Η παρουσίαση του ψηφιακού νομίσματος της Facebook Inc. με το όνομα Libra ήταν ο χειρότερος εφιάλτης για τους περισσότερους CEO. Οι κυβερνήσεις και οι ρυθμιστικές αρχές ένωσαν τις δυνάμεις τους ενάντια στη νέα αυτή απειλή. Μια απειλή που σχετίζεται με τη νομισματική κυριαρχία, τη χρηματοοικονομική σταθερότητα αλλά και την προστασία δεδομένων και της ιδιωτικής ζωής.
Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ παραδέχτηκε ότι: «Καταλαβαίνω ότι μπορεί να μην είμαι ο ιδανικός αγγελιοφόρος για αυτό».
Παρόλα αυτά, προσπάθησε να καθησυχάσει τους πολιτικούς μιλώντας για οικονομική σταθερότητα και καινοτομία.
Τα εμπόδια ήταν πολλά, τίποτα όμως δεν φαίνεται να τον σταματάει από την υλοποίηση των σχεδίων του.
Ετοιμάζεται να κάνει τη δεύτερη προσπάθεια του. Αυτή τη φορά όμως υπάρχουν κάποιες αλλαγές.
Το Libra αλλάζει όνομα. Πλέον θα λέγεται Diem – από το Carpe Diem.
Ο Λέβι βρισκόταν στο υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ αλλά και στην HSBC Holdings Plc.
Πλέον στόχος της Facebook δεν είναι η δημιουργία ενός ενιαίου και παγκόσμιας εμβέλειας ψηφιακού νομίσματος. Αυτή είναι και η μεγαλύτερη υποχώρηση της εταιρείας προς τις ρυθμιστικές αρχές.
Αντί να δημιουργήσει ένα συνθετικό ψηφιακό νόμισμα όπως ήταν η Libra το οποίο θα προέρχεται από ένα καλάθι με σημαντικά νομίσματα όπως είναι το ευρώ, το δολάριο και το γιέν
– το Diem τώρα θα δημιουργηθεί από διάφορα σταθερά νομίσματα, συνδεδεμένα όμως το ένα με το άλλο.
Μετατρέποντας ένα δολάριο ή ευρώ στο ψηφιακό νόμισμα Diem αυτό θα ήταν μια θα συναλλαγή «one-to-one» με ελάχιστες πιθανότητες μεταβολής των επιπέδων στα οποία κινείται το Bitcoin.
H Facebook προτείνει στις κεντρικές τράπεζες να χρησιμοποιήσουν το Diem, με τον ίδιο ακριβώς τρόπου που χρησιμοποιούν και το ψηφιακό γουάν – το κρυπτονόμισμα της Κίνας.
Ένα τέτοιο ψηφιακό νόμισμα λοιπόν θα μπορούσε θεωρητικά να είναι πολύ ελκυστικό για τους καταναλωτές.
Πόσο μοιάζει το νόμισμα της Facebook με το αντίστοιχο της Paypal
Είναι ξεκάθαρο ότι το νόμισμα της Facebook μοιάζει περισσότερο με αυτό που χρησιμοποιούν εταιρείες όπως η Paypal και η Alibaba παρά με τα επαναστατικά κρυπτονομίσματα του Bitcoin.
Ειδικοί μάλιστα χαρακτηρίζουν το νέο αυτό νόμισμα ως το νόμισμα της Paypal αλλά με την υπογραφή της Facebook.
Σύμφωνα μάλιστα με τον υπουργό Οικονομικών της Γερμανίας, αναφερόμενος στην αλλαγή ονόματος της Libra:
«Ένας λύκος ντυμένος πρόβατο εξακολουθεί να είναι λύκος».
Οι εταιρείες ηλεκτρονικού χρήματος είναι συχνά νεοσύστατες εταιρείες με κάρτες Visa.
Κάτι τέτοιο όμως δεν ισχύει στην περίπτωση της Facebook.
Η Facebook μαζί με τις πλατφόρμες WhatsApp και Instagram, διαθέτει 3 δισεκατομμύρια μηνιαίους χρήστες. Εάν το καθένα από αυτά τα μέσα αποφέρει πωλήσεις 6 δολαρίων, αυτό συνεπάγεται έσοδα 12 δισεκατομμυρίων δολαρίων για το Diem σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα.
Οι ρυθμιστικές αρχές των ΗΠΑ κατηγόρησαν αυτό το μήνα τη Facebook ότι καταχράται αθέμιτα την ισχύ της αγοράς της.
Θα ανταγωνίζεται λοιπόν δίκαια ο συγκεκριμένος κολοσσός ή θα μιλάμε από εδώ και στο εξής για μονοπώλιο;
Φανταστείτε αν οι διαφημίσεις της Facebook συνδεθούν κάποια μέρα με το Diem, ή εάν η εταιρεία χρησιμοποιήσει τα οικονομικά δεδομένα των χρηστών της προς όφελός της.
Καθίσταται επομένως ξεκάθαρο πως απαιτείται καλύτερος σχεδιασμός. Κανείς ωστόσο δεν πρέπει να υποτιμά την αποφασιστικότητα του Ζούκερμπεργκ. Επιθυμεί να κυκλοφορήσει το ψηφιακό του νόμισμα και αυτό είναι ξεκάθαρο.