«Η Θεσσαλονίκη, πλέον, μπορεί να είναι αισιόδοξη ότι θα έχει έναν αναβαθμισμένο γεωστρατηγικό ρόλο στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και να αποτελέσει ένα βασικό διαμετακομιστικό κόμβο για όλη τη περιοχή», ανέφερε μεταξύ άλλων ο Υφυπουργός Υποδομών κ. Γιώργος Καραγιάννης, μιλώντας σήμερα Παρασκευή (10/9) στο συνέδριο του Economist που διεξάγεται στη Θεσσαλονίκη.
Ο κ. Γιώργος Καραγιάννης έκανε λόγο για τα κεφάλαια που θα εισρεύσουν στη χώρα από το ΕΣΠΑ, το Ταμείο Ανάκαμψης αλλά και τις άμεσες ξένες επενδύσεις, τα επόμενα χρόνια και τόνισε την ευκαιρία που θα έχουμε να μεταρρυθμίσουμε την εθνική, περιφερειακή και τη τοπική οικονομία με ταχείς ρυθμούς ανάπτυξης, δίχως τα προβλήματα του παρελθόντος.
«Είναι μια ευκαιρία που δεν γίνεται να ξαναχάσουμε, γιατί είναι προς όφελος της χώρας, των τοπικών κοινωνιών, των πολιτών. Πρέπει όλοι να κατανοήσουμε, ότι μπορεί να έχουμε πολιτικές διαφορές, μπορεί να έχουμε προσωπικές φιλοδοξίες, αλλά η χώρα μετά από τη πρωτοφανή οικονομική και κοινωνική κρίση της προηγούμενης δεκαετίας δεν έχει περιθώρια να διχάζεται και να υπονομεύεται η αναπτυξιακή της προσπάθεια. Γιατί αυτό το έχουμε πληρώσει και ειδικά η Θεσσαλονίκη πολύ ακριβά στο παρελθόν», είπε χαρακτηριστικά. Μάλιστα, υπενθύμισε τις αντιδράσεις στην προσπάθεια της κυβέρνησης Καραμανλή να ιδιωτικοποιήσει τον ΟΛΘ πριν 15 χρόνια. «Πλέον ξέρουμε ποιος είχε δίκιο», είπε και συνέχισε: «Όλοι θυμάστε και τις αντιδράσεις στην επένδυση της Fraport στα αεροδρόμια από την κυβέρνηση Σαμαρά. Βλέποντας πλέον το αεροδρόμιο Μακεδονία, αλλά και όλα τα υπόλοιπα περιφερειακά αεροδρόμια, όλοι καταλαβαίνουν ποιος είχε και πάλι δίκιο. Λόγω αυτών των ιδεολογικών αγκυλώσεων η Θεσσαλονίκη δεν είχε ως πρόσφατα σύγχρονο αεροδρόμιο, δεν έχει ακόμα μια ανταγωνιστική σιδηροδρομική σύνδεση με την Αθήνα και την υπόλοιπη Βόρεια Ελλάδα, δεν έχει μετρό, δεν έχει σοβαρή περιφερειακή λεωφόρο, σύγχρονο εμπορικό λιμένα και οδική ή σιδηροδρομική σύνδεση μαζί του, δεν έχει αξιοπρεπή δικαστήρια, ούτε έχει εκμεταλλευθεί όπως θα μπορούσε το χώρο της Διεθνούς Έκθεσης. Ευτυχώς αυτά ανήκουν στο παρελθόν!»
Ο υφυπουργός Υποδομών, επίσης, ξεκαθάρισε ότι στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών «είμαστε αποφασισμένοι να ολοκληρώσουμε όλα τα εκκρεμή έργα, να δημοπρατήσουμε όσα είναι ώριμα και να σχεδιάσουμε τα έργα της επόμενης δεκαετίας που έχει ανάγκη η Θεσσαλονίκη, η Βόρεια Ελλάδα και γενικά η χώρα».
Η επανατοποθέτηση της πόλης της Θεσσαλονίκης
Στη συνέχεια ο κ. Γιώργος Καραγιάννης επισήμανε τις προοπτικές και τις δυνατότητες που έχει η Θεσσαλονίκη, οι οποίες πρέπει να αναδειχθούν, αλλά σημείωσε και τις προϋποθέσεις για να επανατοποθετηθεί η πόλη στο βασικό πυρήνα της εθνικής αναπτυξιακής πολιτικής.
«Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η δημιουργία σύγχρονων υποδομών οι οποίες θα βοηθήσουν στην προσέλκυση επενδύσεων, που θα οδηγήσουν στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, στη βελτίωση της καθημερινότητας και, τελικά, στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών», είπε ο υφυπουργός Υποδομών, απαριθμώντας μια σειρά έργων που υλοποιούνται σήμερα στη Θεσσαλονίκη όπως:
- Παραδόθηκε το ανακαινισμένο και αναβαθμισμένο αεροδρόμιο Μακεδονία.
- Επανεκκίνησαν οι διαδικασίες για την κατασκευή του Μετρό και το 2023 η πόλη θα έχει σύγχρονο Μετρό.
- Είναι σε εξέλιξη οι τοπογραφικές και γεωλογικές μελέτες για τη νέα επέκταση του Μετρό προς το Αεροδρόμιο και τη δυτική Θεσσαλονίκη.
Στο σημείο αυτό ο κ. Καραγιάννης, τόνισε ότι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, υπό τον Υπουργό Κώστα Καραμανλή, έχει σχεδιάσει, δρομολογήσει, ή και ξεκινήσει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα έργων αξίας περισσότερων από 13 δισ. ευρώ σε όλη την Ελλάδα. «Βασική μας αναπτυξιακή επιλογή είναι ένα μεγάλο κομμάτι του προγράμματος να αφορά έργα για τη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα» είπε χαρακτηριστικά.
Η χώρα, η Βόρεια Ελλάδα και η Θεσσαλονίκη αλλάζουν
Κατόπιν, ο υφυπουργός Υποδομών αναφέρθηκε σε και σε άλλα μικρά και μεγάλα έργα που έχουν ήδη δρομολογηθεί ή αναμένεται να ξεκινήσουν το αμέσως επόμενο διάστημα ενώ δεν παρέλειψε να τονίσει η παραχώρηση της Εγνατίας, επιτυχία της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη, με τίμημα 1,5 δισ. συν 500 εκατομμύρια υποχρέωση νέων έργων από τον παραχωρησιούχο μέσα στη πρώτη πενταετία.
«Είναι μια επιβράβευση της δουλειάς και των προσπαθειών μας, αλλά και μια επιβεβαίωση του έντονου επενδυτικού ενδιαφέροντος για τη χώρα και τη Βόρεια Ελλάδα», είπε. Ο κ. Καραγιάννης, είπε ότι το αμέσως επόμενο διάστημα θα ξεκινήσει η Διαγωνιστική Διαδικασία για πρόσληψη Ιδιώτη-Φορέα Λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης, ενώ για τον σιδηρόδρομο σημείωσε ότι «ανατέθηκαν τα αναγκαία έργα σηματοδότησης που εκκρεμούσαν, ώστε η σιδηροδρομική σύνδεση Αθήνα – Θεσσαλονίκη να γίνεται, επιτέλους, σε 3, 5 ώρες».
Επίσης τις επόμενες ημέρες, ξεκινά η πρώτη φάση του Ανταγωνιστικού Διαλόγου για το μεγάλο πακέτο σιδηροδρομικών έργων, ύψους 3,3 δισ. ευρώ το οποίο, ειδικά για τη Θεσσαλονίκη περιλαμβάνει το τεράστιο έργο:
- Θεσσαλονίκη – Τοξότες, προϋπολογισμού 1,3 δις,
- Τη σύνδεση του 6ου προβλήτα με το σιδηρόδρομο
- Τη δημιουργία προαστιακού σιδηροδρόμου στη Δυτική Θεσσαλονίκη, όπως γίνεται σε κάθε σύγχρονη πόλη.
«Ακόμη προχωράμε και την αναβάθμιση της γραμμής Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, ύψους 1 δισ. ευρώ προκειμένου να συνδεθεί και η Θράκη, γρήγορα και αποτελεσματικά με τη γείτονα Βουλγαρία και την υπόλοιπη Ευρώπη, δίνοντας έτσι πρόσθετη αξία στις νέες επενδύσεις που θα γίνουν στο Λιμένα της Αλεξανδρούπολης».
Το Flyover
Όσον αφορά το μεγάλο έργο της Περιφερειακής, το Flyover, ο υφυπουργός Υποδομών ανέφερε ότι «παρουσιάσαμε και ξεκινήσαμε τη διαγωνιστική διαδικασία για τη νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδό Θεσσαλονίκης, ένα νέο δρόμο πάνω από τον υπάρχοντα δρόμο, που θα διπλασιάσει τη δυνατότητα εξυπηρέτησης από 5 σε 10 χιλιάδες οχήματα την ώρα».
Πρόκειται για ένα έργο ύψους 380 εκατομμυρίων ευρώ που στο τέλος του έτους θα έχει προσωρινό ανάδοχο και θα υλοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ. Επίσης με ΣΔΙΤ, τόνισε ο κ. Καραγιάννης, θα υλοποιηθεί και το οδικό έργο Θεσσαλονίκη – Έδεσσα που θα μπει σύντομα στην Α’ Φάση του Διαγωνισμού, το έργο αναβάθμισης των δικαστικών μεγάρων στη Βόρεια Ελλάδα που δημοσιεύθηκε αυτή την εβδομάδα και το Φράγμα Χαβρία στη Χαλκιδική - το πρώτο τέτοιο έργο που θα υλοποιηθεί στη χώρα μέσω ΣΔΙΤ- που εντός του 2022 θα υπάρχει ανάδοχος που θα ξεκινήσει τις εργασίες.
Τέλος ο υφυπουργός Υποδομών ανέφερε και μεγάλα αντιπλημμυρικά και οδικά έργα που είναι σε εξέλιξη όπως στην Καλαμαριά, στη Λαχαναγορά και στο Ωραιόκαστρο, τα νέα οδικά έργα όπως το Μουδανιά – Ποτίδαια, Θέρμη – Γαλάτιστα, καθώς και ο δρόμος για το νέο Παιδιατρικό Νοσοκομείο στο Φίλυρο.
«Με έργα και συγκεκριμένες πρωτοβουλίες βελτιώνουμε, επίσης, τη σύνδεση με τουριστικούς προορισμούς υψηλού ενδιαφέροντος όπως η Χαλκιδική, προσελκύουμε περισσότερες απευθείας πτήσεις από το εξωτερικό και με τη δημιουργία του Μετρό και τη σχεδιαζόμενη επέκτασή του προς το αεροδρόμιο, δημιουργούμε και συνθήκες για μετατροπή της Θεσσαλονίκης σε city break προορισμό. Είναι σαφές λοιπόν πως η χώρα, η Βόρεια Ελλάδα και η Θεσσαλονίκη αλλάζουν», κατέληξε ο υφυπουργός Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης.