Ποιοι παράγοντες έχουν εκτινάξει τις τιμές καινούριων και μεταχειρισμένων οχημάτων.
Παρά τα ολοένα αυξανόμενα νούμερα που καταγράφονται κάθε μήνα στις πωλήσεις καινούριών και μεταχειρισμένων οχημάτων, τα τελευταία χρόνια οι τιμές των οχημάτων έχουν πάρει την ανηφόρα, κάνοντας την απόκτηση ακόμη και ενός μικρού καινούριου αυτοκίνητου άπιαστο όνειρο για την πλειοψηφία των Ελλήνων. Το γεγονός αυτό έχει ως αποτέλεσμα η Ελλάδα να διαθέτει έναν από τους πλέον γερασμένους στόλους οχημάτων. Ο μέσος όρος ηλικίας των αυτοκινήτων που κινούνται στους ελληνικούς δρόμους ξεπερνά τα 20χρόνια. Με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο να βρίσκεται σημαντικά χαμηλότερα.
Πήραν την …ανηφόρα οι τιμές
Πολλοί είναι οι παράγοντες που έχουν συμβάλλει στην σημαντική αύξηση που καταγράφεται στις τιμές των νέων αυτοκινήτων.
- Έλλειψη πρώτων υλών
- Ελλείψεις σε υποσυστήματα αυτοκινήτων
- Αυξημένο μεταφορικό κόστος
- Αυξημένες τιμές ενέργειας παραγωγής
Τα παραπάνω επιδείνωσε σημαντικά ο πόλεμος στην Ουκρανία, αλλά και οι αλλεπάλληλες κυρώσεις που επέβαλλαν Ευρώπη και Αμερική στη Ρωσία.
Οι φόροι «καίνε» τα ΙΧ
Ενώ τα τελευταία χρόνια δίνονται σημαντικά κίνητρα από τη πολιτεία για την απόκτηση ηλεκτροκίνητων οχημάτων, τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης νέας τεχνολογίας έχουν αφεθεί στη μοίρα τους. Τα πρώτα για κάποιους αποτελούν το μέλλον, ωστόσο ακόμη και με την κρατική επιδότηση το κόστος απόκτησης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι σημαντικά αυξημένο.
Την ίδια στιγμή οι τιμές των οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης ακόμα και τελευταίας γενιάς επιβαρύνονται με σημαντικούς φόρους. Τέλος ταξινόμησης, ΦΠΑ, τεκμήριο διαβίωσης… λέξεις ικανές να μετατρέψουν το όνειρο της απόκτησης ενός ΙΧ σε εφιάλτη.
Τι φέρνει το Euro7
Αποτελεί μία από τις αυστηρότερες νόρμες εκπομπής καυσαερίων και ταυτόχρονα τον εφιάλτη εμπόρων αλλά και καταναλωτών. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των αυτοκινητοβιομηχανιών η εφαρμογή του προτύπου Euro7, στα μέσα του 2025, απαιτεί σημαντικές επενδύσεις στον τομέα των κινητήρων γεγονός που αναμένεται να εκτινάξει το κόστος παραγωγής συμπαρασύροντας τις τιμές των αυτοκινήτων, ενώ κάποιοι περισσότερο απαισιόδοξοι (ή ρεαλιστές) βλέπουν να σβήνονται ολόκληρες κατηγορίες οχημάτων από την παραγωγή ως ασύμφορες.
Απλησίαστα και τα μεταχειρισμένα
Μέσα σε όλον αυτόν τον κυκεώνα την ανηφόρα έχουν πάρει και οι τιμές των μεταχειρισμένων το ράλι των τιμών οδηγούν οι σημαντικές καθυστερήσεις στις παραδόσεις των καινούριων οχημάτων και όχι μόνο.
Η αύξηση των τιμών των μεταχειρισμένων κάνει την απόκτησή τους ουσιαστικά ασύμφορη.
Τα οχήματα πενταετίας είναι φορτωμένα χιλιόμετρα και το κόστος απόκτησης τους πολλές φορές βρίσκεται μερικές χιλιάδες ευρώ χαμηλότερα από την τιμή ενός καινούργιου.
Τα οχήματα δεκαετίας είναι μεν φθηνότερα αλλά με τους ρύπους που εκπέμπουν σε πολλές περιπτώσεις τα τέλη κυκλοφορίας είναι αυξημένα.
Το ίδιο και η κατανάλωση καυσίμου (ας μην ξεχνάμε ότι η τιμή της αμόλυβδης φλερτάρει με τα 2 ευρώ και του diesel βρίσκεται σταθερά λίγο πάνω από το 1.5). Αν σε όλα αυτά προσθέσουμε, σέρβις, επισκευές, τυχόν ζημιές, αξία μεταπώλησης…
Τα ηλικιακά μεγαλύτερα οχήματα πλέον μοιάζουν να απευθύνονται μόνο σε …συλλέκτες καθώς η απόκτηση ενός οχήματος 15ετίας (πρώτη κυκλοφορία 2009) κάθε άλλο παρά συμφέρουσα φαντάζει.