Παρά τις κρίσεις και τις δυσκολίες της η ελληνική κοινωνία και όχι μόνον αυτή ,αν θέλει να σταθεί στον υπόλοιπο 21ο αιώνα πρέπει να γίνει καινοτομική. Όπως επισημαίνεται σε τελευταία ευρωπαϊκή έκθεση, στην Ελλάδα παρά τις προόδους τα τελευταία χρόνια, η καινοτομία δεν λάμπει με την παρουσία της. Και αυτό είναι σοβαρό μεσοπρόθεσμο πρόβλημα.
Τεράστια προϋπόθεση για να γίνει μια κοινωνία ανοικτή στην καινοτομία και στις αλλαγές που επιβάλλουν μεταβαλλόμενες συνθήκες σε όλα τα επίπεδα, το ταχύτερον δυνατόν, είναι να απαλλαγεί από τον πελατειακό κρατισμό και τη διαφθορά του, «Ο κορπορατισμός και το πνεύμα που επιβάλλει ,λέει ο νομπελίστας οικονομολόγος και καθηγητής Εντμουντ Φέλπς, είναι πληγή που προκαλεί μεγάλες θεσμικές και πνευματικές συνακολούθως ζημιές».
Του Αθανάσιου Χ. Παπανδρόπουλου
Και από την άποψη αυτή η σημερινή Ελλάδα διατρέχει σοβαρούς κινδύνους, εξίσου κρίσιμους με την τουρκική απειλή. Για παράδειγμα, την ώρα που γίνεται λόγος για το κοινοτικό Ταμείο Ανάκαμψης, κάποιοι ακούν να γίνεται λόγος για άφθονο χρήμα και στρώνουν τραπέζι.
Σαφώς δε, έχουν δίκιο, οι σειρήνες της διαπλοκής και του πελατειακού κρατισμού, στην Ελλάδα δεν πρόκειται ποτέ να σιγήσουν. Τουναντίον, όσο η πραγματικότητα θα γίνεται πιο σκληρή και απαιτητική, τόσο οι φορείς της διαπλοκής θα κάνουν θόρυβο και θα παραπλανούν. Αυτός είναι και ο λόγος που οι δυνάμεις του ζόφου πολεμούν λυσσωδώς τη γνώση.
Συμβαίνει, όμως, οι άνθρωποι της παρακμής να θέλουν κοπάδια απέναντί τους τα οποία βαφτίζουν «λαό» και στο όνομά του μπορούν να διαπράττουν απάτες, εγκλήματα και άλλα ανομήματα.
Στην άλλη όχθη, οι φιλελεύθερες δυνάμεις θέλουν ελεύθερους, υπεύθυνους και σκεπτόμενους πολίτες, ικανούς να αναλαμβάνουν οι ίδιοι τις τύχες τους στα χέρια τους, στο πλαίσιο, όμως, μίας κοινωνίας όπου ισχύουν και εφαρμόζονται κανόνες δικαίου. Υπό αυτή την έννοια, ο φιλελευθερισμός δεν είναι μία απλή πολιτική έννοια. Είναι επίσης μία φιλοσοφική προσέγγιση, που απελευθερώνει το άτομο μέσω της προσωπικής ευθύνης.
Από την πλευρά του, ο πολιτισμός εδράζεται στην γνώση. Υπάρχουν όμως δύο μορφές γνώσεως. Η επιστημονική, αφ' ενός, η οποία επιτρέπει να κατανοούμε πώς κινείται ο κόσμος και με ποιον τρόπο οικοδομούνται θεσμοί και καταστάσεις και, αφ' ετέρου, η ελεύθερη, που προωθεί την κριτική σκέψη και την ατομική δημιουργία.
Σίγουρα ο αναγνώστης μας θα αναρωτιέται τί σχέση έχουν όλες αυτές οι θεωρητικές θέσεις και απόψεις με την Ελλάδα, που είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και όλων των κορυφαίων φιλελεύθερων θεσμών του δυτικού κόσμου. Η συμμετοχή της χώρας μας στους δυτικούς θεσμούς είναι παραπλανητική και συμφεροντολογική.
Τα πενήντα τελευταία χρόνια, στην Ελλάδα της πλαστής ευημερίας με δανεικά, κυριάρχησαν αντιφιλελεύθερες, αντιδυτικές και αντιπαραγωγικές ιδέες, που εκ των πραγμάτων έφεραν την κρίση και την πτώχευση. Το απίθανο αυτό ιδεολογικό σύστημα και οι πρακτικές προεκτάσεις του, από το 1980 και μετά, απορρόφησε πάνω από 1.400 δις ευρώ επιδοτήσεις και δάνεια και το μόνο που κατάφερε ήταν να… πτωχεύσει! Πρόκειται για μοναδική περίπτωση ανικανότητας και φαυλοκρατίας, αλλά και της άρνησης μιας κοινωνίας και ενός πολιτικού συστήματος να συγκλίνουν προς την πραγματικότητα. Όταν το 1981 η Ελλάδα εντάχθηκε στην Ευρωπαϊκή Οικονομική Κοινότητα αντιπροσώπευε το 50% του μέσου εισοδήματός της. Το ίδιο ποσοστό αντιπροσωπεύει και σήμερα.
Μία άλλη σοβαρή διάσταση στις κοινωνίες αυτές είναι η καλλιέργεια της έννοιας του επιχειρείν ως μέσου προσωπικής ολοκλήρωσης, δημιουργίας και παραγωγής εισοδήματος. Είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε σε σχολείο του Ελσίνκι πώς, από την πρώτη τάξη του δημοτικού τα παιδιά διδάσκονται να δημιουργούν επιχειρήσεις μέσω της ομαδικής προσπάθειας και μαθαίνουν να επιλύουν προβλήματα χωρίς να περιμένουν κάποιους κρατικούς παντογνώστες να τους τα λύσουν.
Μάς έκανε εντύπωση επίσης πώς τα παιδιά μαθαίνουν τί είναι οι κοινωνίες της ελευθερίας και ο σεβασμός των δικαιωμάτων των άλλων. «…Ο 21οςαιώνας», μάς είπε μία συμπαθέστατη Φιλανδή δασκάλα, «….θα είναι αυτός της αυτοεπιχειρηματικότητας. Τα παιδιά θα πρέπει να μάθουν από πολύ μικρά να αναλαμβάνουν ευθύνες και να έχουν την αίσθηση της αυτοδημιουργίας μέσα από συλλογικές προσπάθειες…».