Η εκρηκτική επιτυχία μιας σοκολάτας από το Ντουμπάι πυροδότησε παγκόσμια έλλειψη φιστικιών, επιδεινώνοντας τις ήδη περιορισμένες προμήθειες του πράσινου καρπού και οδηγώντας τις τιμές του σε ιστορικά υψηλά επίπεδα, όπως αναφέρουν οι Financial Times. Η σοκολάτα της boutique FIX, με γέμιση φιστικιού, ζύμη και σοκολάτα γάλακτος, είχε περιορισμένη επιτυχία από το 2021, έως ότου ένα TikTok τον Δεκέμβριο του 2023 την έκανε παγκόσμια τάση με πάνω από 120 εκατομμύρια προβολές.
Η viral διάδοση προκάλεσε έκρηξη ζήτησης για σοκολάτα με φιστίκι, οδηγώντας τις τιμές του πυρήνα φιστικιού από 7,65 δολάρια το κιλό στα 10,30, σύμφωνα με τον Giles Hacking της CG Hacking. «Ο κόσμος των φυστικιών έχει ουσιαστικά στερέψει», δήλωσε χαρακτηριστικά ο ίδιος.
Η σοκολάτα πολυτελείας γίνεται ανάρπαστη, η προσφορά εξαντλείται
Παρά την τιμή της – η σοκολάτα της Lindt πωλείται στο Ηνωμένο Βασίλειο με 10 λίρες τα 145 γραμμάρια – οι καταναλωτές σπεύδουν να αγοράσουν, με ορισμένα καταστήματα να βάζουν όριο στις ποσότητες ανά πελάτη. Η Lindt και η Morrisons ήδη κυκλοφόρησαν πασχαλινά αυγά με κρέμα φιστικιού. Οι πιέσεις στην αγορά οφείλονται και στη χαμηλή περσινή σοδειά στις ΗΠΑ, τον μεγαλύτερο εξαγωγέα φιστικιών, με την υψηλή ποιότητα της παραγωγής να αφήνει λίγους πυρήνες χωρίς κέλυφος – είδος βασικό για τη σοκολατοποιία.
Η αντιστροφή του 2023 και οι νέες προσδοκίες για καλλιέργεια
Η φετινή έλλειψη αντιστρέφει την υπερπροσφορά του 2023, όταν η αφθονία φιστικιού είχε οδηγήσει σε πτώση τιμών και είχε ενισχύσει την κυκλοφορία παραγώγων όπως το βούτυρο και το λάδι φιστικιού. Ο Behrooz Agah από την Ένωση Φιστικιού του Ιράν σημείωσε πως τότε άνοιξε ο δρόμος για τη διάδοση της σοκολάτας του Ντουμπάι, που σταδιακά έγινε παγκόσμιο φαινόμενο.
Το Ιράν, δεύτερος μεγαλύτερος παραγωγός παγκοσμίως, αύξησε τις εξαγωγές του προς τα ΗΑΕ κατά 40% στο εξάμηνο έως τον Μάρτιο του 2025, σε σχέση με τους 12 προηγούμενους μήνες, σύμφωνα με την ιρανική τελωνειακή υπηρεσία. Εν τω μεταξύ, στην Καλιφόρνια, αγρότες στρέφονται από τα αμύγδαλα στα φιστίκια λόγω χαμηλών τιμών στα πρώτα. Όμως οι νέες φυτεύσεις δεν θα αποδώσουν πριν τη συγκομιδή του Σεπτεμβρίου.
Ο Charles Jandreau της Prestat Group, που διαχειρίζεται πολυτελείς σοκολάτες στο Ηνωμένο Βασίλειο, παραδέχεται πως η παραγωγή δεν προλαβαίνει τη ζήτηση: «Ήρθε από το πουθενά και ξαφνικά βρίσκεται παντού. Κανείς δεν ήταν προετοιμασμένος γι’ αυτό». Ακόμη και η εισαγωγή του γλυκού kataifi που περιλαμβάνεται στην κρέμα, αποδεικνύεται πρόκληση.