Ο πληθωρισμός στην ελληνική οικονομία, δηλαδή η ετήσια μεταβολή του γενικού επιπέδου των τιμών καταναλωτή, διαμορφώθηκε στο 2,8% τον Ιουν-23 από 4,1% τον Μαϊ-23 και 11,6% τον Ιουν-22.1 Όπως έχουμε αναφέρει σε παλαιότερο τεύχος του δελτίου 7 Ημέρες Οικονομία, η αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, δηλαδή η μείωση του ρυθμού ανόδου των τιμών, συνδέεται κυρίως με τη μείωση των τιμών ενέργειας αλλά και με τις επιδοτήσεις της κυβέρνησης σημειώνει η Eurobank στι οικονομικό της δελτίο "7 ημέρες Οικονομία".
Αξίζει να σημειώσουμε ότι ο πληθωρισμός στην Ελλάδα παραμένει χαμηλότερος σε σύγκριση με την Ευρωζώνη (5,5% τον Ιουν-23 σύμφωνα με την προκαταρτική εκτίμηση της Eurostat), στοιχείο που αντανακλάται στην περαιτέρω βελτίωση της σταθμισμένης πραγματικής συναλλαγματικής ισοτιμίας σε όρους τιμών συντελώντας στη συγκράτηση του εξωτερικού ελλείμματος. Παρά ταύτα, οι υστερόχρονες επιδράσεις των πληθωριστικών πιέσεων επηρεάζουν αρνητικά και δείκτες της πραγματικής οικονομίας όπως ο όγκος των πωλήσεων στο λιανικό εμπόριο.
Στο Σχήμα 1 παρουσιάζονται τα στοιχεία του πληθωρισμού για τον μήνα Ιουν-23 στις 12 επί μέρους ομάδες αγαθών και υπηρεσιών που συνθέτουν τον ΕνΔΤΚ. Η κατηγορία της διατροφής και μη αλ- κοολούχων ποτών σημείωσε την υψηλότερη αύξηση με 12,5%, συνεισφέροντας, βάσει της βαρύτητας που έχει στο καλάθι του νοικοκυριού, 2,5 ποσοστιαίες μονάδες στον ετήσιο πληθωρισμό του γενικού δείκτη. Ακολούθησαν με μικρότερες αυξήσεις οι ομάδες αγαθών και υπηρεσιών της υ- γείας (7,8%, συνεισφορά 0,4 ποσοστιαίες μονάδες), των διαρκών αγαθών-ειδών νοικοκυριού και υπηρεσιών (7,3%, συνεισφορά 0,3 ποσοστιαίες μονάδες), της ένδυσης και υπόδησης (5,9%, συνεισφορά 0,3 ποσοστιαίες μονάδες), των ξενοδοχείων-καφέ-εστιατορίων (5,7%, συνεισφορά 1,2 ποσοστιαίες μονάδες), των άλλων αγαθών και υπηρεσιών (4,0%, συνεισφορά 0,2 ποσοστιαίες μο- νάδες), της αναψυχής-πολιτιστικών δραστηριοτήτων (3,3%, συνεισφορά 0,2 ποσοστιαίες μονάδες), της εκπαίδευσης (2,2%, συνεισφορά 0,1 ποσοστιαίες μονάδες) και των αλκοολούχων ποτών και κα- πνού (2,1%, συνεισφορά 0,1 ποσοστιαίες μονάδες). Αντιθέτως σε 3 κατηγορίες καταγράφηκε πτώση των τιμών. Αυτές ήταν: οι επικοινωνίες (-2,7%, συνεισφορά -0,1 ποσοστιαίες μονάδες), οι μεταφορές (-5,3%, συνεισφορά -0,7 ποσοστιαίες μονάδες) και η στέγαση, νερό, ηλεκτρικό, αέριο και άλλα καύ- σιμα (-12,1%, συνεισφορά -1,2 ποσοστιαίες μονάδες). Η τελευταία κατηγορία ενσωματώνει σε μεγάλο βαθμό τις άμεσες επιδράσεις από τη μείωση των τιμών ενέργειας.
Οι πληθωριστικές πιέσεις στην Ελλάδα ναι μεν παρουσιάζουν μεγάλη αποκλιμάκωση σε σύγκριση με το ιστορικό υψηλό του Σεπ-22 (12,1%), παρά ταύτα οι επιπτώσεις τους αποτυπώνονται σταδιακά και υστερόχρονα σε πραγματικά μεγέθη της οικονομίας. Συγκεκριμένα, το 4μηνο Ιαν-Απρ 23, ο δεί- κτης όγκου λιανικού εμπορίου, δηλαδή οι πωλήσεις του εν λόγω κλάδου σε σταθερές τιμές, σημείωσε πτώση κατά 3,2% και 1,8% σε σύγκριση με το 4μηνο Ιαν-Απρ 22 και το 4μηνο Σεπ-Δεκ 22 αντίστοιχα. Αντιθέτως, την ίδια χρονική περίοδο, ο κύκλος εργασιών λιανικού εμπορίου, δηλαδή οι πωλήσεις του εν λόγω κλάδου σε τρέχουσες τιμές, κινήθηκε ανοδικά κατά 5,1% σε ετήσια βάση (σε σύγκριση με το 4μηνο Σεπ-Δεκ 22 παρουσίασε οριακή μείωση κατά 0,2%). Συνεπώς, το πρώτο 4μηνο του τρέ- χοντος έτους τα ελληνικά νοικοκυριά αγόρασαν λιγότερα προϊόντα λιανικής σε σχέση με πέρυσι, παρά ταύτα ξόδεψαν περισσότερες χρηματικές μονάδες για την απόκτηση των εν λόγω αγαθών. Ασφαλώς, αυτό το αποτέλεσμα δεν καταγράφεται μόνο στην Ελλάδα αλλά στο σύνολο της ΕΕ-27. Όπως παρουσιάζεται στον Πίνακα 1, η απόκλιση ανάμεσα στην ετήσια μείωση του δείκτη όγκου και στην ετήσια αύξηση του δείκτη κύκλου εργασιών λιανικού εμπορίου στο 4μηνο Ιαν-Απρ 23 πηγάζει κυρίως από τις κατηγορίες των μεγάλων καταστημάτων τροφίμων (super markets), των τροφίμων- ποτών-καπνού και των φαρμακευτικών-καλλυντικών.
Εν κατακλείδι, οι υστερόχρονες επιδράσεις των πληθωριστικών πιέσεων, η άνοδος του κόστους δα- νεισμού, η εξασθένιση της μεταπανδημικής ορμής για κατανάλωση αγαθών και η μείωση των αποταμιεύσεων της πανδημίας, σταδιακά επηρεάζουν αρνητικά τους δείκτες της πραγματικής οικο- νομίας όπως ο όγκος των πωλήσεων στο λιανικό εμπόριο.