Πριν λίγες ημέρες, ο πλανήτης είδε την πρόεδρο της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, να κάνει κάτι που πιθανόν λίγα χρόνια πριν να θεωρείτο ότι αντιτίθεται στη δημοκρατία. Πρότεινε στις εθνικές κυβερνήσεις να επιβάλουν πλαφόν στα υπερκέρδη των εταιρειών ενέργειας και έκτακτη φορολόγηση στα μεγάλα διυλιστήρια.
Ο στόχος του έκτακτου φόρου (που αποκαλείται «συνεισφορά αλληλεγγύης» ή «εισφορά κρίσης»), είναι ο ίδιος με τον στόχο του πλαφόν στα υπερκέρδη: η διαχείριση του ενεργειακού κόστους σε ένα περιβάλλον εκρηκτικού πληθωρισμού και λήψη επιπλέον χρημάτων, τα οποία, σύμφωνα με το σχέδιο, θα διανεμηθούν μεταξύ εκείνων που έχουν τη μεγαλύτερη ανάγκη.
Όπως αναφέρει άρθρο του ZeroHedge, όπως συμβαίνει με όλα τα μεγάλα σχέδια, ωστόσο, υπάρχουν αθέλητες συνέπειες και μια από τις πιο σημαντικές είναι η αποθάρρυνση για επενδύσεις σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο, σε μια συγκυρία που οι παγκόσμιες επενδύσεις σε αυτά τα δύο είναι ήδη μειωμένες από όσο θα έπρεπε, αν κοιτάξει κανείς τις προβλέψεις για τη ζήτηση.
«Θα το παρακολουθούμε αυτό, καθώς μπορεί ήδη να έχει μαζικό αντίκτυπο», είπε ο Στερν σε ΜΜΕ, σημειώνοντας, ωστόσο, ότι το ακριβές αντίκτυπο είναι δύσκολο να κατανοηθεί γιατί η πρόταση δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα.
Σύμφωνα με την ομιλία της φον ντερ Λάιεν για την κατάσταση της Ένωσης, στην οποία απαριθμούσε τον έκτακτο φόρο μεταξύ των μέτρων για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης, η ιδέα είναι να φορολογηθούν οι εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου με το 33% των κερδών του τρέχοντος έτους που ήταν 20% πάνω από το τα μέσα κέρδη της εταιρείας τα τελευταία τρία χρόνια.
«Οι μεγάλες πετρελαϊκές και οι εταιρείες φυσικού αερίου και άνθρακα επίσης βγάζουν μεγάλα κέρδη. Άρα θα πρέπει να πληρώσουν ένα δίκαιο μερίδιο – πρέπει να συνεισφέρουν για την αντιμετώπιση της κρίσης», ανέφερε στην ομιλία της η φον ντερ Λάιεν.
Αν αυτό που προβλέπει ο Κρίστιαν Μάλεκ της JP Morgan αποδειχθεί σωστό, αυτό θα σημάνει λιγότερη ενεργειακή ασφάλεια για το μέλλον με μικρότερη παραγωγή πετρελαίου και αερίου εκτός Ρωσίας. Το κλειδί, ανέφερε στο Bloomberg ο Μάλεκ, ήταν το αν η εισφορά θα παραμείνει για χρόνια ή αν θα αποσυρθεί γρήγορα μόλις συγκεντρωθούν τα χρήματα.
Το Reuters, επικαλούμενο αναλυτές, αναφέρει ότι οι πιο Reuters οι πιο πιθανοί στόχοι του νέου φόρου θα είναι διυλιστήρια στην Ευρώπη.
Ωστόσο, οι ενεργειακές εταιρείες έχουν ολοκληρωμένες πολιτικές και ένας πρόσθετος φόρος στην ευρωπαϊκή διύλιση μπορεί κάλλιστα να έχει αντίκτυπο στα μελλοντικά σχέδια για δραστηριότητες, για παράδειγμα, στον Κόλπο του Μεξικού.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, προς ώρας, ο έκτακτος φόρος αποτελεί απλά μια πρόταση. Είναι βέβαια, σημειώνει το άρθρο, μια πρόταση που έρχεται από ψηλά, αλλά θα πρέπει να εγκριθεί από όλα τα μέλη της ΕΕ. Σύμφωνα με έκθεση στους FT, δεν συμφωνούν όλοι με όλα τα μέτρα.
«Είναι λογικό να συμφωνούμε στόχους και μέτρα σε ολόκληρη την ΕΕ, αλλά χωρίς να επιτρέπουμε μια εθνική ευελιξία για το πώς θα φτάσουμε εκεί, κινδυνεύουμε να διαλύσουμε τις αγορές που προσπαθούμε να διορθώσουμε», ανέφερε, από την πλευρά του, Ευρωπαίος διπλωμάτης στους FT.
Όλα αυτά υποδηλώνουν ότι οι μεγάλες πετρελαϊκές μπορεί ακόμη να αποφύγουν την πρόσθετη εισφορά, αν και δεδομένης της φήμης τους ως των κατεξοχήν «κακών» στην κλιματική αλλαγή, η πρόσθετη εισφορά στον κλάδο μπορεί να είναι και το μόνο μέτρο που θα λάβει ευρεία υποστήριξη.