Περίπου 6000 γερμανικές επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται στην Τουρκία. Οι εξελίξεις μετά το πραξικόπημα στην Άγκυρα καθυστερούν την ανάπτυξη και επιδεινώνουν το οικονομικό κλίμα.
Μετά το αποτυχημένο πραξικόπημα στην Τουρκία η τουρκική λίρα έκανε βουτιά. Ο διεθνής οίκος αξιολόγησης Standard & Poor's υποβάθμισε την τουρκική οικονομία από την κατηγορία ΒΒ+ σε ΒΒ. Ο διεθνής οίκος ανέφερε ως αιτιολογική βάση για την υποβάθμιση την ακραία πόλωση στην οποία περιήλθε η τουρκική πολιτική και κοινωνία μετά το πραξικόπημα. Η χώρα έχει εισέλθει σε μια περίοδο μεγάλης αβεβαιότητας, γεγονός που αναμένεται να επηρεάσει τη ροή κεφαλαίων από το εξωτερικό. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να έχει καταστροφικές συνέπειες για την τουρκική οικονομία, αν λάβει κανείς υπόψη ότι ως αναδυόμενη οικονομία εξαρτάται εν πολλοίς από την εισροή ξένων κεφαλαίων.
Από την άλλη πλευρά το τουρκικό πραξικόπημα και οι μαζικές εκκαθαρίσεις που διέταξε ο πρόεδρος Ερντογάν προκαλούν έντονη ανησυχία και στους γερμανικούς επιχειρηματικούς κύκλους που δραστηριοποιούνται στην Τουρκία. "Η παρούσα κατάσταση έχει άμεσες επιπτώσεις για το γερμανικό επιχειρείν στην Τουρκία" αναφέρει ο Έρικ Σβάιτσερ, πρόεδρος του Γερμανικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου (DIHK). Στην πράξη οι δύο χώρες έχουν επί σειρά δεκαετιών στενές εμπορικές σχέσεις, με τον όγκο των διμερών συναλλαγών να ξεπερνά τα 36 δις ευρώ. Οι τουρκικές εξαγωγές προς τη Γερμανία ανέρχονται σε 14 δις ευρώ, ενώ οι εισαγωγές γερμανικών προϊόντων στην Τουρκία αγγίζουν τα 22,4 δις ευρώ. Βάσει αυτών η Τουρκία είναι ο 14ος σε σημασία εμπορικός εταίρος της Γερμανίας.
Πλήττεται κυρίως η αυτοκινητοβιομηχανία
Οι διμερείς εμπορικές και βιομηχανικές σχέσεις Τουρκίας και Γερμανίας επικεντρώνονται κυρίως στους τομείς της αυτοκινητοβιομηχανίας, της μηχανολογίας και της χημικής βιομηχανίας. Δίχως αμφιβολία την πρωτιά κατέχει η αυτοκινητοβιομηχανία, με όλους τους γερμανικούς κολοσσούς του είδους να εκπροσωπούνται στην ευρασιατική αγορά. Για παράδειγμα ο τζίρος του μεγαλύτερου προμηθευτή της αυτοκινητοβιομηχανίας παγκοσμίως, της Βοsch με έδρα στην Προύσα, είναι υπεύθυνος για το 1,5% των εξαγωγών της τουρκικής οικονομίας. Ωστόσο τελευταία το κλίμα έχει αντιστραφεί και οι εκπρόσωποι της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας ανησυχούν για το μέλλον του κλάδου στην Τουρκία. Σύμφωνα με την Ένωση Γερμανικών Αυτοκινητοβιομηχανιών (VDA) αποφασιστικής σημασίας είναι το κατά πόσο η πολιτική ζωή στη χώρα θα επιστρέψει στην ομαλότητα, εγγυώμενη τους όρους του κράτους δικαίου. Αντίστοιχα έντονα προβληματισμένος για το μέλλον φαίνεται και ο Ραλφ Βίκερτ, επικεφαλής οικονομολόγος της Γερμανικής Ομοσπονδίας Μηχανολόγων, τονίζοντας ότι οι γερμανικές επενδύσεις στην Τουρκία μετά το πραξικόπημα είναι αβέβαιες.
Αναμένεται μείωση των άμεσων επενδύσεων
Εκτός από τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία και μηχανολογία, γενικότερα η παρουσία της γερμανικής οικονομίας στον Βόσπορο αναμένεται να περιοριστεί. Βάσει έρευνας το 85% των Γερμανών μάνατζερ πιστεύουν ότι θα υπάρξει σοβαρή μείωση των συναλλαγών, ως απόρροια της πολιτικά εύθραυστης κατάστασης. Σήμερα δραστηριοποιούνται στην Τουρκία 6000 εταιρείες με γερμανική συμμετοχή στο μετοχικό τους κεφάλαιο. Η μεγάλη ανάπτυξη των γερμανοτουρκικών εμπορικών σχέσεων ήρθε στις αρχές της νέας χιλιετίας, όταν η τουρκική οικονομία έφτασε στο απόγειό της, αγγίζοντας αστρονομικούς για την εποχή ρυθμούς ανάπτυξης. Την ίδια περίοδο η τουρκική πολιτική σκηνή χαρακτηριζόταν από σταθερότητα, γεγονός που ευνοούσε την προσέλκυση ξένων επενδύσεων. Όμως οι καιροί αυτοί φαίνεται να έχουν παρέλθει ανεπιστρεπτί. Η Τράπεζα της Τουρκίας αναμένει για φέτος ρυθμό ανάπτυξης της τάξης του 3,5%, ποσοστό που είναι βέβαια κατά πολύ μικρότερο σε σχέση με τους ρυθμούς ανάπτυξης του παρελθόντος.