Η αμερικανική οικονομία "έτρεξε" με 3,3% στο τέταρτο τρίμηνο του 2023 και διέψευσε ευχάριστα τις αρχικές προβλέψεις, ενώ η επίδοση αυτή αποτελεί "προίκα" για τη φετινή χρονιά, λόγω... κεκτημένης ταχύτητας!
Γράφει ο Λουκάς Γεωργιάδης
Η εξέλιξη αυτή ήταν αρκετή για να οδηγήσει τον S&P 500 σε νέο ιστορικό υψηλό, καθώς κατέγραψε άνοδο για έκτη σερί συνεδρίαση, ενώ αξιοσημείωτη ήταν η άνοδος και για τον δείκτη Dow Jones. Τα θετικά μεγέθη της αμερικανικής οικονομίας παραπέμπουν σε τόνωση της ζήτησης, ιδίως αν ληφθεί υπόψιν ότι φέτος θα αρχίσει ο πτωτικός κύκλος των επιτοκίων. Από την άλλη πλευρά, υπάρχει η συνεχιζόμενη αβεβαιότητα γύρω από τα τεκταινόμενα στην Ερυθρά Θάλασσα και για τον λόγο αυτό, χθες το πετρέλαιο έκλεισε με άνοδο 3%, κάτι που σίγουρα δεν βοηθάει την αντιπληθωριστική πολιτική των προηγμένων οικονομιών. Στα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια, η εικόνα ήταν θετική, γιατί οι επενδυτές εξέλαβαν τις δηλώσεις της προέδρου της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, Κριστίν Λαγκάρντ, ως πρόδρομες για τη μείωση των επιτοκίων κάπου προς το τέλος της άνοιξης και στις αρχές καλοκαιριού. Τα επιτόκια είναι νωρίς για να πέσουν, αλλά έχει αρχίσει η αντίστροφη μέτρηση για να πέσουν...
Μικρή διόρθωση στο Χ.Α. με το βλέμμα στο... "Ελευθέριος Βενιζέλος"
Στο Χρηματιστήριο Αθηνών είχαμε χθες διόρθωση για τον Γενικό Δείκτη, καθώς πολλά επενδυτικά χαρτοφυλάκια διασφάλισαν τα κέρδη της προηγούμενης περιόδου, ώστε να ρίξουν κεφάλαια στη δημόσια εγγραφή για την εισαγωγή του "Ελευθέριος Βενιζέλος".
Ο Γενικός Δείκτης έκλεισε με μικρές απώλειες 0,67% και διαμορφώθηκε στις 1.352,86 μονάδες, χάνοντας το ιστορικό υψηλό, αλλά η πτώση αυτή είχε ως αιτία τη ρευστοποίηση κερδοφόρων θέσεων, ώστε να διατεθούν μεγαλύτερα ποσά στη δημόσια εγγραφή του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, η αξία του οποίου ανέρχεται σε 3 δισ. ευρώ. Το ενδιαφέρον είναι τεράστιο, καθώς πρόκειται για μια δημόσια εγγραφή, ανάλογη με αυτήν του ΟΤΕ, όταν πρωτομπήκε στο Χρηματιστήριο Αθηνών στα μέσα της δεκαετίας του ΄90. Η διαδικασία ολοκληρώνεται την προσεχή Πέμπτη, 1η Φεβρουαρίου. Την επόμενη Παρασκευή θα ανακοινωθεί ο καθορισμός της τιμής διάθεσης και την Πέμπτη 7 Φεβρουαρίου θα ξεκινήσει η διαπραγμάτευση των κοινών μετοχών στην κύρια αγορά της Ρυθμιζόμενης Αγοράς Αξιών του Χρηματιστηρίου Αθηνών.
Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι η συγκέντρωση κεφαλαίων, ύψους 800 εκατ. ευρώ, ενώ το εύρος της τιμής διάθεσης κυμαίνεται από 7,00 έως 8,20 ευρώ. Σημειώνεται ότι μέσω του Χ.Α. θα διατεθεί το 30% των μετοχών, ενώ στο πλαίσιο της συνδυασμένης προσφοράς, το 10% των μετοχών του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών θα μεταβιβαστεί στην εταιρεία AviAlliance GmbH, η οποία ελέγχεται από το καναδικό fund PSP Investments, τον μεγαλύτερο ιδιώτη μέτοχο του "Ελευθέριος Βενιζέλος". Επίσης, 1% των μετοχών θα μεταβιβαστεί στα μέλη της οικογένειας Κοπελούζου, η οποία κατέχει το 5%. Πάντως, μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας, το πάνω χέρι θα έχει η AviAlliance, ενώ το Ελληνικό Δημόσιο θα έχει υπό τον έλεγχο του ποσοστό 25% και θα έχει σημαντική επιρροή στη λήψη αποφάσεων.΄
Δύναμη... πυρός η Mytilineos
Η έκρηξη του τζίρου και της κερδοφορίας της Mytilineos το 2022, φαίνεται ξεκάθαρα ότι δεν ήταν συγκυριακή, λόγω των υψηλών τιμών της ενέργειας, κάτι που επιβεβαιώνεται και από τα μεγέθη της περυσινής χρήσης, τα οποία ανακοινώθηκαν χθες.
Η Mytilineos είναι η πρώτη εισηγμένη που ανοίγει τον χορό των ανακοινώσεων, κάτι που ενισχύει ακόμη περισσότερο το πρεστίζ τόσο της εταιρείας όσο και του Ευάγγελου Μυτιληναίου, ο οποίος χθες ήταν κάτι παραπάνω από ικανοποιημένος. Τα καθαρά κέρδη του ομίλου διαμορφώθηκαν στα 623 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας άνοδο κατά 34% σε σχέση με το 2022, ενώ τα λειτουργικά κέρδη έφτασαν στα 1,014 δισ. ευρώ, έναντι 823 εκατ. ευρώ. Ο κύκλος εργασιών υποχώρησε στα 5,492 δισ. ευρώ από 6,306 δισ. ευρώ το 2022 και εύκολα προκύπτει το συμπέρασμα ότι η Mytilineos ξέρει τα... κόλπα για να επιτύχει πιο υψηλή κερδοφορία.
Όπως δήλωσε ο ισχυρός άνδρας του ομίλου, Ευάγγελος Μυτιληναίος, τα αποτελέσματα του 2023 αφήνουν πολύ ικανοποιημένους τους μετόχους, οι οποίοι δικαιώνονται καθώς δεν πίστεψαν ότι η έκρηξη των μεγεθών του 2022 ήταν συγκυριακή. Πρόσθεσε δε χαρακτηριστικά ότι "ήταν ξεκάθαρη αλλαγή πίστας για την εταιρεία", ενώ τόσο η καθαρή όσο και η λειτουργική κερδοφορία ξεπέρασαν κάθε προσδοκία. "Με υπερηφάνεια, αλλά και ταπεινότητα, συνεχίζουμε", τόνισε με νόημα ο κ. Μυτιληναίος, αφήνοντας πολύ ικανοποιημένους όσους τον άκουσαν.
Σημειώνεται ότι πέρυσι η MYTLINEOS, εκτός από την έκδοση 7ετούς ομολόγου και τις αναβαθμίσεις από διεθνείς οίκους αξιολόγησης, συνέχισε να προωθεί σταθερά τους στρατηγικούς της στόχους, μέσω μιας σειράς εξαγορών, όπως των εταιρειών Watt & Volt, Unison, EfAEnergy και Volterra, που ενδυναμώνουν περαιτέρω τον ενεργειακό πυλώνα της εταιρείας, ενώ παράλληλα επιταχύνεται η διείσδυση στην πολλά υποσχόμενη αγορά της Β. Αμερικής στον τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ). Παράλληλα, στον Κλάδο της Μεταλλουργίας, η εξαγορά της IMERYS ΒΩΞΙΤΕΣ καθιστά πλέον την MYTILINEOS ως το μεγαλύτερο παραγωγό βωξίτη στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ενισχύοντας περαιτέρω το καθετοποιημένο μοντέλο παραγωγής. Παρά την πτώση των τιμών ενέργειας και μετάλλων, η ΜYTILINEOS, κατά τη διάρκεια του 2023, κατέγραψε ακόμα μία χρονιά ρεκόρ στα κέρδη, ξεπερνώντας για πρώτη φορά στην ιστορία της το 1 δισ. ευρώ σε επίπεδο λειτουργικών κερδών και τα 600 εκατ. ευρώ καθαρών κερδών.
Η μεταλλουργία πάει... σφαίρα, η ενέργεια... καλπάζει και επιπλέον, ο όμιλος έχει κάνει δυναμική είσοδο στα κατασκευαστικά έργα μέσω παραχωρήσεων. Σε όλα αυτά, προσθέτουμε το διεθνές κύρος της εταιρείας και το βεληνεκές του Ευάγγελου Μυτιληναίου, οπότε, μπορούμε να βγάλουμε άνετα το συμπέρασμα ότι έρχονται πολύ δυνατές συγκινήσεις τα επόμενα χρόνια. Άλλωστε, ο όμιλος περιμένει και τη φετινή χρονιά υψηλές επιδόσεις, βασιζόμενος στις μεγάλες επενδύσεις που υλοποιούνται και σταδιακά ενισχύουν τις οικονομικές επιδόσεις της Εταιρείας. Ο κλάδος της ενέργειας αποτελεί αναμφίβολα τη βάση... εκτόξευσης της Mytilineos, η οποία διαθέτει εντυπωσιακή ισχύ... πυρός!
Πλειοδότης η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για τον ΒΟΑΚ
Άλλο ένα μεγάλο έργο, ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), παίρνει τον δρόμο της υλοποίησης, καθώς χθες ανακοινώθηκε ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κατέθεσε την καλύτερη οικονομική προφορά, οπότε πλησιάζει ο καιρός για να "τρέξει" το εξαιρετικής σημασίας project στο νησί. .
Ο Όμιλος Περιστέρη παίρνει ισχυρό προβάδισμα για να αναλάβει τη σύμβαση παραχώρησης του μεγάλου (βασικού) τμήματος του ΒΟΑΚ, καθώς θα εξυπηρετεί τις τρεις μεγαλύτερες πόλεις της Κρήτης, δηλαδή Χανιά, Ρέθυμνο και Ηράκλειο. Συγκεκριμένα αφορά το κομμάτι Χανιά-Χερσόνησος, μήκους 157 χιλιομέτρων του οποίου ο διαγωνισμός προχωρά με τη μέθοδο της παραχώρησης. Τις προσεχείς ημέρες θα αναδειχθεί ο προσωρινός ανάδοχος και μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου στους φακέλους των οικονομικών προσφορών, θα έχουμε την τελική απόφαση, η οποία θα προκύψει εφόσον το Ελεγκτικό Συνέδριο βρει τα πάντα σύννομα, ώστε στη συνέχεια να έρθει η Βουλή να κυρώσει τον σχετικό νόμο.
Σύμφωνα με τη σύμβαση, η περίοδος παραχώρησης του έργου είναι 35 χρόνια, ενώ τα 5 πρώτα χρόνια θα γίνουν οι μελέτες και η κατασκευή. Συνολικά, το κατασκευαστικό κόστος υπολογίζεται στα 1,8 δισ. ευρώ, ενώ το Δημόσιο θα συμμετάσχει με το ποσό των 693 εκατ. ευρώ, τα οποία αποτελούν πόρους που θα προέλθουν από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Το Δημόσιο θα επιδοτεί μέρος των διοδίων, ενώ το κόστους για τους χρήστες θα είναι 0,063 ευρώ ανά χιλιόμετρο. Τέλος, πρέπει να σημειωθεί ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κατέβηκε μόνη της στον διαγωνισμό, έχοντας απέναντι τις κοινοπραξίες ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις-Mytilineos και ABAΞ-Egis Project-Meridiam.
Η κυριαρχία Μητσοτάκη τον "δένει" με την πρωθυπουργία τουλάχιστον έως το 2031!
Βρισκόμαστε στο τέλος του πρώτου μήνα του νέου έτους και υπάρχουν σε εξέλιξη σημαντικά θέματα, τα οποία με τον έναν ή τον άλλον τρόπο αφήνουν το αποτύπωμα τους στο πολιτικό σκηνικό.
Η παγιωμένη κυριαρχία Μητσοτάκη αποτελεί οδηγό για την επανεκλογή του και μια νέα τετραετία για τη Νέα Δημοκρατία το 2027, που αποτελεί το συμβατικό έτος για τη διενέργεια των επόμενων εθνικών εκλογών. Αναμφίβολα, υπάρχει δυσαρέσκεια για την ακρίβεια, αλλά είναι λογικό να συμβαίνει κάτι τέτοιο, όταν 6 στους 10 πολίτες δεν ψήφισαν Νέα Δημοκρατία στις τελευταίες εκλογές. Επιπλέον, οι 6 στους 10 λένε ναι στα μη κρατικά μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια, ενώ και σε ζητήματα όπως η εγκληματικότητα ή η αντιμετώπιση των προβλημάτων της υγείας, δεν φαίνεται να προκύπτει κάποια εναλλακτική λύση και έτσι η φυσιολογική φθορά της κυβέρνησης "κρύβεται" κάτω από το χαλί. .
Το εκλογικό σώμα έχει συμβιβαστεί με την άποψη ότι δεν υπάρχει εναλλακτική για τη χώρα. Ο πρωθυπουργός συγκεντρώνει ποσοστό 40% στην καταλληλότητα για τη χώρα και από κει και πέρα κυριαρχεί το χάος. Με την αντιπολίτευση που υπάρχει σήμερα, πρέπει να συμβούν σημεία και τέρατα για να πέσει η Νέα Δημοκρατία και να πάψει να είναι πρωθυπουργός ο Μητσοτάκης. Έχουμε γράψει από αυτήν εδώ τη στήλη, ότι ο Μητσοτάκης έχει όλες τις προϋποθέσεις να έχει μια πολύ μακρά θητεία, όπως ακριβώς συνέβη με την Καγκελάριο Άνγκελα Μέρκελ στη Γερμανία και τον μέχρι πρότινος πρωθυπουργό Μαρκ Ρούτε στην Ολλανδία. Ας αναλογιστούμε δε ότι οι δύο προαναφερόμενοι ηγέτες δεν στηρίχθηκαν ποτέ στην αυτοδυναμία και κυβερνούσαν με τη στήριξη και άλλων κομμάτων, πέραν του δικού τους.
Ο Μητσοτάκης έχει την τύχη να μην έχει απέναντι του κάποια προσωπικότητα, η οποία θα μπορούσε να αποτελέσει εναλλακτική για τη διακυβέρνηση της χώρας. Ο Κασσελάκης είναι σε άλλη... πίστα, ο Ανδρουλάκης έχει επιτύχει στην αποστολή του να επαναφέρει το ΠΑΣΟΚ λίγο ψηλότερα σε σχέση με τον διαρκώς πιεζόμενο ΣΥΡΙΖΑ. Όλες οι τελευταίες δημοσκοπήσεις των εταιρειών δείχνουν ότι υπάρχει η κρίσιμη πλειοψηφία, η οποία βλέπει τα προβλήματα με την ακρίβεια, την εγκληματικότητα, την υγεία κλπ., αλλά, δεν βλέπει να υπάρχει κάποια αξιόπιστη εναλλακτική. Επιπλέον, ο Μητσοτάκης έχει την τύχη να έχει απέναντι του ένα κατακερματισμένο πολιτικό σκηνικό, όπου όλοι βρίσκονται στην αφάνεια και ο ίδιος ξεχωρίζει ελλείψει ανταγωνισμού. Γι αυτό και βλέπουμε να υπάρχει ησυχία. Επί της ουσίας, πρόκειται για την αποδοχή από το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας ότι το 2027, ο Μητσοτάκης δεν θα έχει αντίπαλο!
Η χώρα χρειάζεται ισχυρή διακυβέρνηση για να υλοποιηθούν όλες οι μεταρρυθμίσεις έως το 2027, ενώ στις εκλογές του 2031, πρέπει να υπάρχει στα πράγματα ένας κυβερνήτης που να εμπνέει του διεθνείς οργανισμούς, τις χώρες και τους επενδυτές. Από το 2032 θα αρχίσουμε να πληρώνουμε τα δάνεια του μνημονίου και χρειάζεται σοβαρή ηγεσία, ώστε να μην ξαναμπλέξουμε σε περιπέτειες με τους λαϊκιστές. Η διολίσθηση στον λαϊκισμό έχει βαρύ τίμημα και η περίπτωση του 2015 με τον ΣΥΡΙΖΑ και τον Τσίπρα, πρέπει να μας διδάξει ότι τα πολιτικά πειράματα οδηγούν κατευθείαν στο περιθώριο των εξελίξεων, συσσωρεύοντας μάλιστα, ένα πολύ υψηλό τίμημα για όλους μας...