Μια παλιά πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης, το Tumblr, φαίνεται πως ζει τη δεύτερη νιότη της χάρη στη Gen Z, η οποία της δίνει μια ακόμη ευκαιρία. Δημιουργημένο το 2007, το Tumblr έδινε στους χρήστες τη δυνατότητα να μοιράζονται απλά και λιτά κάθε είδους περιεχόμενο: κείμενο, εικόνες, βίντεο, ήχο, συνδέσμους.
Το 2013, εξαγοράστηκε από τη Yahoo για 1,1 δισ. δολάρια. Παρά τις διαβεβαιώσεις ότι δεν θα αλλοιωθεί, η εμμονή του Tumblr με την ψευδωνυμία και η ανοχή στο περιεχόμενο ενηλίκων, το κατέστησαν δύσκολα εμπορεύσιμο.
Η Verizon, που ανέλαβε την πλατφόρμα αργότερα, απέτυχε να την εκσυγχρονίσει. Το 2018 απαγόρευσε την πορνογραφία, οδηγώντας στη μαζική έξοδο των χρηστών. Το 2019, το Tumblr πωλήθηκε στην Automattic (WordPress) για μόλις 3 εκατομμύρια δολάρια.
Νοσταλγία, αισθητική και έλλειψη επιλογών
Σε μια περίοδο στασιμότητας στην καινοτομία των social media, η Gen Z επιστρέφει σε εφαρμογές όπως το Pinterest και το Snapchat, αναβιώνοντας τη νοσταλγία των 2000s. Ψηφιακές κάμερες, flip phones και λιγότερο «γυαλισμένο» περιεχόμενο αντικαθιστούν τη μανία για τελειότητα.
Το Tumblr ξαναγίνεται πόλος έλξης, ειδικά όταν πλατφόρμες όπως το TikTok απειλούνται με απαγορεύσεις ή το Χ (Twitter) αποκλείεται προσωρινά από χώρες. Εκεί, οι χρήστες αναζητούν κοινότητες, εναλλακτικές «γωνιές» για να διασώσουν τα αγαπημένα τους βίντεο ή να ξεφύγουν από τις θεωρίες συνωμοσίας.
Οι νέοι αποστρέφονται πλέον το Facebook και το X, λόγω της πολιτικοποίησης και της ιδεολογικής τους ταυτότητας. Η Gen Z φαίνεται να επιλέγει πλατφόρμες που δίνουν μεγαλύτερη ιδιωτικότητα και έλεγχο. Δύο στους τρεις νέους δηλώνουν ότι θέλουν πιο ιδιωτική ψηφιακή παρουσία.
Νέες λειτουργίες – παλιό πνεύμα
Η πλατφόρμα εμπλουτίστηκε πρόσφατα με δυνατότητες όπως οι «κοινότητες», που θυμίζουν Facebook Groups ή subreddits, και με το Tumblr TV, μια μηχανή για GIFs και βίντεο.
Οι ηλικίες των social media και ο νέος ψηφιακός κατακερματισμός
Η εικόνα των social σήμερα είναι πολυφωνική:
– Το Reddit κυριαρχείται από τους Millennials
– Το Facebook φιλοξενεί τους Gen X και Boomers
– Το Bluesky παραπέμπει σε έναν elder-millennial/Gen X μικρόκοσμο
– Η Gen Z δημιουργεί εφαρμογές όπως το BeReal ή το Noplace, αλλά η επιρροή τους παραμένει περιορισμένη