Στην Ιταλία και την Ισπανία γίνονται οι πρώτες εκκλήσεις για παράταση της προθεσμίας χρήσης του ταμείου ανασυγκρότησης, σημειώνει η Handelsblatt. Οι δύο χώρες είναι μακράν οι μεγαλύτεροι αποδέκτες των κονδυλίων, καθώς η καθεμία λαμβάνει περίπου 70 δισεκατομμύρια ευρώ μόνο σε μη επιστρεπτέα βοήθεια. Οι κανόνες της ΕΕ προβλέπουν ότι τα χρήματα πρέπει να δαπανηθούν έως το 2026. Αλλά αυτό γίνεται πιο αργά από ό,τι είχε προγραμματιστεί στη Ρώμη και τη Μαδρίτη.
Οι κυριότεροι λόγοι είναι η εκτεταμένη γραφειοκρατία, οι πολύπλοκοι κανόνες των ταμείων και το αυξανόμενο ενεργειακό κόστος, που εμποδίζουν τα προγραμματισμένα μέτρα κατασκευής. Τώρα, εν όψει της εξασθένισης της πανδημίας και της οξείας ενεργειακής κρίσης, όλο και περισσότερες φωνές ζητούν μια θεμελιώδη ανακατανομή της βοήθειας λόγω κορονοϊού.
Πριν από δύο χρόνια, η ΕΕ αποφάσισε για πρώτη φορά να αναλάβει από κοινού το χρέος και να δημιουργήσει ένα ταμείο ανασυγκρότησης ύψους 750 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Τα χρήματα είχαν δύο στόχους: Υποτίθεται ότι θα έδιναν ώθηση στην ανάπτυξη, η οποία είχε καταρρεύσει παντού μετά την πανδημία - ιδίως σε χώρες όπως η Ισπανία και η Ιταλία που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τον τουρισμό.
Επιπλέον, θα πρέπει να διασφαλίσουν ότι οι δικαιούχοι θα μετασχηματίσουν τις οικονομίες τους και θα τις καταστήσουν πιο ανθεκτικές στις κρίσεις. Ένα μεγάλο μέρος των χρημάτων υποτίθεται ότι θα εισρεύσει στην ψηφιοποίηση και τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας για να επιταχυνθεί ο αναγκαίος μετασχηματισμός. Αλλά εδώ είναι που έγκειται το πρόβλημα. Η Ιταλία και η Ισπανία δαπανούν λιγότερα χρήματα από τα προβλεπόμενα φέτος.
Ιταλός υπουργός υποδομών: Τα ειδικά έργα χρειάζονται παράταση της προθεσμίας
Η Ιταλία έχει ήδη λάβει δύο δόσεις από τις Βρυξέλλες. Περίπου 46 από τα 191 δισεκατομμύρια ευρώ του Ταμείου για τον κορονοϊό, το οποίο αποτελείται από δάνεια καθώς και μη επιστρεπτέες ενισχύσεις, έχουν έτσι διανεμηθεί. Ωστόσο, η κυβέρνηση της Ρώμης θα δαπανήσει μόνο 20,5 δισεκατομμύρια ευρώ από αυτά φέτος - δηλαδή 13 δισεκατομμύρια ευρώ λιγότερα από ό,τι είχε προβλέψει το Υπουργείο Οικονομικών τον Απρίλιο. Ποια συγκεκριμένα έργα έχουν ήδη λάβει χρήματα, ποιες εταιρείες έχουν επωφεληθεί από αυτά: Η κυβέρνηση δεν το έχει αποκαλύψει ακόμη.
Οι δήμοι και οι περιφέρειες έπρεπε να στέλνουν τις αιτήσεις τους κεντρικά στη Ρώμη. Τα υπουργεία αποφάσιζαν ποια έργα χρηματοδοτούνταν τελικά. Προκειμένου να επιταχυνθεί η κατανομή των κονδυλίων, πέρυσι προσλήφθηκαν 1.000 εμπειρογνώμονες στη δημόσια διοίκηση.
Ιδιαίτερα στον τομέα των υποδομών, όπως για παράδειγμα η επέκταση του σιδηροδρομικού δικτύου υψηλών ταχυτήτων, υπάρχουν ήδη εργοτάξια σε όλη τη χώρα. Άλλα έργα, ωστόσο, δεν έχουν καν δημοπρατηθεί, όπως η υποσχόμενη επέκταση των παιδικών σταθμών και των νηπιαγωγείων. Διάφορα ιταλικά μέσα ενημέρωσης αναφέρουν ότι η γραφειοκρατία σε αυτούς τους τομείς προκαλεί σήμερα προβλήματα. Μόνο στον τομέα της εκπαίδευσης, 4,7 δισεκατομμύρια ευρώ λέγεται ότι δεν έχουν ακόμη φθάσει στις επιχειρήσεις ή στους παρόχους.
Επιπλέον, η εκταμίευση της τρίτης δόσης της ΕΕ (σχεδόν 22 δισεκατομμύρια ευρώ) θα μπορούσε να καθυστερήσει. Σε αντάλλαγμα, η Ιταλία πρέπει ακόμη να επιτύχει 55 στόχους και μεταρρυθμίσεις μέχρι το τέλος του έτους - μέχρι στιγμής, μόνο 29 από αυτούς έχουν επιτευχθεί. Ως εκ τούτου, ο απερχόμενος υπουργός Υποδομών, Ενρίκο Τζιοβανίνι, προτείνει την παράταση των προθεσμιών για συγκεκριμένα έργα. Ειδικά στην περίπτωση σημαντικών έργων υποδομής, το σταθερό χρονοδιάγραμμα έως το 2026 δεν θα μπορούσε να τηρηθεί λόγω της αύξησης του κόστους ενέργειας και της έλλειψης υλικών.
Παρόμοια αιτήματα υπάρχουν και στην Ισπανία. Αναφερόμενος στην αργή χρήση των κονδυλίων από το λεγόμενο πρόγραμμα της ΕΕ επόμενης γενιάς (NGEU), ο επικεφαλής της κεντρικής τράπεζας δήλωσε στο ισπανικό Κογκρέσο την περασμένη Δευτέρα: "Δεδομένου ότι είναι σημαντικό να επιλέγονται προσεκτικά τα έργα που θα χρηματοδοτηθούν στο πλαίσιο του προγράμματος NGEU, θα ήταν επιθυμητό να εξεταστούν μεγαλύτερες περίοδοι για την υλοποίησή τους".
Η υπουργός Οικονομίας της Ισπανίας, Νάντια Καλβίνο, από την άλλη πλευρά, διαβεβαιώνει ότι η κατανομή των κονδυλίων έχει "επιταχυνθεί" φέτος. Από τα 27,6 δισ. ευρώ του Ταμείου Corona που είχαν αρχικά προϋπολογιστεί για το 2022, η Μαδρίτη ενέκρινε 18,8 δισ. ευρώ για εκταμίευση, σύμφωνα με το υπουργείο της. Ωστόσο, αυτό συχνά σημαίνει μόνο ότι τα χρήματα έχουν μεταφερθεί στις ανεξάρτητες περιφέρειες ώστε να μπορούν να τα διοχετεύσουν σε έργα. Το πόσα χρήματα έχουν πράγματι φτάσει στην πραγματική οικονομία παραμένει ασαφές.
Οι οικονομολόγοι της μεγάλης ισπανικής τράπεζας BBVA υποθέτουν ότι η Ισπανία θα δαπανήσει φέτος μόνο εννέα έως 15 δισεκατομμύρια ευρώ. Η Ισπανική Κεντρική Τράπεζα μείωσε επίσης την πρόβλεψή της σε λίγο κάτω από δώδεκα δισεκατομμύρια ευρώ.
Οι Ισπανοί επιχειρηματίες είναι θυμωμένοι
Η Ισπανία είχε επίσης λάβει προφυλάξεις: για να επιταχύνει την κατανομή των κονδυλίων, η Μαδρίτη δημιούργησε το λεγόμενο Perte για στρατηγικά ιδιαίτερα σημαντικά έργα, ένα είδος fast track για την έγκριση κονδυλίων που εγκρίνονται απευθείας από το υπουργικό συμβούλιο. Η πρώτη από τις έντεκα μέχρι στιγμής πέρτες ήταν αυτή για το ηλεκτρονικό αυτοκίνητο. Έχει προχωρήσει περισσότερο. Και επειδή η χώρα είναι η δεύτερη μεγαλύτερη ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία μετά τη Γερμανία, έχει ιδιαίτερη σημασία. Όμως, το perte για το ηλεκτρονικό αυτοκίνητο είναι ένα παράδειγμα του πού βρίσκονται τα προβλήματα στην κατανομή των κονδυλίων.
Αρχικά περιείχε σχεδόν τρία δισεκατομμύρια ευρώ σε επιδοτήσεις και άτοκα δάνεια. Από την κατασκευή ενός εργοστασίου μπαταριών έως την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων και υποδομών φόρτισης, διάφορα έργα επρόκειτο να δρομολογηθούν με αυτά τα χρήματα. Οι εταιρείες υπέβαλαν τα σχέδιά τους. Ωστόσο, σύμφωνα με μια προκαταρκτική απόφαση της Μαδρίτης, θα λάβουν μόνο περίπου 600 εκατομμύρια ευρώ από το Ταμείο για τον κορονοϊό - μόλις το 20% του ποσού που είχε αρχικά χορηγηθεί για το ηλεκτρονικό αυτοκίνητο.
Οι εταιρείες είναι ενοχλημένες από τα χαμηλά ποσά και την αργή διαδικασία. Μέχρι σήμερα, το Υπουργείο Βιομηχανίας δεν έχει λάβει οριστική απόφαση σχετικά με την ενίσχυση. Σύμφωνα με δημοσιεύματα ισπανικών μέσων ενημέρωσης, η θυγατρική της VW Seat απειλεί να ακυρώσει την κατασκευή του εργοστασίου μπαταριών της.
Η εταιρεία εξήγησε κατόπιν αιτήματος ότι αυτό δεν πρέπει να εκληφθεί ως απειλή. Ωστόσο, η απόφαση για την επένδυση θα ληφθεί μόνο όταν υπάρξει οριστική σαφήνεια σχετικά με την ενίσχυση. Αυτό συνέβη την Παρασκευή: η ισπανική κυβέρνηση αύξησε την ενίσχυση για το ηλεκτρονικό αυτοκίνητο στα 880 εκατομμύρια ευρώ, αλλά ακόμη και αυτό είναι μόνο το 30% του αρχικού ποσού. Ωστόσο, υποσχέθηκε μια δεύτερη γραμμή βοήθειας για την εξάντληση του συνόλου των τριών δισεκατομμυρίων.
Η Seat ηγείται μιας κοινοπραξίας 62 εταιρειών που όλες μαζί θέλουν να επενδύσουν δέκα δισεκατομμύρια ευρώ - 3 από αυτά σε ένα εργοστάσιο μπαταριών και τα υπόλοιπα σε δύο εργοστάσια για ηλεκτρονικά αυτοκίνητα. Σύμφωνα με μια προκαταρκτική απόφαση, θα πρέπει να λάβουν 167 εκατομμύρια ευρώ σε επιδοτήσεις και δάνεια για το σκοπό αυτό.
Η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία Ford έχει ήδη υπαναχωρήσει: Παραιτήθηκε από την προσωρινά υποσχεθείσα ενίσχυση ύψους 106 εκατομμυρίων ευρώ για την κατασκευή εργοστασίου κατασκευής ηλεκτρονικών αυτοκινήτων κοντά στη Βαλένθια, επειδή δεν μπόρεσε να τηρήσει το χρονοδιάγραμμα που είχαν θέσει οι Βρυξέλλες. Θέλει να κατασκευάσει το εργοστάσιο - αλλά μόνο αργότερα. Άλλοι κατασκευαστές αντιμετωπίζουν παρόμοια προβλήματα, λέει η ANFAC, η ένωση των ισπανικών αυτοκινητοβιομηχανιών. "Γι' αυτό το λόγο εργαζόμαστε ήδη με το Υπουργείο Βιομηχανίας για να παρατείνουμε την προθεσμία για τη χρήση των κονδυλίων", λέει ο Félix García της ANFAC, της ένωσης κατασκευαστών αυτοκινήτων.
Η Μελόνι ζητά ανακατανομή των κονδυλίων για τον κορονοϊό
Το Ταμείο για τον κορονοϊό έχει ήδη αποτύχει να επιτύχει τον δεύτερο στόχο του, δηλαδή την τόνωση της οικονομίας μετά την πανδημία. Σημαντικά έργα με τα κονδύλια ξεκίνησαν μόλις φέτος τόσο στην Ιταλία όσο και στην Ισπανία, αλλά μέχρι τότε η οικονομική ανάκαμψη ήταν ήδη σε πλήρη εξέλιξη.
"Όταν η πανδημία εξασθένησε το 2021, η οικονομία αυτόματα αναπτύχθηκε και πάλι", λέει ο Angel de la Fuente, επικεφαλής της ισπανικής δεξαμενής σκέψης Fedea. "Εν τω μεταξύ, τα κεφάλαια έχουν πράγματι αντικυκλικό αποτέλεσμα - αλλά απέναντι σε ένα διαφορετικό σοκ, δηλαδή αυτό του πολέμου στην Ουκρανία". Ως εκ τούτου, θεωρεί ότι θα ήταν σκόπιμο να εξεταστεί όχι μόνο η παράταση της προθεσμίας αλλά και η ανακατανομή των κονδυλίων. Δεν πιστεύει ιδιαίτερα στον περαιτέρω ευρωπαϊκό δανεισμό. "Αν υπάρχουν ήδη προβλήματα με τη χρήση των χρημάτων από το Ταμείο Corona, αυτά θα γίνουν μεγαλύτερα με τα πρόσθετα κονδύλια", λέει.
Η Τζόρτζια Μελόνι έχει ήδη θέσει σε εφαρμογή την ανακατανομή των κονδυλίων. Κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας, ο ηγέτης της μεταφασιστικής Fratelli d'Italia ζήτησε επανειλημμένα ταχείες αλλαγές στο σχέδιο ανοικοδόμησης.
Αναφέρει τον πόλεμο στην Ουκρανία, τον πληθωρισμό και την αύξηση του ενεργειακού κόστους ως λόγους που απαιτούν νέες προτεραιότητες στην κατανομή των κονδυλίων. Οι σχετικές συζητήσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι πιθανό να ξεκινήσουν αμέσως μετά την ανάληψη της εξουσίας, καθώς η Ιταλία θα πρέπει σύντομα να στείλει στις Βρυξέλλες τον οικονομικό προγραμματισμό για το επόμενο έτος.