Ο Ζαν Λυκ Μελανσόν θα αποσύρει τους δικούς του υποψηφίους στο δεύτερο γύρο, σε όποια περιφέρεια έχουν έρθει τρίτοι εάν υπάρχει κίνδυνος να εκλεγεί βουλευτής της ακροδεξιάς «Εθνικής Συσπείρωσης». Με την απόφαση αυτή δείχνει διατεθειμένος να στηρίξει τους υποψήφιους της «Αναγέννησης» του Εμανουέλ Μακρόν, εφόσον οι υποψήφιοι του δικού του «Νέου Λαϊκού Μετώπου» έχουν έρθει τρίτοι.
Αντίστοιχη απόφαση ανακοίνωσε και ο σύμμαχος του Μακρόν, Εντουάρ Φιλίπ, επικεφαλής της κεντροδεξιάς παράταξης «Ορίζοντες», σηματοδοτώντας έτσι τη στήριξή του προς τους βουλευτές του «Νέου Λαϊκού Μετώπου» προκειμένου να αποτραπεί η εκλογή ακροδεξιών υποψηφίων.
Σύμφωνα με το γαλλικό εκλογικό σύστημα, σε όποια περιφέρεια δεν έχει εκλεγεί βουλευτής με 50% και πάνω, περνάνε στον τρίτο γύρο όσοι υποψήφιοι πήραν 12,5% και πάνω στον πρώτο γύρο.
Λεπέν: Τίποτα δεν κρίθηκε, θέλουμε καθαρή αυτοδυναμία στον δεύτερο γύρο των εκλογών
Να δώσουν στην παράταξή της την απόλυτη πλειοψηφία στον δεύτερο γύρο των βουλευτικών εκλογών ζήτησε η Μαρίν Λεπέν μετά το αποτέλεσμα που φέρνει πρώτο τον Εθνικό Συναγερμό.
Μια «απόλυτη πλειοψηφία» ζητά από τον δεύτερο γύρο η επικεφαλής του RN, Μαρίν Λεπέν.
«Η δημοκρατία μίλησε», είπε η Λεπέν από τη βόρεια Γαλλία όπου επανεξελέγη στον πρώτο γύρο. Εξήγησε ότι «οι ψηφοφόροι ξεκάθαρα έδειξαν την επιθυμία τους να γυρίσουν σελίδα μετά από επτά χρόνια περιφρονητικής και διαβρωτικής εξουσίας» από τον Μακρόν.
Σε ό,τι αφορά τα αποτελέσματα των exit poll, ο Εθνικός Συναγερμός συγκεντρώνει το 33%-34% ενώ το Νέο Λαϊκό Μέτωπο, ο συνασπισμό του Κέντρου και της Αριστεράς το 28% με 29%.
Το σημαντικό είναι το πώς μεταφράζονται αυτά τα αποτελέσματα σε έδρες στην Εθνοσυνέλευση. Η παράταξη της Λεπέν έχει, ανάλογα με την προβολή των exit poll, από 230 έδρες μέχρι και 310 έδρες (χρειάζεται 289 για την αυτοδυναμία).
Ο δεύτερος γύρος είναι συχνά μια αναμέτρηση μεταξύ δύο κομμάτων – στις προηγούμενες βουλευτικές εκλογές, το 2022, υπήρξαν μόνο επτά περιπτώσεις με τρεις υποψηφίους.
Το σύστημα είναι ευάλωτο τόσο σε πολιτικούς ελιγμούς, με τους οποίους τα κόμματα αποσύρουν τους υποψηφίους τους για να συγκεντρώσουν υποστήριξη για έναν σύμμαχο και να κρατήσουν έναν αντίπαλο εκτός, όσο και σε ψηφοφορίες τακτικής.
Μετά τις εκλογές ο πρόεδρος διορίζει νέο πρωθυπουργό. Εν όψει ενδεχόμενης συγκυβέρνησης (όπου ο πρόεδρος και η κυβέρνηση είναι διαφορετικών πολιτικών τάσεων) και ιδίως ενός κοινοβουλίου χωρίς ψήφο, το σύνταγμα δεν ορίζει κανένα κριτήριο με το οποίο θα γίνει αυτό. Ο πρόεδρος θα μπορούσε να διορίσει έναν τεχνοκράτη ή πολιτικό, και μάλιστα κάποιον που μπορεί να διαθέτει κοινοβουλευτική πλειοψηφία, ή όχι.