Εξηγήσεις από το Βελιγράδι ζητά η Αθήνα σχετικά με το επικίνδυνο φορτίο που μετέφερε το αεροσκάφος Antonov που κατέπεσε το βράδυ του Σαββάτου κοντά στην Καβάλα.
Σύμφωνα με διπλωματικές πηγές, με εντολή του υπουργού Εξωτερικών, Νίκου Δένδια, ο πρέσβης της Ελλάδας στο Βελιγράδι θα πραγματοποιήσει άμεσα διάβημα αναφορικά με την ανάγκη πρότερης ενημέρωσης της ελληνικής πλευράς από την σερβική για την φύση του φορτίου του αεροσκάφους που κατέπεσε πλησίον της Καβάλας το Σάββατο βράδυ.
Η ειδική επιχείρηση των Ενόπλων Δυνάμεων και των δυνάμεων της Πολιτικής Προστασίας κορυφώθηκε χθες, προκειμένου να απομακρυνθούν από το Παλαιοχώρι Καβάλας συντρίμμια, βλήματα και άλλα στρατιωτικά υλικά από το μοιραίο Antonov12, το οποίο κατέπεσε λίγο πριν της 11 το βράδυ, του περασμένου Σαββάτου, σε γεωργική έκταση του δήμου Παγγαίου.
Οι εργασίες για την «αποψίλωση» του χώρου, όπου συνετρίβη το αεροσκάφος, συνεχίστηκαν με αμείωτο ρυθμό και στη διάρκεια της χθεσινής νύχτας, ώστε η περιοχή να απολυμανθεί όσο το δυνατόν συντομότερα, αλλά και να καταστεί προσβάσιμη για τους κατοίκους, οι οποίοι δηλώνουν ακόμη και τώρα ανάστατοι από την συντριβή του αεροσκάφους.
Γράφοντας τον τραγικό επίλογο, τα σωστικά συνεργεία ανέσυραν χθες και τις οκτώ σωρούς των μελών του άτυχου πληρώματος ουκρανικής καταγωγής, οι οποίες μεταφέρθηκαν στο Γενικό Νοσοκομείο Κομοτηνής με ειδικό όχημα των Ενόπλων Δυνάμεων, όπως αιτήθηκε το Εθνικό Συντονιστικό Κέντρο Επιχειρήσεων και Διαχείρισης Κρίσεων (ΕΣΚΕΔΙΚ).
Παράλληλα, την προσοχή όλων στον πιθανό κίνδυνο από τοξικές ουσίες που παρήγαγε η καύση των πυρομαχικών που μετέφερε το Antonov 12BK, καθώς και των ίδιων των υλικών του αεροσκάφους, επέστησε μιλώντας στο ΣΚΑΪ ο καθηγητής Περιβαλλοντικής Μηχανικής Δημοσθένης Σαρηγιάννης.
Όπως εξήγησε ο κ. Σαρηγιάννης, «τόσο από την καύση των εκρηκτικών όσο και των πλαστικών και μεταλλικών υλικών του αεροσκάφους εκλύονται ουσίες που μπορούν να έχουν τοξικό περιεχόμενο. Αυτές στο μεγαλύτερό τους ποσοστό καταπίπτουν στο έδαφος».
Για το λόγο αυτό, «καλό είναι να υπάρχει δειγματοληψία, σε ακτίνα 1 χλμ. γύρω από το σημείο της συντριβής», όπως εξήγησε, αναφερόμενος πρακτικά σε μία έκταση 3,14 τετραγωνικών χιλιομέτρων, «για 1-2 μήνες για να είμαστε σίγουροι, καθώς αυτές οι ουσίες δεν βιοδιασπώνται εύκολα, για να είμαστε σίγουροι ότι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα μόλυνσης».
Όσον αφορά τους κατοίκους της περιοχής, ο ίδιος σημείωσε ότι «δεν υπάρχει θέμα μάσκας αυτή τη στιγμή, ό,τι είναι να πέσει στο έδαφος έχει ήδη πέσει». Προειδοποίησε ωστόσο για την πιθανότητα «να προκληθεί επαναιώρηση (σ.τ.σ. σωματιδίων, δηλαδή σήκωμα σκόνης) από αγροτικές εργασίες κτλ.», η οποία θα κάνει αυτές τις ουσίες να βρεθούν ξανά στον αέρα και πιθανώς να μεταφερθούν μακρύτερα ή να τις εισπνεύσουν πολίτες που εργάζονται εντός αυτής της περιοχής γύρω από το σημείο της συντριβής.
Ο κ. Σαρηγιάννης επίσης αναφέρθηκε και στην ανάγκη «να μην περάσει οτιδήποτε στην τροφική αλυσίδα και να επιβαρυνθούν σε βάθος χρόνου οι άνθρωποι», υποδεικνύοντας προβλήματα που μπορεί να αφορούν τον υδροφόρο ορίζοντα αλλά και τρόφιμα (της γεωργικής ή ζωικής παραγωγής) που μπορεί να είναι μολυσμένα.
Τα τελευταία λόγια του πιλότου πριν τη συντριβή του μοιραίου αεροσκάφους
Το αεροπλάνο είχε απογειωθεί από τη Σερβία με προορισμό το Μπαγκλαντές, μεταφέροντας στρατιωτικό υλικό, με το οκταμελές πλήρωμα -όλοι Ουκρανοί- να βρίσκουν ακαριαίο θάνατο. Ο πιλότος ζητά αναγκαστική προσγείωση αλλά δυστυχώς δεν προλαβαίνει, όπως προκύπτει από τα τελευταία του λόγια που μετέδωσε το κεντρικό δελτίο ειδήσεων του STAR.
Πιλότος Antonov: Έχουμε φωτιά στον κινητήρα. Προσπαθώ να τον σβήσω
Πύργος Ελέγχου: Μπορείτε να φτάσετε στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης ή της Καβάλας;
Πιλότος Antonov: Δημιουργούνται και άλλα προβλήματα στο αεροσκάφος. Θα προσπαθήσω να προσγειωθώ στην Καβάλα.
Πιλότος Antonov: Ενημέρωσέ μας
Πιλότος Antonov: Χάνω το ένα όργανο του αεροσκάφους πίσω από το άλλο
«Ευτυχώς δεν έπεσε σε κατοικημένη περιοχή»
Ο Κωνσταντίνος Ιατρίδης, αντιπτέραρχος ε.α., εξήγησε στο MEGA πως το τετρακινητήριο Antonov μπορεί να πετάξει στον αέρα με τρεις ή ακόμα και δύο κινητήρες.
Σύμφωνα με την εκτίμησή του, η φωτιά δεν ήταν δυνατό να σβήσει και μεταδόθηκε και στον άλλο κινητήρα. «Πιθανώς να υπήρξαν καπνοί και αναθυμιάσεις στο cockpit και να δημιουργήθηκαν προβλήματα ορατότητας και λιποθυμίας», ανέφερε και πρόσθεσε πως το ευτυχές γεγονός μέσα σε αυτή την τραγωδία ήταν ότι το αεροσκάφος δεν έπεσε σε κατοικημένη περιοχή.