Περίπου 50 εκατομμύρια πελάτες απομακρύνθηκαν από τα πολυτελή brands τα τελευταία δύο χρόνια, με τους φθηνότερους ανταγωνιστές και τις ιστοσελίδες που πουλούν μεταχειρισμένα είδη να τους καλωσορίζουν με ανοιχτές αγκάλες.
Όπως αναφέρει η συμβουλευτική εταιρεία Bain, η ζήτηση για πολυτελή προϊόντα αναμένεται να παραμείνει σταθερή το 2024. Ωστόσο, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Bain, τα luxury brands έχουν χάσει πάνω από το 10% της πελατειακής τους βάσης από το 2022.
Αυτό αποτελεί την πρώτη φορά που μειώνεται ο αριθμός των πελατών στον κλάδο, κάτι που συμβαίνει επειδή τα τελευταία τριάντα χρόνια οι εταιρείες εστίασαν στην προσέλκυση πελατών από τη μεσαία τάξη για να ενισχύσουν τις πωλήσεις τους. Αυτή η διαδικασία «εκδημοκρατισμού» της πολυτέλειας συνέβαλε στο τριπλασιασμό του μεγέθους της συγκεκριμένης αγοράς.
Ο υψηλός πληθωρισμός, ο οποίος συρρικνώνει τα διαθέσιμα εισοδήματα, φυσικά δεν έχει βοηθήσει. Ωστόσο, η πραγματικότητα είναι ότι για εκατομμύρια καταναλωτές, δεν είναι εφικτό οικονομικά να αγοράσουν προϊόντα των πολυτελών brands πλέον.
Τα ακριβά brands δεν πουλούν μόνο σε λιγότερους ανθρώπους, αλλά και λιγότερα προϊόντα. Ο αριθμός των τεμαχίων που θα πουλήσει φέτος η βιομηχανία πολυτελών αγαθών αναμένεται να είναι 20% με 25% χαμηλότερος σε σχέση με το 2022, σύμφωνα με την Bain.
Αν εξαιρεθούν οι πιο προσιτές κατηγορίες προϊόντων, όπως τα καλλυντικά και τα γυαλιά ηλίου, που συνεχίζουν να έχουν υψηλή ζήτηση, οι πωλήσεις σε τσάντες και παπούτσια μπορεί να είναι μειωμένες έως και κατά ένα τρίτο.
Για παράδειγμα, μια μεσαία τσάντα Lady Dior του οίκου Christian Dior που κόστιζε 3.900 ευρώ το 2020, έχει φτάσει σήμερα στα 5.900 ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 51%. Την ίδια περίοδο, το κόστος παραγωγής της τσάντας έχει αυξηθεί κατά 18%, από 330 ευρώ σε 388 ευρώ. Ως αποτέλεσμα, ο καταναλωτής πληρώνει σήμερα 15 φορές το κόστος παραγωγής για να την αποκτήσει, σε σχέση με 12 φορές το 2020.
Για τα luxury brands, η απώλεια των πελατών με χαμηλότερα εισοδήματα είναι το τίμημα που είναι διατεθειμένα να πληρώσουν προκειμένου να ενισχύσουν την εικόνα της αποκλειστικότητας.