Βελτίωση του τζίρου του κατά τη διάρκεια των χειμερινών εκπτώσεων διαπιστώνει το 48,2% των εμπόρων της ευρύτερης περιοχής της Αθήνας, ενώ ένα 20,3% αναμένει ίδιο τζίρο σε σχέση με πέρυσι, σύμφωνα με την έρευνα που πραγματοποιήθηκε από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών για τον Εμπορικό Σύλλογο Αθηνών. Ταυτόχρονα καταγράφεται συγκρατημένη αισιοδοξία για το επόμενο διάστημα με περισσότερους από έξι στους 10 εμπόρους να εκφράζουν προσδοκίες για αυξημένες πωλήσεις το επόμενο εξάμηνο.
Ειδικότερα, σχεδόν 7 στους 10 εμπόρους δήλωσαν καλύτερο (48,2%) ή ίδιο (20,3%) τζίρο με το 2022, όμως, ποσοστό 31,4 % κατέγραψε χειρότερα αποτελέσματα.
Στην έρευνα συμμετείχαν 350 εμπορικές επιχειρήσεις και καταστήματα, η πλειοψηφία των οποίων ανήκουν στην κατηγορία Ένδυση – Υπόδηση – Αξεσουάρ που έχουν πρωτεύοντα ρόλο στην εκπτωτική περίοδο. Περισσότερα από 6 στα 10 σημεία πώλησης του δείγματος, λειτουργού στα όρια του Δ. Αθηναίων.
Σταύρος Καφούνης: Το εμπόριο δείχνει να βρίσκει τον βηματισμό του
Σχολιάζοντας την εξαμηνιαία έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών η οποία πραγματοποιείται με το πέρας των χειμερινών εκπτώσεων, ο Πρόεδρος του ΕΣΑ Σταύρος Καφούνης δήλωσε: «Μετά από πολλά χρόνια το εμπόριο δείχνει να βρίσκει τον βηματισμό του. Τόσο το γεγονός ότι οι μισές επιχειρήσεις δήλωσαν καλύτερα ταμεία από πέρυσι όσο και το ότι το 60% -επιτέλους- προβλέπει ένα καλύτερο αύριο για τις επιχειρήσεις του, είναι αδιαμφισβήτητα εξαιρετικά θετικά ευρήματα. Βλέπουμε επίσης την σημασία που δίνουν οι έμποροι, οι οποίοι αποτελούν τον κορμό της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, αφενός στην πολιτική σταθερότητα, αφετέρου στη χρηματοδότηση. Η πρώτη μπαίνει στο κάδρο λόγω της εκλογικής περιόδου και η δεύτερη συνεχίζει να αποτελεί τροχοπέδη για την επιβίωση τους με το τραπεζικό σύστημα ουσιαστικά ανύπαρκτο. Για αυτό και απαιτείται συνέχιση της στοχευμένη στήριξης με ουσιαστικά μέτρα ελάφρυνσης του κόστους λειτουργίας όλων των επιχειρήσεων, μείωση του μη μισθολογικού κόστους, συνολική κατάργηση του μνημονιακού τέλους επιτηδεύματος και -ταυτόχρονα- εγρήγορση για να εκσυγχρονίσουμε τις επιχειρήσεις με ταχύτερους ρυθμούς».
Τι βλέπουν το επόμενο εξάμηνο οι έμποροι
Η ελπίδα για αλλαγή του κλίματος και η επιστροφή στην ανάπτυξη, καταγράφεται από την προσδοκία περισσότερων από 6 στους 10 ερωτηθέντων, ότι οι πωλήσεις τους θα αυξηθούν το επόμενο εξάμηνο.
Φαίνεται ότι στη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, η αβεβαιότητα των επερχόμενων εκλογών και η δύσκολα προβλέψιμη συμπεριφορά του καταναλωτικού κοινού το επόμενο τρίμηνο, έχει αναδείξει ως σημαντικότερο παράγοντα που επηρεάζει τη λειτουργία των εμπορικών επιχειρήσεων την πολιτική σταθερότητα. Ακολουθεί το διαχρονικό πρόβλημα της χρηματοδότησης/ρευστότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, που ταλανίζει τον εμπορικό κόσμο την τελευταία δεκαετία.
Σημειώνεται ότι η μείωση του κόστους ενέργειας που ήταν σε πρώτο πλάνο για αρκετό χρονικό διάστημα, δεν θεωρείται πλέον ο σημαντικότερος παράγοντας και επηρεάζει λιγότερους από 2 στους 10 εμπόρους και συγκεκριμένα τις μεγαλύτερες και πιο ενεργοβόρες μονάδες.
Η ασφάλεια έναντι της παραβατικότητας, παρατηρείται έντονα μόνο στα καταστήματα που λειτουργούν στις επιβαρυμένες περιοχές του κέντρου της Αθήνας και πιο συγκεκριμένα στις περιοχές γύρω από την Ομόνοια, τα Εξάρχεια και την εμπορική περιοχή στον άξονα των οδών Πατησίων και Αχαρνών καθώς και στην τουριστική περιοχή γύρω από την Ακρόπολη.
Τέλος, η μετάβαση στη ψηφιακή εποχή, φαίνεται ότι δεν αποτελεί προτεραιότητα των εμπορικών επιχειρήσεων και αυτό – σύμφωνα με τον ΕΣΑ- είναι θέμα που πρέπει να απασχολήσει την κεντρική διοίκηση και τους επαγγελματικούς φορείς του κλάδου, γιατί η ανάπτυξη του εμπορίου είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την ψηφιακή αναβάθμιση των επιχειρήσεων.Φαίνεται ότι στη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, η αβεβαιότητα των επερχόμενων εκλογών και η δύσκολα προβλέψιμη συμπεριφορά του καταναλωτικού κοινού το επόμενο τρίμηνο, έχει αναδείξει ως σημαντικότερο παράγοντα που επηρεάζει τη λειτουργία των εμπορικών επιχειρήσεων την πολιτική σταθερότητα. Ακολουθεί το διαχρονικό πρόβλημα της χρηματοδότησης/ρευστότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, που ταλανίζει τον εμπορικό κόσμο την τελευταία δεκαετία.