Στο τέλος της περασμένης χρονιάς, δύο δημοσιεύματα, έδωσαν νέα στοιχεία για το ενδεχόμενο ενός δυστοπικού μέλλοντος, που βρίσκεται ήδη εδώ.
Το σύστημα μπορεί να αξιολογήσει την ισχύ των αποδεικτικών στοιχείων, τις συνθήκες σύλληψης και πόσο επικίνδυνος μπορεί να είναι ένας ύποπτος για τον πληθυσμό. Υπάρχουν όμως και αρκετές αμφιβολίες: από την ερώτηση «ποιος πληρώνει σε περίπτωση λάθους;» ο γενικός εισαγγελέας, ή ο προγραμματιστής; – έως τον φόβο ότι, έχοντας εκπαιδευτεί σε προηγούμενες περιπτώσεις, το σύστημα θα ήταν αναξιόπιστο σε νέες-ένα συχνό φαινόμενο σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο κοινωνικό περιβάλλον.
Η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στη δικαιοσύνη αυξάνεται σε όλο τον κόσμο, όχι μόνο στην Κίνα. Όπως επισημαίνει η South China Morning Post, ορισμένοι εισαγγελείς στη Γερμανία την χρησιμοποιούν για να αναλύσουν εικόνες. Όμως τα υπάρχοντα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης έχουν περιορισμένο ρόλο, επειδή δεν συμμετέχουν στη διαδικασία λήψης αποφάσεων για την παρουσίαση κατηγοριών και τη πρόταση ποινών, εξήγησε στην εφημερίδα ο υπεύθυνος ερευνητής του έργου, Σι Γιόνγκ.
«Είναι σαφές ότι η τεχνητή νοημοσύνη κερδίζει. Το πώς θα προσαρμοστούν οι άνθρωποι είναι ένα συναρπαστικό πρόβλημα είπε στον Guardian ο νομπελίστας Ντάνιελ Κάνεμαν. «Το δικαστικό σύστημα», εξήγησε, «είναι κατά μία έννοια ιδιαίτερο, γιατί υπάρχει ένας «σοφός» άνθρωπος που αποφασίζει».
Στην περίπτωση του «εισαγγελέα τεχνητής νοημοσύνης», το πρόβλημα δεν βρίσκεται στο 97% ποσοστό επιτυχίας- αν και αυτό είναι προς απόδειξη – ακόμη και το 99,9% δεν θα ήταν ικανοποιητικό.
Βρίσκεται σε αυτά που θυμίζουν την ταινία Minority Report του Στίβεν Σπίλμπεργκ. Η δυστοπία στα δικαστήρια είναι παρούσα.
Εκτός από τη δικαιοσύνη, εξελίξεις υπάρχουν και στην εκκλησία
«Μερικές φορές η ζωή δεν έχει νόημα, είμαστε εδώ για να προσευχηθούμε για σένα» είναι μια από τις πολλές διαφημίσεις που κυκλοφόρησε στο Facebook μια αμερικανική εκκλησία Αντβεντιστών της Έβδομης Ημέρας, με την οποία προσπαθεί να προσεγγίσει όσο το δυνατόν περισσότερους χρήστες. Εκτός από αυτή, χιλιάδες άλλες εκκλησίες κινούνται με τον ίδιο τρόπο. Στις ΗΠΑ, τα τοπικά θρησκευτικά ιδρύματα αποφάσισαν στην πραγματικότητα να υιοθετήσουν το ίδιο πολιτικό όπλο για να προσπαθήσουν να αντιμετωπίσουν την εκκοσμίκευση και να στρατολογήσουν πιστούς: τα Big Data. Μετά τον έλεγχο των ανθρώπων με βάση προσωπικά δεδομένα που συλλέγονται από τα δίκτυα κοινωνικής δικτύωσης και όχι μόνο, φτάνουν τον εντοπισμό εκείνων που περνούν δύσκολες στιγμές στη ζωή τους, στους οποίους οι εκκλησίες προωθούν τις διαφημίσεις τους.
Για να το επιτύχουν, πολλές εκκλησίες βασίστηκαν στην Gloo, μια εταιρεία που αναλύει δεδομένα και τα παραδίδει στις διάφορες ενορίες.
Είτε πρόκειται για μια ιδιαίτερα έντονη στιγμή στη ζωή κάποιου λόγω ενός γάμου σε κρίση, της εξαφάνισης ενός αγαπημένου προσώπου, λόγω προσωπικών προβλημάτων (όπως ο εθισμός στα ναρκωτικά) είτε, πάλι, επειδή είναι δύσκολο να διαχειριστεί κανείς το άγχος ή την κατάθλιψη, Η εταιρεία Gloo συνδέει αυτούς τους ανθρώπους με εκκλησίες αφού μελετήσει τα δεδομένα τους. Όπως γράφει η Wall Street Journal, που ανέδειξε την ιστορία, υπάρχουν πάνω από 30.000 εκκλησίες στην πλατφόρμα, δηλαδή το 10% των εκκλησιών στις ΗΠΑ.
Από τις πληροφορίες που είδαν το φως της δημοσιότητας, η Gloo έχει στην κατοχή της δεδομένα που ανήκουν σε περίπου 245 εκατομμύρια Αμερικανούς, σε σύνολο πληθυσμού περίπου 330 εκατομμυρίων κατοίκων. Ξέρει τα πάντα για αυτούς, όπως πώς χρησιμοποιούν την πιστωτική τους κάρτα, τι ταξίδια έχουν προγραμματίσει, πώς νοιάζονται για την υγεία τους και ούτω καθεξής. Η εταιρεία έχει συντάξει επίσης μια λίστα με 30.000 χωρισμένα ζευγάρια που μπορεί να έχουν χάσει τον προσανατολισμό τους στον δρόμο της πίστης.
Είναι κατανοητή η σημασία για μια εκκλησία, να γνωρίζει τα προβλήματα που ταλαιπωρούν την κοινότητα της για να μπορέσει να παρέμβει. Η Οικογενειακή Εκκλησία Γουέστσαϊντ του Κάνσας Σίτι, έμαθε από την Gloo ότι το 25% των γάμων σε ακτίνα πέντε μιλίων ήταν στα πρόθυρα κρίσης, το 26% των κατοίκων αυτής της περιοχής θα μπορούσε να υποφέρει από κάποιο εθισμό και ότι το 3% των οικογενειών αποτελούνταν από άτομα με κατάθλιψη ή έντονο άγχος.
Από τότε που ξέσπασε η πανδημία, αυτή η ιδέα επεκτάθηκε ακόμη περισσότερο και έχει καταστεί σημαντικό οι εκκλησίες να εμφανίζονται ως σανίδα σωτηρίας. Για αυτό, η Gloo θέλει να τις βοηθήσει να κατατάσσονται στην κορυφή των αναζητήσεων της Google, παρέχοντάς τους εργαλεία για να βελτιώσουν τη θέση τους στην κατάταξη. Οι χρήστες που ψάχνουν στη μηχανή αναζήτησης πώς να λύσουν τα προβλήματά τους, μπαίνουν στη σελίδα της εκκλησίας, εισάγουν όλες τις απαιτούμενες πληροφορίες και στη συνέχεια έρχονται σε επαφή με την πλησιέστερη δομή βοήθειας.
Φαίνεται ότι οι νέες τεχνολογίες ενισχύουν την τάση που έχει ως motto το αν δεν πας εσύ στην εκκλησία, θα έρθει η εκκλησία σε εσένα.
Ο Βαγγέλης Χωραφάς είναι διευθυντής της ιστοσελίδας γεωπολιτικής geoeurope.org