Η έλευση του Φλεβάρη σηματοδότησε για τη γηραιά ήπειρο μια εξέλιξη που για άλλους αποτελεί ευχή, για άλλους κατάρα, αναλόγως με το αν κανείς δίνει έμφαση στην ενεργειακή κρίση ή την κλιματική αλλαγή: Ο χειμώνας είναι – επιτέλους – εδώ.
Η πτώση της θερμοκρασίας όμως φέρνει στην επιφάνεια έναν εφιάλτη που η Ευρώπη, η οποία μέχρι πριν λίγες ημέρες απολάμβανε έναν ασυνήθιστα ήπιο χειμώνα, θεωρούσε πως έχει αφήσει πίσω – τουλάχιστον για τον φετινό χειμώνα: Την ενεργειακή κρίση.
Μίνι ράλι για το αέριο
Πράγματι, όπως μεταδίδει το Bloomberg, το ευρωπαϊκό φυσικό αέριο κινούταν την Παρασκευή προς τη μεγαλύτερη εβδομαδιαία άνοδο των τελευταίων δύο μηνών, με τα προθεσμιακά συμβόλαια αναφοράς να καταγράφουν αύξηση 6%, στο μεγαλύτερο άλμα από τις αρχές Δεκεμβρίου, καθώς θεωρείται βέβαιο ότι οι ψυχρότερες θερμοκρασίες που προβλέπονται για τη νότια και κεντρική Ευρώπη θα ενισχύσουν την κατανάλωση αερίου.
Και μπορεί τα αποθέματα να θεωρούνται επαρκή, κυρίως λόγω των υψηλών για την εποχή θερμοκρασιών που επικρατούσαν τις προηγούμενες εβδομάδες, όμως κορυφαίοι παράγοντες της αγοράς και των ρυθμιστικών αρχών προειδοποιούν: Μην εφησυχάζετε.
«Μην εφησυχάζετε»
Ο επικεφαλής του Ομοσπονδιακού Οργανισμού Δικτύων της Γερμανίας (Bundesnetzagentur – BnetzA), της γερμανικής ρυθμιστικής αρχής για τις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας, φυσικού αερίου, τηλεπικοινωνιών, ταχυδρομείου και σιδηροδρόμων, προειδοποίησε ότι η μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου στη χώρα κινείται πολύ χαμηλότερα από τον στόχο: Οι καταναλωτές περιόρισαν τη χρήση φυσικού αερίου μόνο κατά 8,6% κάτω από τον μέσο όρο της περιόδου 2018-2021 την τελευταία εβδομάδα του Ιανουαρίου, πολύ κάτω από τον στόχο της κυβέρνησης για 20%.
Είχε προηγηθεί, την Πέμπτη, η προειδοποίηση του CEO της Shell, Wael Sawan, ο οποίος σε συνέντευξή του στο Bloomberg ξεκαθάρισε ότι η Ευρώπη έχει πολύ δρόμο ακόμα να διανύσει.
«Δεν θα διακήρυττα το τέλος της ενεργειακής κρίσης», δήλωσε λίγο αφότου η εταιρεία του ανακοίνωσε αστρονομικά κέρδη 39,98 δισ. δολάρια το 2022 τα οποία, όπως επισημαίνει και το αμερικανικό πρακτορείο, οφείλονται – τι ειρωνεία! – σε μεγάλο βαθμό στην υψηλή τιμή του φυσικού αερίου. Το 2023, ο κόσμος θα έχει «απελπιστική ανάγκη για αέριο», υπογράμμισε ο Sawan, καθώς η κατανάλωση της Κίνας ανακάμπτει μετά το τέλος της πολιτικής «μηδενικής covid».
Μαραθώνιος
Άλλωστε, ακόμη και με βάση το ηπιότερο σενάριο που προϋποθέτει ότι οι ροές ρωσικού αερίου θα συνεχιστούν όπως σήμερα και οι θερμοκρασίες θα κινηθούν σε φυσιολογικά για την εποχή επίπεδα, η Ευρώπη θα χρειαστεί να γεμίσει εκ νέου τις δεξαμενές της για τον χειμώνα του 2023-2024, μια επιχείρηση που δεν θα είναι ούτε εύκολη ούτε φτηνή. Εάν μάλιστα επικρατήσει το χειρότερο σενάριο, με πλήρη διακοπή των ροών ρωσικού αερίου και με καιρό ψυχρότερο από το κανονικό, σύμφωνα με το think tank Breugel η μείωση της κατανάλωσης αερίου θα πρέπει να αγγίξει το 30%.
Εάν ο τρέχων χειμώνας τελειώσει χωρίς απρόοπτα, καταλήγει το Bloomberg, η Ευρώπη θα μπορούσε να πανηγυρίσει για το γεγονός ότι ο περσινός αγώνας για την αναπλήρωση των αποθεμάτων φυσικού αερίου ήταν επιτυχής. Όμως πρόκειται για μαραθώνιο, όχι για σπριντ. Η απουσία του ρωσικού φυσικού αερίου θα είναι έντονα αισθητή σε όλη την ήπειρο για μεγάλο χρονικό διάστημα.