Η Google απειλεί να μην εμφανίζει πλέον στις αναζητήσεις της ντόπιο ειδησεογραφικό περιεχόμενο στον Καναδά λόγω κόντρας με την κυβέρνηση της χώρας.
Ο Καναδάς θέλει να αναγκάσει τις τεχνολογικές εταιρείες , με νέα νομοθεσία που μόλις πέρασε, να πληρώνουν δικαιώματα στις εταιρείες Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης όταν εμφανίζονται στις αναζητήσεις των χρηστών στο διαδίκτυο αποτελέσματα που περιέχουν ειδήσεις.
Η απαίτηση να αποζημιώνουν οι τεχνολογικές εταιρείες τα ΜΜΕ για ειδησεογραφικό περιεχόμενο που εμφανίζουν τις αναζητήσεις στο διαδίκτυο αποτελεί το νέο πεδίο αντιπαράθεσης των κυβερνήσεων με τις λεγόμενες Big Tech, μετά από αυτό της τεχνητής νοημοσύνης.
Οι τεχνολογικές εταιρείες (και) με το ειδησεογραφικό περιεχόμενο που βγάζουν στα αποτελέσματα των αναζητήσεων, αυξάνουν σημαντικά τα κέρδη τους από διαφημίσεις που συνοδεύουν αυτά τα αποτελέσματα τις οποίες τις πωλούν σε άλλους πελάτες.
Το «Online News Act»
Με τη νέα νομοθεσία που φέρει το όνομα «Online News Act», ο Καναδάς επιδιώκει να προστατέψει τις εγχώριες εταιρείες ΜΜΕ οι οποίες τα τελευταία χρόνια έχουν δεχτεί πλήγμα από μείωση πωλήσεων και επισκεψιμότητας και έχουν προχωρήσει σε απολύσεις, σε μείωση δραστηριοτήτων ή ακόμη και σε κλείσιμο. Μέχρι τώρα δεν έχει υπάρξει συμφωνία με τις τεχνολογικές εταιρείες για τυχόν τροποποιήσεις στην καναδική νομοθεσία.
Έκθεση Κοινοβουλευτικού γραφείου ελέγχου του προϋπολογισμού που χρονολογείται από τον Οκτώβριο του 2022 ανέφερε ότι ο νόμος για τις διαδικτυακές ειδήσεις θα είχε ως αποτέλεσμα οι καναδικές εφημερίδες να λαμβάνουν περίπου 230 εκατομμύρια ευρώ ετησίως από τις ψηφιακές πλατφόρμες ως δικαιώματα.
Δίκοπο μαχαίρι
Η όλη υπόθεση είναι δίκοπο μαχαίρι και για τα ΜΜΕ επειδή εάν υπάρξει τελικά ρήξη, πολλά από τα ΜΜΕ αυτά που υποστήριξαν το νομοσχέδιο μπορεί τώρα να αντιμετωπίσουν απειλή για τις δραστηριότητές τους καθώς η Google τροφοδοτεί σημαντικό μέρος της διαδικτυακής κίνησης στα καναδικά ειδησεογραφικά ΜΜΕ. Ουσιαστικά, εάν βάλει εμπάργκο η Google μπορεί να πέσει σημαντικά η επισκεψιμότητά τους.
Τι υποστηρίζουν οι δύο πλευρές
Η αντιπρόεδρος της κυβέρνησης του Καναδά, Κρίστια Φρίλαντ, η οποία η ίδια είναι πρώην δημοσιογράφος, υποστήριξε ότι η απώλεια εσόδων που απορρέει για τις εκδοτικές επιχειρήσεις της χώρας δημιουργεί πρόβλημα όχι μόνο για τους πληγέντες δημοσιογράφους αλλά και για ολόκληρη τη χώρα. Έκανε επίσης λόγο για την ανάγκη να υπάρχουν καλοπληρωμένοι δημοσιογράφοι ώστε να διατηρούν ισχυρή κουλτούρα, υγιή κοινωνία και ισχυρή πολιτική.
Όπως υποστήριξε η Google σε ιστολόγιό της, ο νέος νόμος θα καταστήσει πιο δύσκολο για τους Καναδούς να βρίσκουν ειδήσεις στο διαδίκτυο και για τους δημοσιογράφους να προσεγγίσουν το κοινό τους.
Οι χρήστες στον Καναδά θα εξακολουθήσουν να διατηρούν τη δυνατότητα απευθείας πρόσβασης σε ειδήσεις από καναδικούς ιστότοπους πληκτρολογώντας κατευθείαν τις αντίστοιχες διευθύνσεις ιστού σε προγράμματα περιήγησης στο διαδίκτυο (browsers) ή μέσω αποκλειστικών εφαρμογών.
Πρωτοπόρος η Αυστραλία
Την αρχή είχε κάνει με ανάλογη νομοθεσία η Αυστραλία. Κι εκεί είχαν δημιουργηθεί αντιδράσεις και τελικά οι τεχνολογικές εταιρείες συμφώνησαν με την κυβέρνηση να γίνουν κάποιες αλλαγές στη νομοθεσία και στη συνέχεια μετά τις αλλαγές αυτές προχώρησαν σε μεμονωμένες συμφωνίες με εκδοτικές επιχειρήσεις.
Στην Αυστραλία η Meta είχε αποκλείσει για λίγο τους χρήστες της στη χώρα από το να μοιράζονται ή να βλέπουν ειδήσεις στις πλατφόρμες της όπως το Facebook. Το μπλακ άουτ έληξε όταν έγιναν οι τροποποιήσεις σε συμφωνία με την κυβέρνηση της Αυστραλίας και στη συνέχεια Google και Meta διαπραγματεύτηκαν πάνω από 30 συμφωνίες με αυστραλιανές εταιρείες ΜΜΕ.