Η απαίτηση για δύο πιλότους σε κάθε πιλοτήριο επιβατικών αεροπλάνων αμφισβητείται από τις αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες επικαλούνται τις εξελίξεις στις νέες τεχνολογίες. Αντίθετα, τα συνδικάτα των πιλότων αντιτίθενται στην πρόταση να μειωθεί ο αριθμός των πιλότων, καθώς μια τέτοια εξέλιξη θα μπορούσε να οδηγήσει σε σημαντική μείωση του αριθμού των πιλότων στις εμπορικές πτήσεις.
Παρ’ όλα αυτά, φαίνεται ότι οι αντιδράσεις των πιλότων και των συνδικαλιστικών τους οργάνων αρχίζουν να φέρνουν αποτελέσματα. Την Τρίτη, ο Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας της ΕΕ (EASA) δημοσίευσε την ετήσια επικαιροποίηση του Ευρωπαϊκού Σχεδίου Ασφάλειας Αεροπορίας, το οποίο καθορίζει τις προτεραιότητες για την ασφάλεια, εντοπίζει τους κινδύνους και προσδιορίζει τα μέτρα για τον περιορισμό τους.
Τα συνδικάτα των πιλότων αντιτίθενται σφοδρά στην πρόταση για πτήσεις με έναν μόνο πιλότο, προειδοποιώντας ότι η μείωση του αριθμού των πιλότων στις εμπορικές πτήσεις μπορεί να θέσει σε κίνδυνο την ασφάλεια. Στο πλαίσιο αυτό, ο Οργανισμός Ασφάλειας Αεροπορίας της ΕΕ (EASA) αναιρεί τη στάση του σχετικά με το αίτημα των αεροπορικών εταιρειών για πτήση με έναν πιλότο, προσθέτοντας ένα επιπλέον ρυθμιστικό εμπόδιο. «Η EASA προσαρμόζει το πρόγραμμα θέσπισης κανόνων της ώστε να εστιάσουμε πρώτα στην αξιολόγηση της ανάπτυξης προηγμένων τεχνολογιών πιλοτηρίου», δήλωσε η εκπρόσωπος του οργανισμού, Janet Northcote.
Η χρήση ενός αεροσκάφους με eMCO θα μπορούσε να αποτελέσει ελκυστική λύση για τις αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες αυτή τη στιγμή απαιτούν τη διατήρηση δύο πιλότων καθ’ όλη τη διάρκεια της πτήσης. Για πτήσεις που διαρκούν περισσότερο από τη διάρκεια μιας βάρδιας, απαιτούνται τέσσερις πιλότοι. Στην τελευταία ενημέρωση της EASA, ανακοινώθηκε ότι θα πραγματοποιηθεί μελέτη για την αξιολόγηση των «νέων προηγμένων τεχνολογιών θαλάμου πτήσης», προκειμένου να προταθεί ένα ρυθμιστικό πλαίσιο για την ασφαλή ενσωμάτωση αυτών των τεχνολογιών στις εμπορικές αεροπορικές μεταφορές. Αυτό αποτελεί ένα νέο ρυθμιστικό βήμα πριν εξεταστεί το ενδεχόμενο λειτουργίας ενός μόνο πιλότου.
Η προηγούμενη μελέτη, που ξεκίνησε το 2023, είχε σκοπό την ανάπτυξη κανόνων για την «ασφαλή εφαρμογή του eMCO», ενώ η νέα δράση εστιάζει στις δυνατότητες του έξυπνου πιλοτηρίου. Η EASA εξήγησε αυτή τη μετατόπιση ως μέρος της προσπάθειάς της να εξασφαλίσει ότι η ασφάλεια παραμένει προτεραιότητα, επισημαίνοντας ότι «η ασφάλεια προέχει και πρέπει να ενισχυθεί με οποιεσδήποτε αλλαγές στο πιλοτήριο ή στις λειτουργίες», όπως δήλωσε η Northcote.
Η πιο συντηρητική προσέγγιση της EASA για τις πτήσεις με έναν πιλότο είναι αποτέλεσμα της ανάληψης της θέσης του εκτελεστικού διευθυντή από τον Florian Guillermet τον Απρίλιο. Ο Guillermet διαδέχτηκε τον Luc Tytgat, ο οποίος ήταν διευθύνων σύμβουλος για επτά μήνες, και τον Patrick Ky, ο οποίος ηγήθηκε του οργανισμού για 10 χρόνια και ήταν υποστηρικτής της ιδέας των πτήσεων με έναν πιλότο. Ωστόσο, οι πιλότοι δεν φαίνονται να καθησυχάζονται από την προσέγγιση αυτή.
«Υπό την προηγούμενη ηγεσία, ο οργανισμός ήταν έτοιμος να προχωρήσει στην ενεργοποίηση της πτήσης με έναν μόνο πιλότο, ευθυγραμμισμένος στενά με τα συμφέροντα της βιομηχανίας», δήλωσε η Tanja Harter, πρόεδρος της European Cockpit Association. «Η επιχειρησιακή ιδέα της πτήσης με έναν μόνο πιλότο παραμένει ενεργή και αναφέρεται ξεκάθαρα», πρόσθεσε. «Οι κατασκευαστές και ορισμένες αεροπορικές εταιρείες θα συνεχίσουν να πιέζουν, αλλά οι ρυθμιστικές αρχές πρέπει να παραμείνουν επικεντρωμένες στην ασφάλεια».
Η βασική πίεση για τις πτήσεις με έναν μόνο πιλότο προέρχεται από την Ευρώπη, με τη Airbus και άλλους κατασκευαστές όπως η Dassault να εργάζονται για την ανάπτυξη αυτόνομων πτήσεων. Τα συνδικάτα συνεχίζουν να αντιδρούν, προειδοποιώντας για τους κινδύνους που εγκυμονεί η μείωση των πιλότων.