Η τέλεια καταιγίδα προκλήσεων για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία δεν έχει ενδείξεις ότι θα κοπάσει, σύμφωνα με τους αναλυτές.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν προσπαθήσει να συμβιβαστούν με μια σειρά από αντίξοους ανέμους στην πορεία προς την πλήρη ηλεκτροκίνηση, συμπεριλαμβανομένης της έλλειψης προσιτών μοντέλων, της βραδύτερης από την αναμενόμενη εξάπλωσης των σημείων φόρτισης, του έντονου ανταγωνισμού από την Κίνα, των αυστηρότερων κανονισμών για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και της προοπτικής στοχευμένων δασμών των ΗΠΑ.
Σε αυτό το πλαίσιο, όπως υποστηρίζουν οι αναλυτές, ο κλάδος θα προετοιμαστεί για μια ανώμαλη πορεία το επόμενο έτος.
Το ανώτατο όριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις μέσες εκπομπές ρύπων από τις πωλήσεις νέων οχημάτων είναι έτοιμο να μειωθεί στα 93,6 γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο (g/km) από το επόμενο έτος, γεγονός που αντανακλά μείωση κατά 15% από το βασικό όριο του 2021 (110,1 g/km).
Η υπέρβαση αυτών των ορίων – τα οποία συμφωνήθηκαν το 2019 και αποτελούν μέρος της φιλοδοξίας του μπλοκ των 27 χωρών να επιτύχει net zero έως το 2050 – μπορεί να οδηγήσει σε βαριά πρόστιμα.
Η ομάδα λόμπι των αυτοκινητοβιομηχανιών, η οποία εκπροσωπεί εταιρείες όπως BMW, Ferrari, Renault, Volkswagen και Volvo, δήλωσε στα τέλη Νοεμβρίου ότι είναι απαραίτητη η ανάληψη δράσης για την περαιτέρω στήριξη του κλάδου, επικαλούμενη την υποτονική ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων και την επιδείνωση του οικονομικού κλίματος.
Μια απόφαση για την καθυστέρηση των προστίμων θα ήταν το ίδιο με την κατάργηση του κανονισμού συνολικά, δήλωσε η ίδια, προειδοποιώντας ότι αυτό θα καθυστερούσε μόνο το αναπόφευκτο, «που είναι η κατάρρευση της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας».
Οι μετοχές των λεγόμενων «Big Five» της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας – Volkswagen, Mercedes, BMW, Stellantis και Renault – έχουν σε γενικές γραμμές κατακρημνιστεί φέτος, αν και η γαλλική Renault αποτελεί αξιοσημείωτη εξαίρεση.
Η Renault, εν τω μεταξύ, σημείωσε κέρδη 19% εν μέσω ελπίδων ότι η εταιρεία μπορεί να τα πάει καλύτερα από τους ανταγωνιστές της λόγω της σχετικά περιορισμένης έκθεσής της στις αγορές της Κίνας και των ΗΠΑ.
«Δυστυχώς, πιστεύουμε ότι ο κλάδος είναι πιθανό να οδηγηθεί σε ένα ακόμη έτος μεταβλητότητας και αντίξοων ανέμων σε όλες τις περιοχές. Αναμένουμε περισσότερο θόρυβο από τις πιθανές επιπτώσεις της πολιτικής στις ΗΠΑ, περαιτέρω ανακοινώσεις αναδιάρθρωσης στην Ευρώπη, υποτονική ζήτηση από την Κίνα και χαλάρωση των τιμών», προσθέτουν.
Ο Ρίκο Λούμαν της ING, μοιράστηκε την απαισιόδοξη άποψη για τις προοπτικές των ευρωπαϊκών ΟΕΜs: «Από οικονομική άποψη, φοβάμαι ότι δεν θα πάνε καλύτερα, επειδή τα EVs είναι λιγότερο κερδοφόρα μοντέλα στο τέλος», δήλωσε ο Λούμαν στο CNBC.
«Τείνουν να επικεντρώνονται πολύ περισσότερο στα συμβατικά υβριδικά και επίσης στα plug-in υβριδικά λόγω της κερδοφορίας. Έτσι, αν αναγκαστούν να στραφούν περισσότερο προς την πλήρωση των EVs, τότε αυτό θα επηρεάσει την κερδοφορία. Έτσι, από οικονομικής άποψης δεν περιμένω μεγάλη βελτίωση σε αυτό το σημείο», προσέθεσε.
Αρκετές από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης παρουσίασαν μια πληθώρα φθηνών EVs στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού τον Οκτώβριο, επιδιώκοντας να δώσουν ώθηση στην ύφεση της ζήτησης και να ανακτήσουν μέρος του μεριδίου αγοράς που κατέχουν τώρα οι κινεζικές μάρκες.
Παρά ταύτα, ο Χορστ Σνάιντερ, επικεφαλής ερευνητής για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία στην Bank of America, δήλωσε ότι μπορεί να χρειαστεί κάποιο περιθώριο από τους ευρωπαίους νομοθέτες για να στηρίξουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες το επόμενο έτος, παρόλο που οι εταιρείες είχαν χρόνια να προετοιμαστούν για τους νέους κανονισμούς για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.