Τέλος εποχής για μεγαλοφειλέτες του Δημοσίου που χρωστάνε πολλά, αλλά κρύβουν όσα έχουν. Νέα απόφαση Πιερρακάκη εγκαινιάζει το σύστημα EISPRAXIS και δίνει τα «κλειδιά» στην ΑΑΔΕ να σπάει στεγανά και να ερευνά σε βάθος, όταν πρέπει να «ξετρυπώσει» εκατομμύρια ευρώ, από κρυμμένες περιουσίες φοροφυγάδων και καταχραστών δημόσιου χρήματος.
Με το νέο σύστημα, το TAXIS θα «σκανάρει» πλέον συνεργάτες, συζύγους, παιδιά και …λοιπούς συγγενείς, για να βρει αν έλαβαν «ύποπτες» καταθέσεις, ακίνητα εισοδήματα ή δωρεές.
Οι «δρόμοι του χρήματος» ανοίγουν πλέον έτσι διάπλατα για έρευνα, από την φορολογική διοίκηση. Τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς την Εφορία που μένουν απλήρωτα έχουν φτάσει στα 113 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ τα 25,5 δισ. από αυτά έχουν χαρακτηριστεί «ανεπίδεκτα είσπραξης», δηλαδή ο φοροεισπρακτικός μηχανισμός των αφιέρωσε χρόνια έρευνας αλλά δεν βρήκε τίποτα πια να εισπράξει για τα χρέη αυτά.
Αυτό όμως πλέον αλλάζει: η απόφαση του υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκου Πιερρακάκη δίνει στη ΑΑΔΕ πλήρη πρόσβαση σε μια τεράστια βάση δεδομένων. Εκτιμάται ότι μπορεί να βρει και να εισπράξει μέχρι 2 ή 2,2 δισ. ευρώ «ζωντανά» χρέη.
Για παράδειγμα, επιχείρηση που έκλεισε πριν 5 χρόνια, βρίσκεται να χρωστά 800 εκατομμύρια χωρίς κανείς να ξέρει αν και πού θα βρει ποτέ λεφτά για να εισπράξει το Δημόσιο. Και την ώρα που απλός κόσμος κάνει μεν ρύθμιση χρεών αλλά ταυτόχρονα «τρώει» και κατάσχεση για μικροποσά παρότι είναι συνεπείς, μια άλλη γνωστή επιχείρηση που «γνωρίζει πιένες» για πάρτυ φοροδιαφυγής και προκλητικά υψηλούς τζίρους στα μαγαζιά της, χρωστά και δεν πληρώνει πάνω από 15 εκατομμύρια ευρώ.
Η απόφαση Πιερρακάκη όμως δίνει τα «κλειδιά» στην ΑΑΔΕ για να ανοίγει πόρτες και στεγανά που έκρυβαν περιουσίες μεγαλοφειλετών. Την «οπλίζει» να σαρώσει ηλεκτρονικά το περιβάλλον του οφειλέτη που, με τα σημερινά δεδομένα, μπορεί και να είναι απλά ένας «αχυράνθρωπος» που μένει στη φυλακή, ενώ τα λεφτά τα χαίρονται κάποιοι συνεργάτες ή συγγενείς τους.
Είναι κοινό μυστικό ότι, ενώ η Εφορία έχει το ελεύθερο να κάνει κατασχέσεις σε ακίνητα και σε τραπεζικούς λογαριασμούς, όσοι χρωστάνε φροντίζουν να «εξαφανίζουν» από τα μάτια της εφορίας όσα βγάζουν ή κατέχουν, να περνούν σε άλλα ονόματα τα περιουσιακά τους στοιχεία κλπ.
Σύμφωνα με την απόφαση του υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης, που τέθηκε σε ισχύ χθες, είναι, πλέον διαθέσιμες στην ΑΑΔΕ οι εξής διαδικτυακές υπηρεσίες, που παρέχουν άμεση πρόσβαση:
· στα στοιχείων μελών της οικογένειας του οφειλέτη
· στα στοιχεία για εργοδότη του οφειλέτη, το μισθό και τις πληρωμές του
· το προφίλ επιχειρήσεων που έχουν χρέη
· τα στοιχεία των διοικητικών τους συμβουλίων.
Άμεσα οι ελεγκτικές υπηρεσίες θα βρίσκουν:
• πιστοποιητικά Οικογενειακής Κατάστασης και εγγυτέρων συγγενών
• τα προσωπικά στοιχεία των εγγυτέρων συγγενών
• αναζήτηση γονέων και τέκνων (ανήλικα και ενήλικα), ανεξαρτήτως οικογενειακής μερίδας
• γάμους, γεννήσεις και θανάτους με βάση έναν συγκεκριμένο Α.Φ.Μ. ή ΑΜΚΑ
• πλήρη στοιχεία της εργασιακής κατάστασης του εργαζομένου με βάση τον ΑΦΜ του
• πληροφορίες για Επιχειρήσεις από οτ Μητρώο Γ.Ε.ΜΗ.
• στη διαδικτυακή υπηρεσία «Στοιχεία Διοικητικού Συμβουλίου Επιχείρησης» από το πληροφοριακό σύστημα Γ.Ε.ΜΗ. με τη μέθοδο «Μέλη του ΔΣ ενός Νομικού Προσώπου».
• συσχέτιση ΑΦΜ και Αριθμού Μητρώου Γ.Ε.ΜΗ. με δυνατότητα αναζήτησης αν υπάρχει κάποιο ΑΦΜ που να συνδέεται με επιχειρήσεις στο ΓΕΜΗ
• πρόσωπα που συνδέονται με Σύσταση Εταιρειών,
• αναζήτηση εταιρειών με βάση την ημερομηνία σύστασης, την μεταξύ τους δσύνδεση ή ένα μέρος από την πλήρη επωνυμία τους κλπ
Στη συνέχεια, η εφαρμογή του EISPRAXIS θα επιτρέπει:
1. άμεση παροχή πληροφορίας σε κεντρικό επίπεδο ανά οφειλή και ΑΦΜ (προφίλ οφειλέτη), συνδυάζοντας πληροφορίες από ηλεκτρονικές εφαρμογές και υποσυστήματα όπως Εισόδημα, Περιουσιολόγιο, Καταστάσεις πελατών/προμηθευτών, Σύστημα ανταλλαγής πληροφοριών με κράτη-μέλη της ΕΕ και πληροφορίες από τρίτους (όπως Κτηματολόγιο ΑΕ, ΓΕΜΗ, ΣΑΤ κ.λπ.).
2. αυτοματοποίηση διαδικασίες πίστωσης, συμψηφισμών και ρυθμίσεων χρεών.
3. πλήρες ενιαίο σύστημα διαχείρισης οφειλών
4. εφαρμογή διαχείρισης και παρακολούθησης ταυτότητας οφειλέτη και οφειλών.
5. αποστολή και διαχείριση ηλεκτρονικών κοινοποιήσεων, ειδοποιήσεων και επιδόσεων.
6. άμεση διαχείριση, παρακολούθηση και αυτοματοποίηση λήψης μέτρων είσπραξης.
7. ενημέρωση των φορολογούμενων για θέματα οφειλών.