Φωτιά στο κόστος του φυσικού αερίου βάζουν τα τέλη μεταφοράς του ΔΕΣΦΑ αλλά και σειρά υποδομών που έχουν προστεθεί στο ελληνικό σύστημα.
Για το 2023, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε η διοίκηση του Διαχειριστή Ελληνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, η μέση ταρίφα ανεβαίνει κατά περίπου 18% σε σχέση με το 2022. Από τα 1,78 ευρώ ανά μεγαβατώρα στα 2,10 ευρώ ανά μεγαβατώρα. Για το 2024 θα υποχωρήσει στα 1,90 ευρώ ανά μεγαβατώρα ενώ οι εκτιμήσεις δείχνουν τιμές για το 2025 και 2026 στα 1,77 και 1,73 ευρώ ανά μεγαβατώρα, αντίστοιχα. Με πιο απλά λόγια τα τέλη μεταφοράς στην καλύτερη των περιπτώσεων θα παραμένουν στα επίπεδα του 2022.
Με το κόστος αυτό δεν επιβαρύνονται, όμως, μόνο οι τελικοί καταναλωτές φυσικού αερίου. Επηρεάζει για παράδειγμα και τις τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος αφού το συγκεκριμένο καύσιμο χρησιμοποιείται για την παραγωγή του.
Πάντως, αξίζει να σημειωθεί πως παρά το ότι η χώρα μας έχει αυξήσει τις πηγές εισόδου φυσικού αερίου, όπως η προσθήκη του TAP, η αδιάλειπτη λειτουργία του τερματικού σταθμού LNG στη Ρεβυθούσα και στο επόμενο εξάμηνο αναμένεται να προστεθεί και το FSRU Αλεξανδρούπολης, εντούτοις τα κόστη για τους χρήστες του εθνικού συστήματος και κατ’ επέκταση των καταναλωτών θα ακολουθούν υψηλές πτήσεις…
Δημοπρασίες
Η διοίκηση του ΔΕΣΦΑ παρουσίασε τα αποτελέσματα δημοπρασιών που διενήργησε ο ΔΕΣΦΑ για τη δέσμευση δυναμικότητας σε σημεία εισόδου του εθνικού συστήματος φυσικού αερίου, όπως στο Σιδηρόκαστρο, στη Νέα Μεσημβρία και την Αμφιτρίτη από όπου θα εισέρχεται το φυσικό αέριο του FSRU Αλεξανδρούπολης. Οι τιμές διπλασιάστηκαν, ενώ στην Αμφιτρίτη η προσαύξηση ήταν 684%.
Η διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ Μαρία Ρίτα Γκάλι, έσπευσε να πει πως αυτά τα πρόσθετα έσοδα είτε θα επιστραφούν στους χρήστες φυσικού αερίου για μείωση των τελών μεταφοράς είτε θα κατευθυνθούν σε επενδύσεις. Η σχετική απόφαση είναι αρμοδιότητα της ΡΑΕ.
Ωστόσο, όσοι συμμετείχαν στις δημοπρασίες όπως ηλεκτροπαραγωγοί και έμποροι φυσικού αερίου διαπίστωσαν, όπως αναφέρουν εκπρόσωποί τους στα «ΝΕΑ», πως ακόμη και οι νέες υποδομές όπως το FSRU Αλεξανδρούπολης σε συνδυασμό και με τη δυναμικότητα μεταφοράς που προσφέρεται από τον ΔΕΣΦΑ μάλλον δεν τους διασφαλίζουν ανταγωνιστικά κόστη.
Η διοίκηση του ΔΕΣΦΑ παρουσίασε επίσης σειρά έργων που προγραμματίζει μέχρι το 2032. Ο προϋπολογισμός τους ανέρχεται στο 1,29 δισ. ευρώ με σημαντικότερα αυτά της κατασκευής και νέων τμημάτων αγωγών υψηλής πίεσης στα σημεία «Καρπερή – Κομοτηνή» και «Πάτημα – Λιβαδειά». Ο προϋπολογισμός τους ανέρχεται στα 430 εκατ. ευρώ.
Ο Διαχειριστής παρουσίασε επίσης και δύο μεγάλα επενδυτικά σχέδια που εγκρίθηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως έργα κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος. Πρόκειται για τον αγωγό μεταφοράς υδρογόνου μήκους 540 χλμ. μέχρι τη Βουλγαρία με συνολικό κόστος 1 δισ. ευρώ, αλλά και τη συμμετοχή στο έργο αποθήκευσης CO2 στο κοίτασμα του Πρίνου συνολικού ύψους 1,4 δισ. ευρώ.
Ο ΔΕΣΦΑ πετάει το μπαλάκι
Στη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων πετάει η διοίκηση του ΔΕΣΦΑ την μπάλα… για τη χρονική μετάθεση στην υλοποίηση των απαραίτητων έργων στο σύστημα μεταφοράς προκειμένου να συνδεθεί με αυτό το FSRU Διώρυγα Gas της Motor Oil.
Η διευθύνουσα σύμβουλος Μαρία Ρίτα Γκάλι σημείωσε ότι η ΡΑΑΕΥ αποφάσισε τα συγκεκριμένα έργα να κατασκευαστούν μόνο εφόσον η Motor Oil λάβει επενδυτική απόφαση για το FSRU. Υπενθυμίζεται ότι η Motor Oil είχε χαρακτηρίσει αδικαιολόγητη την υλοποίηση του αγωγού «Πάτημα – Λιβαδειά» το 2027 όταν το FSRU θα είναι έτοιμο το 2025.