Με την παράταση του «ΗΡΑΚΛΗ», η Κυβέρνηση στέλνει μήνυμα μεταρρυθμιστικής αποφασιστικότητας, συνέπειας και συνέχειας στους διεθνείς επενδυτές και τους εταίρους. Είναι μια στοιχειώδης προϋπόθεση για την εμπέδωση της αξιοπιστίας όλων των εμπροσθοβαρών μεταρρυθμίσεων που υλοποιούνται στον χρηματοπιστωτικό τομέα.
Το παραπάνω τόνισε ο Υφυπουργός Οικονομικών, αρμόδιος για το χρηματοπιστωτικό σύστημα, κ. Γιώργος Ζαββός, μιλώντας στη Βουλή, όπου συζητείται το νομοσχέδιο για την παράταση του «ΗΡΑΚΛΗ», επισημαίνοντας πως δεν είναι τυχαίο ότι αμέσως μετά την έγκριση για την παράταση που έδωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, υπήρξαν απανωτές αναβαθμίσεις των ελληνικών τραπεζών, δηλαδή παγκόσμια αναγνώριση των αγορών, ότι η Ελλάδα προχωρά σταθερά στη μείωση των κόκκινων δανείων. «Επιταχύνουμε την παράταση του “ΗΡΑΚΛΗ”, γιατί θέλουμε να βρισκόμαστε ακριβώς στο μεγάλο ραντεβού του τραπεζικού συστήματος με το Ταμείο Ανάκαμψης & Ανθεκτικότητας και η εισροή των νέων πόρων που πρέπει να περάσουν μέσα από το τραπεζικό σύστημα να κατευθυνθεί σωστά και εποικοδομητικά στην πραγματική οικονομία, δηλαδή στα νοικοκυριά και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις», είπε ο κ. Ζαββός.
Όπως πρόσθεσε, με τον «ΗΡΑΚΛΗ ΙΙ» η Κυβέρνηση επιταχύνει τον διπλό μετασχηματισμό, που υπαγορεύει και διευκολύνει η συγκυρία του Ταμείου Ανάκαμψης & Ανθεκτικότητας: τον μετασχηματισμό της παραγωγικής βάσης της ελληνικής οικονομίας και τον αναγκαίο ανασχηματισμό του τραπεζικού συστήματος. «Ο “ΗΡΑΚΛΗΣ 2” θα είναι game changer, καθώς θα διευρύνει τα πολλαπλά του οφέλη, επιδρώντας θετικά στα θέματα της αγοράς των ακινήτων, την οποία κράτησε όρθια στις πιο δύσκολες στιγμές της κρίσης, αλλά και στην κεφαλαιαγορά», είπε ο αρμόδιος Υφυπουργός Οικονομικών.
Αναφερόμενος στις βασικές τροποποιήσεις του νόμου του «ΗΡΑΚΛΗ ΙΙ», ο κ. Ζαββός είπε ότι με τη δυνατότητα παράτασης των έξι (6) μηνών που χορηγείται, υπό προϋποθέσεις, στους Servicers – επιπλέον της περιόδου των είκοσι τεσσάρων (24) μηνών που έχουν για τη μέτρηση των επιδόσεών τους στις ανακτήσεις, παρέχεται μία ασφαλιστική δικλείδα για την περίπτωση ακραίων συνθηκών στην εθνική οικονομία ή στις αγορές που μπορεί να θέτουν εν κινδύνω το αποτέλεσμα των τιτλοποιήσεων. Επίσης, ο «ΗΡΑΚΛΗΣ ΙΙ» θα μπορεί να δέχεται και τιτλοποιήσεις απαιτήσεων από συμβάσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing).
Όπως είπε ο αρμόδιος Υφυπουργός Οικονομικών, τον «ΗΡΑΚΛΗ» συνοδεύει και μια σειρά άλλων μεταρρυθμίσεων, τις οποίες θα κινητοποιήσει σύντομα η κυβέρνηση. Αυτές αφορούν, κυρίως, τον ψηφιακό μετασχηματισμό, και ιδιαίτερα τη δυνατότητα να προχωρήσει στη δημιουργία ενός κεντρικού Μητρώου Πιστώσεων, το λεγόμενο Central Credit Registry – ένα πληροφοριακό σύστημα που παρέχει στοιχεία, τα οποία δίνουν ακόμα μεγαλύτερη διαφάνεια στις αγορές. Ο κ. Ζαββός προανήγγειλε ότι μέσα στο εξάμηνο που έρχεται, η Κυβέρνηση διαπραγματεύεται επίσης τη μεταρρύθμιση του νόμου του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, υπό την έννοια ότι, πλέον, συντεταγμένα θα πρέπει να υλοποιήσει ένα πρόγραμμα εξόδου από τις ελληνικές τράπεζες.
«Με τις μεταρρυθμίσεις, τις οποίες έχουμε υλοποιήσει και υλοποιούμε σε αυτό το διάστημα, το τραπεζικό σύστημα θα είναι ικανό να υπηρετήσει ένα καινούργιο μοντέλο οικονομίας που διαγράφεται μετά την πανδημία. Ένα μοντέλο που θα ορίζεται με βασικές παραμέτρους την πράσινη βιώσιμη χρηματοδότηση και τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Για μας παραμένει προτεραιότητα η χρηματοδότηση της πραγματικής οικονομίας – νοικοκυριών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων», τόνισε ο κ. Ζαββός.
Ο «ΗΡΑΚΛΗΣ» έγινε για να ωφεληθεί ο Έλληνας φορολογούμενος και να προστατευθεί από τη δίνη των κόκκινων δανείων, η οποία συνεπήρε για μια δεκαετία, τουλάχιστον, την ελληνική οικονομία, τόνισε ο κ. Ζαββός. «Ήταν άμεση η προτεραιότητα που έδωσε στη μείωση των κόκκινων δανείων η Κυβέρνηση, αναλαμβάνοντας την εξουσία ακριβώς σαν σήμερα δύο χρόνια πριν. Πρόσφατα, τουλάχιστον δύο φορές, ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, υπογράμμισε ότι η μείωση των “κόκκινων” δανείων, είναι μία από τις τρεις προϋποθέσεις για να μπορέσει η χώρα να κάνει το άλμα της δεκαετίας», σημείωσε.
Όπως πρόσθεσε ο κ. Ζαββός, ο «ΗΡΑΚΛΗΣ» είναι μια επιτυχία της Κυβέρνησης, αποτέλεσμα μιας δύσκολης διαπραγμάτευσης με τους Ευρωπαίους εταίρους. «Όσοι μιλάνε εκ του ασφαλούς, αγνοούν τη δυσκολία των διαπραγματεύσεων που είχαμε, για μία χώρα, η οποία δεν είχε την επενδυτική βαθμίδα και έπρεπε να διαπραγματευτεί. Η Ελλάδα δεν ήταν Ιταλία, ούτε μπορούσε να εφαρμόσει το ίδιο το ιταλικό σχέδιο για τη μείωση των κόκκινων δανείων. Έπρεπε να διαπραγματευθεί με διαφορετικούς όρους και πέτυχε», τόνισε ο αρμόδιος Υφυπουργός Οικονομικών. Σύμφωνα με τον κ. Ζαββό, ο «ΗΡΑΚΛΗΣ» πέτυχε γιατί ήταν ένα σχέδιο ρεαλιστικό, εφαρμόσιμο, διαπραγματεύσιμο, με αποτέλεσμα, πλήρως κοστολογημένο και χωρίς κανένα κόστος για τον Έλληνα φορολογούμενο.
«Σήμερα, δύο χρόνια μετά, πλην του σχεδίου “ΗΡΑΚΛΗΣ” δεν έχουμε δει μια συγκεκριμένη, κοστολογημένη, ρεαλιστική πρόταση. Ρεαλιστική σημαίνει να συνάδει με το ευρωπαϊκό δίκαιο και να κοστολογηθεί. Ποιος είναι ο λογαριασμός μιας bad bank; Τι στέλνουμε στον φορολογούμενο; Είναι δυνατόν ποτέ να βάλεις τον Έλληνα φορολογούμενο να πληρώσει, όταν μπορείς να αντλήσεις αυτό το χρήμα από τις διεθνείς αγορές, οι οποίες εμπιστεύονται τη χώρα αυτή τη στιγμή; Ακούμε προτάσεις, αλλά δεν βλέπουμε τίποτα πέρα από παλινωδίες και σχέδια επί χάρτου», είπε ο κ. Ζαββός απευθυνόμενος σε βουλευτές της Αντιπολίτευσης.