Επιπλέον δασμούς έως και 35,3% θα επιβάλει η Ευρωπαϊκή Ένωση στα ηλεκτρικά οχήματα που παρασκευάζονται στην Κίνα, καθώς τα κράτη – μέλη της ΕΕ υιοθέτησαν τη σχετική πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία αναμένεται να έχει διάρκεια έως και πέντε έτη.
Δέκα κράτη – μέλη της ΕΕ ψήφισαν υπέρ των δασμών και μόνο πέντε καταψήφισαν, ενω 12 κράτη μέλη απείχαν. Σύμφωνα με τους κανονες της ψηφοφορίας, τα κράτη – μέλη ουσιαστικά δεν καταψήφισαν την πρόταση της Κομισιόν, δίνοντάς της ουσιαστικά το πράσινο φως ώστε να αποφασίσει τα επόμενα βήματα.
Η Γερμανία, καταψήφισε τους δασμούς, αφού αντιμετώπισε έντονες πιέσεις από τις ισχυρά λόμπι της αυτοκινητοβιομηχανίας και τα συνδικάτα της, ενώ η Σουηδία, της οποίας η ναυαρχίδα της αυτοκινητοβιομηχανίας της, η Volvo, ανήκει στον όμιλο Geely, στον οποίο θα επιβληθούν δασμοί ύψους 19,9% απείχε από την ψηφοφορία, ενώ η Γαλλία, η Ιταλία και η Πολωνία ψήφισαν όλες υπέρ, όπως είχαν πράξει και κατά τη διάρκεια της άτυπης ψηφοφορίας τον περασμένο Ιούλιο.
Όπως ανακοίνωσε η Κομισιόν, «σήμερα, η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την επιβολή οριστικών αντισταθμιστικών δασμών στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία (BEV) από την Κίνα έλαβε την απαραίτητη υποστήριξη από τα κράτη μέλη της ΕΕ. Αυτό αποτελεί ένα ακόμη βήμα προς την ολοκλήρωση της έρευνας της Επιτροπής κατά των επιδοτήσεων . Παράλληλα, η ΕΕ και η Κίνα συνεχίζουν να εργάζονται σκληρά για να εξερευνήσουν μια εναλλακτική λύση που θα πρέπει να είναι πλήρως συμβατή με τον ΠΟΕ και επαρκής για την αντιμετώπιση της ζημιογόνου επιδότησης που καθορίστηκε από την έρευνα της Επιτροπής».
Πώς ψήφισαν τα κράτη – μέλη
- 10 ήταν υπέρ της πρότασης επιβολής δασμών και συγκεκριμένα: Γαλλία, Ιταλία, Ολλανδία, Πολωνία, Δανία, Ιρλανδία, Βουλγαρία, Εσθονία, Λιθουανία και Λετονία.
- 12 απείχαν: Βέλγιο, Τσεχια, Ελλάδα, Ισπανία, Κροατία, Κύπρος, Λουξεμβούργο, Αυστρία, Πορτογαλία, Ρουμανία, Σουηδία και Φινλανδία.
- Πέντε καταψήφισαν τη σχετική πρόταση: Γερμανία, Ουγγαρία, Μάλτα, Σλοβενία και Σλοβακία.
Το ιστορικό
Η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν είχε ξεκινήσει μια έρευνα για τις κινεζικές επιδοτησεις πριν από περίπου έναν χρόνο και οι εμπειρογνώμονες της Κομισιόν κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι το Πεκίνο επιδοτούσε τους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων σχεδόν σε ολόκληρη την αλυσίδα παραγωγής, ήτοι από την εξόρυξη πρώτων υλών, φορολογικές απαλλαγές, δάνεια με κρατικές εγγυήσεις μέχρι τις μεταφορές των οχημάτων, μέσω ναυτιλιακών εταιρειών, με αποτέλεσμα τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα να είναι πολύ φθηνότερα από τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά. Η Κομισιόν ζήτησε την επιβολή πρόσθετων δασμών σε εταιρείες που κατασκευάζουν τα οχήματα στην Κίνα και συγκεκριμένα στον όμιλο BYD τη επιβολή δασμών ύψους 17,4%, στον όμιλο Geely 19,9% και στην εταιρεία SAIC ύψους 37,6%.
Σε μια μη δεσμευτική ψηφοφορία που έλαβε χώρα τον περασμένο Ιούλιο 12 κράτη – μέλη της ΕΕ ψήφισαν υπέρ της επιβολής δασμών, 4 κατά και 11 κράτη – μέλη απείχαν από την ψηφοφορία. Ωστόσο η κατάσταση σήμερα ήταν διαφορετική.
Χθες το βράδυ η Γερμανία, η οποία στην ψηφοφορία του Ιουλίου είχε επιλέξει την αποχή, ανακοίνωσε δια στόματος Όλαφ Σολτς, ότι θα καταψηφίσει την πρόταση της Κομισιόν, παρακάμπτοντας τις αντιδράσεις των Πρασίνων, που είχαν ταχθεί υπέρ της αποχής. Την ίδια στιγμή και η Ισπανία, η οποία τον Ιούλιο είχε υποστηρίξει την επιβολή δασμών, φάνηκε να υπαναχωρεί, ζητώντας από την Κομισιόν να επανεξετάσει την κατάσταση.