεροναυτιλίας αλλά και στα περιφερειακά αεροδρόμια που εμφανίζουν μια δυναμική τουριστικής ανάπτυξης.
3ον ολοκλήρωση της μεταρρύθμισης για το διαχωρισμό της ΥΠΑ και της ΑΠΑ, δηλαδή του παρόχου υπηρεσιών και του ρυθμιστή, ώστε το σύστημα να μπορέσει να διαχειριστεί την οικονομική του αυτοτέλεια. Μην ξεχνάμε ότι το σύστημα είναι και αυτοχρηματοδοτούμενο και πλεονασματικό.
και 4ον κίνητρα για την επέκταση της περιόδου.
Η έντονη εποχικότητα και αντίστοιχα η ανάγκη για επιμήκυνση της σαιζόν είναι πάντα ζητούμενο και ίσως τη φετινή χρονιά κάποιοι περιορισμοί, όπως η Κρήτη και η Ρόδος να το πετύχουν.
Η ανακοίνωση της κυβέρνησης για ένα σχήμα κινήτρων για το χειμώνα είναι ενθαρρυντικό, το οποίο ωστόσο μένει να δούμε πως θα εξειδικευτεί και θα υλοποιηθεί.
Φυσικά κάθε προσπάθεια είναι ευπρόσδεκτη και βάζει ένα λιθαράκι στη συνολική προσπάθεια, αλλά όλοι ξέρουμε ότι η επιμήκυνση της σαιζόν θέλει συνέργειες και επένδυση από όλους συστηματικά και σε βάθος χρόνου.
• Σε ότι αφορά τις συνδυασμένες μεταφορές και το ρόλο της Θεσσαλονίκης ως διαμετακομιστικός κόμβος πρέπει να επισημανθεί ότι αυτό αποτελεί αναγκαιότητα και όχι απλά μια επιθυμητή ή ευκταία ενέργεια. Ενώ φυσικά και έχουμε να επωφεληθούμε και εμείς όπως και όλοι συνολικά από την αναβάθμιση των μεταφορών στην πόλη και στην ευρύτερη περιοχή.
• Η έξυπνη κινητικότητα άλλωστε βασίζεται στις συνδυασμένες μεταφορές και την αλληλεξάρτηση μεταξύ των διαφορετικών μεταφορικών μέσων, τα οποία με τη χρήση της τεχνολογίας μπορούν να διαλειτουργούν και τελικά να διευκολύνουν τους επιβάτες (αλλά και εμπορεύματα) να μετακινούνται εύκολα, με ταχύτητα και με τον πιο περιβαλλοντικά βιώσιμο τρόπο.
• Ταυτόχρονα έχουμε όλοι να επωφεληθούμε και από την ανάδειξη της Θεσσαλονίκης όχι μόνο σε διαμετακομιστικό κόμβο, αλλά και σε τεχνολογικό, εκπαιδευτικό, τουριστικό και επιχειρηματικό κέντρο. Η Θεσσαλονίκη είναι ένας πόλος οικονομικής, πολιτιστικής και τεχνολογικής ανάπτυξης, και θεωρούμε ότι και εμείς με τη δική μας συστηματική επένδυση στο δίκτυό της συμβάλλουμε σε αυτό.
• Στη σημείο αυτό θέλω να σημειώσω και μια πρόσφατη εμπειρία μας ως προς το ανθρώπινο δυναμικό της πόλης ,το οποίο είναι πραγματικά εξαιρετικά δυνατό και αξίζει και να αναγνωριστεί αλλά και να γίνει κατανοητό πόσο μεγάλη πηγή ανάπτυξης και προοπτικής είναι για την πόλη.
Πρόσφατα δημιουργήσαμε ένα distance call center αναζητώντας ανθρώπινο δυναμικό από την πόλη.
Οι νέοι άνθρωποι που είδαμε και όσοι τελικά επιλέξαμε είναι πραγματικά εξαιρετικές περιπτώσεις και διαθέτουν όχι μόνο γνώση και εμπειρία αλλά επαγγελματισμό, διάθεση για εργασία και ψυχή. Είναι πράγματι εντυπωσιακό.
• Σε ότι αφορά στην επένδυση στο δίκτυό μας και φέτος αυξήσαμε τα δρομολόγια μας και τους προορισμούς, με τη συντριπτική πλειοψηφία των οποίων να συνεχίζουν να εκτελούνται και το χειμώνα.
• Αντίστοιχα αυξήσαμε τις διαθέσιμες θέσεις, κυρίως του εξωτερικού και φροντίσαμε για μεγαλύτερη και καλύτερη διασυνδεσιμότητα εκεί όπου δεν μπορούμε να έχουμε απευθείας πτήσεις.
• Αυτήν τη στιγμή το χειμερινό πρόγραμμα που έχουμε δημοσιεύσει περιλαμβάνει 22 συνολικά προορισμούς, 12 εξωτερικού (Βρυξέλες, Μιλάνο, Ρώμη, Ζυρίχη, Μόναχο, Φρανκφούρτη, Ντίσελντορφ, Στουτγάρδη, Βερολίνο, Αμβούργο, Λάρνακα, Τελ Αβίβ) σε 6 χώρες (Γερμανία, Ιταλία, Βέλγιο, Ελβετία, Κύπρο, Ισραήλ) και 10 εσωτερικού (Αθήνα, Ηράκλειο, Ρόδος, Μυτιλήνη, Χίος, Καλαμάτα, Κως, Λήμνος, Σάμος, Ικαρία), ενώ πάντα την περίοδο των εορτών προσθέτουμε και πτήσεις charter.
• Μάλιστα είναι αυξημένο συνολικά κατά 14% σε σχέση με πέρυσι και υπολείπεται ελάχιστα σε σχέση με το αυξημένο πρόγραμμα του 2019.
• Φυσικά δε θέλω να ξεχάσω να αναφερθώ στο νέο μας Lounge στη Θεσσαλονίκη, που λειτουργεί σχεδόν ένα χρόνο τώρα, και ήταν το πρώτο που ξεκίνησε με την αναβαθμισμένη αισθητική της νέας εταιρικής εικόνας μας.
• Αλλά και στο πρώτο και μοναδικό πρόγραμμα στην Ελλάδα συστηματικής χρήσης βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (SAF) αυτήν τη στιγμή και ένα από τα λίγα στην Ευρώπη, το οποίο ξεκίνησε και στην πράξη υλοποιείται αποκλειστικά από τη βάση της Θεσσαλονίκης.
• Πράγματι είμαστε ιδιαίτερα υπερήφανοι για το πρώτο και μοναδικό πρόγραμμα στην Ελλάδα συστηματικής χρήσης βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (SAF) αυτήν τη στιγμή και ένα από τα λίγα στην Ευρώπη, το οποίο ξεκίνησε και στην πράξη υλοποιείται αποκλειστικά από τη βάση της Θεσσαλονίκης.
• Σήμερα όλες οι πτήσεις που αναχωρούν από τη Θεσσαλονίκη έχουν SAF.
• Παρόλο που η χρονική στιγμή που ξεκίνησε αυτή η ενέργεια δεν ήταν η πλέον κατάλληλη - λόγω της ενεργειακής κρίσης και της δυσθεώρητης αύξησης του κόστους των καυσίμων - εντούτοις η δέσμευση της AEGEAN για περισσότερο βιώσιμες πτήσεις είναι δεδομένη και αδιαπραγμάτευτη για αυτό και το project αυτό δε σταμάτησε να προετοιμάζεται μέσα στην κρίση.
• Όπως αδιαπραγμάτευτη ήταν και η προσήλωσή μας στο επενδυτικό μας πρόγραμμα για την ανανέωση του στόλου μας με τα 46 νέα αεροσκάφη μας, που αποτελεί και τη μεγαλύτερη περιβαλλοντική δράση της εταιρείας μειώνοντας σημαντικά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα από τη δραστηριότητά της.
Τα νέα αεροσκάφη μας εξασφαλίζουν 19-23% χαμηλότερο αποτύπωμα CO2 σε σχέση με τα προηγούμενης γενιάς Airbus και έως 50% χαμηλότερο αποτύπωμα CO2 από τα πρώτα και τότε νέα αεροσκάφη της εταιρείας το 1999
• Παράλληλα φυσικά υλοποιούμε τα τελευταία χρόνια ένα φιλόδοξο πρόγραμμα βιωσιμότητας που εκκινεί από δράσεις ανακύκλωσης, αντικατάστασης των προϊόντων και υλικών συσκευασίας που χρησιμοποιούνται κατά την πτήση ή στα lounges και στις εγκαταστάσεις της εταιρείας, καλύτερης αξιοποίησης των αεροσκαφών, ελαχιστοποίησης κατανάλωσης νερού και ενέργειας, μείωσης θορύβου κ.λπ. και κορυφώνεται φυσικά με την αντικατάσταση του στόλου μας από τα νέα υπερσύγχρονα αεροσκάφη Α320neo και Α321neo, που μειώνουν σημαντικά τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.
• Βέβαια πρέπει να τονίσουμε, και παρά τα όσα ίσως κάποιοι επικοινωνούν, ότι το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των αερομεταφορών ευθύνεται μόλις για το 1/10 της συνεισφοράς συνολικά του κλάδου των μεταφορών και ήδη για περισσότερα από τα 10 τελευταία χρόνια έχει καταφέρει να μειώσει τις εκπομπές αερίων ενώσω παράλληλα αναπτύσσεται.
• Ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε και τη πρόοδο που πέτυχε ο κλάδος σε μακροσκοπικό επίπεδο καθώς τα σημερινά αεροσκάφη καταναλώνουν περίπου 80% λιγότερο καύσιμο ανά χιλιομετρική θέση από ότι τα πρώτα εμπορικά jets το 1960.
• Όμως καθώς οι τεχνολογικές λύσεις που θα μηδενίσουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα στις αεροπορικές μεταφορές δεν είναι ακόμη εφαρμόσιμες, σε μεγάλη κλίμακα, πρέπει να αναζητηθούν πρακτικές λύσεις και μέσα από τη σύνθεση ιδεών να διαμορφωθούν και να υλοποιηθούν από κοινού οι κατάλληλες πολιτικές.