Τα δεδομένα για τον στόλο οχημάτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση δείχνουν ότι τα παλαιότερα αυτοκίνητα συνεχίζουν να αποτελούν πρόβλημα τόσο για το περιβάλλον όσο και για τη δημόσια υγεία. Μέχρι το 2025, εκτιμάται ότι περίπου 4,3 εκατομμύρια αυτοκίνητα που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro 1 θα εξακολουθούν να κυκλοφορούν στην ΕΕ. Στην Ελλάδα, η κατάσταση είναι χειρότερη, με οχήματα χωρίς καταλύτη να παραμένουν σε χρήση, επιδεινώνοντας την ατμοσφαιρική ρύπανση.
Σύμφωνα με την Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), έως το 2025, τα αυτοκίνητα που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro 6 θα αντιστοιχούν στο 60% του στόλου της ΕΕ. Ωστόσο, τα παλαιότερα οχήματα, κυρίως εκείνα που κατασκευάστηκαν πριν από την Euro 6 (πριν το 2014), θα συνεχίσουν να ευθύνονται για το 43% των συνολικών εκπομπών οξειδίων του αζώτου (NOx).
Η νέα οδηγία Euro 7 αναμένεται να έχει μικρή επίδραση στη μείωση των ρύπων NOx, ενώ θα αποσπάσει σημαντικούς πόρους από την ανάπτυξη ηλεκτρικών οχημάτων και μπαταριών, καθώς οι κατασκευαστές θα πρέπει να επενδύσουν στους παραδοσιακούς κινητήρες εσωτερικής καύσης. Αντίθετα, η αντικατάσταση του παλαιού στόλου, κυρίως των αυτοκινήτων προ της Euro 6, θα έχει τον μεγαλύτερο θετικό αντίκτυπο τόσο στη μείωση των εκπομπών ρύπων όσο και του CO2.
Χρονοδιάγραμμα απόσυρσης παλαιών αυτοκινήτων
- 2026: Αναμένεται η πλήρης απόσυρση των αυτοκινήτων Euro 1, ενώ τα οχήματα Euro 2 θα ανέρχονται σε 17 εκατομμύρια.
- 2030: Θα ξεκινήσει η απόσυρση των αυτοκινήτων Euro 2, με πλήρη απομάκρυνσή τους έως το 2034.
- 2034: Τα αυτοκίνητα Euro 3 θα μειωθούν από 19,1 εκατομμύρια το 2030 σε 5,2 εκατομμύρια, με πλήρη απόσυρση έως το 2034.
- 2038: Αναμένεται η απόσυρση των αυτοκινήτων Euro 4, με τον αριθμό τους να μειώνεται από 17,8 εκατομμύρια το 2034 σε μόλις 2,9 εκατομμύρια έως το 2038.
- 2039: Η απόσυρση των αυτοκινήτων Euro 5 θα ξεκινήσει το 2039, με πλήρη εξαφάνιση έως το 2043.
- 2043: Ο στόλος οχημάτων θα αποτελείται αποκλειστικά από αυτοκίνητα που πληρούν την οδηγία Euro 6.
Μέχρι το 2050, εκτιμάται ότι όλα τα οχήματα στους ευρωπαϊκούς δρόμους θα πληρούν την οδηγία Euro 6, εξασφαλίζοντας χαμηλότερους ρύπους και βελτιωμένη ποιότητα αέρα.