Η αυξανόμενη ζήτηση για bubble tea στην Κίνα δημιούργησε έναν ακόμη δισεκατομμυριούχο. Η αρχική δημόσια προσφορά (IPO) της Guming Holdings Ltd. στο Χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ, ύψους 233 εκατομμυρίων δολαρίων, εκτόξευσε την αξία του ιδρυτή της, Γιουνάν Γουάνγκ, στα 1,2 δισ. δολάρια, σύμφωνα με τον Bloomberg Billionaires Index.
Η έκρηξη της αγοράς bubble tea και ο «πόλεμος τιμών»
Ο Γουάνγκ εντάσσεται σε ένα ολοένα και αυξανόμενο κλαμπ Κινέζων δισεκατομμυριούχων, οι οποίοι έχουν αναδειχθεί τα τελευταία χρόνια χάρη στην ραγδαία ανάπτυξη της αγοράς bubble tea. Το 2018, η αξία του κλάδου υπολογιζόταν στα 9,6 δισ. δολάρια, με τις προβλέψεις να κάνουν λόγο για εκτόξευση στα 71 δισ. δολάρια μέσα στα επόμενα τρία χρόνια.
Ωστόσο, η IPO της Guming έγινε σε μια περίοδο όπου οι επενδυτές γίνονται όλο και πιο επιφυλακτικοί απέναντι σε μια εξαιρετικά ανταγωνιστική βιομηχανία. Ο «πόλεμος τιμών» μεταξύ των εταιρειών είναι συχνό φαινόμενο, καθώς οι αλυσίδες bubble tea προσπαθούν να εδραιώσουν την κυριαρχία τους στην αγορά.
Σύμφωνα με το Bloomberg, χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Sichuan Baicha Baidao Industrial Co., η οποία εισήλθε στο Χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ τον περασμένο Απρίλιο. Αν και οι συνιδρυτές της, Γουάνγκ Xiaokun και Λιου Βέιχονγκ, είχαν τότε συνολική καθαρή αξία 2,7 δισ. δολαρίων, η μετοχή της εταιρείας έχει υποχωρήσει σχεδόν 50%, μειώνοντας δραματικά την περιουσία τους.

Το στοίχημα της Guming και η εναλλακτική στρατηγική
Παρά τις προκλήσεις, ο Γουάνγκ και οι ανταγωνιστές του συνεχίζουν να αντλούν κεφάλαια για να επεκτείνουν τα ήδη εκτεταμένα δίκτυά τους. Η κορυφαία στον κλάδο Mixue Group έχει επανεκκινήσει τα σχέδια για IPO, με τους ιδρυτές της, Ζανγκ Χονγκτσάο και Ζανγκ Χονγκφού, να έχουν εκτιμώμενη περιουσία 1,5 δισ. δολάρια έκαστος (Απρίλιος 2023).
Ο Γουάνγκ, σε συνεργασία με τους βασικούς αναδόχους Goldman Sachs και UBS, ποντάρει στο γεγονός ότι η μοναδική στρατηγική της Guming θα προσελκύσει επενδυτές. Αντί να εστιάζει σε μεγάλες μητροπόλεις όπως το Πεκίνο και η Σαγκάη, η εταιρεία στοχεύει σε μικρότερες πόλεις και επαρχιακές περιοχές, όπου η πρόσβαση σε bubble tea είναι περιορισμένη και η ζήτηση αυξάνεται ταχύτερα.
Από μια άδεια τσαγερί, σε έναν επιχειρηματικό κολοσσό
Το 2010, ο νεαρός επιχειρηματίας άνοιξε το πρώτο του κατάστημα στην ιδιαίτερη πατρίδα του, η Daxi, μια μικρή πόλη με πληθυσμό λιγότερο από 200.000 κατοίκους στην επαρχία Zhejiang, κοντά στη Σαγκάη.
Τα πρώτα χρόνια ήταν δύσκολα. Όπως αναφέρουν τα τοπικά μέσα, υπήρχαν μέρες που ο Γουάνγκ δεν κατάφερνε να πουλήσει περισσότερα από 100 γουάν, δηλαδή 14 δολάρια, τσάι – ακόμη και με τους φίλους του να αγοράζουν από αλληλεγγύη. Ωστόσο, από τότε η Guming έχει καταφέρει να επεκταθεί μαζικά στην ενδοχώρα της Κίνας, φτάνοντας τα 10.000 καταστήματα.
Σύμφωνα με την IPO prospectus, η εταιρεία κατέλαβε τη δεύτερη θέση στην αγορά του φρέσκου bubble tea το 2023, τόσο σε επίπεδο πωλήσεων όσο και καταστημάτων, με μερίδιο 9,1%, ακολουθώντας τη Mixue (20%).
Το bubble tea ξεκίνησε από την Ταϊβάν ως ένα υψηλής θερμιδικής αξίας γλυκό ποτό, όμως στην ηπειρωτική Κίνα έχει εξελιχθεί σε ένα premium προϊόν. Σήμερα, οι μεγάλες αλυσίδες ανταγωνίζονται, όχι μόνο στη γεύση, αλλά και στη διατροφική αξία, προωθώντας πιο υγιεινές εκδοχές, όπως tea lattes και ice tea blends με φρέσκα φρούτα και χυμούς.
Η αγορά παραμένει εξαιρετικά δυναμική, αλλά και απρόβλεπτη, όπως παραδέχτηκε και ο ίδιος ο Γουάνγκ σε συνέντευξή του στο Southern Metropolis Daily: «Η βιομηχανία μας είναι γεμάτη με τρελές προσφορές. Έχουμε συνηθίσει στους πολέμους τιμών. Κάθε χρόνο εμφανίζεται και ένα νέο brand bubble tea».
Ο Γουάνγκ, γιος μικροεπιχειρηματιών που διατηρούσαν κατάστημα λιανικής κοντά στα σύνορα με τη Μιανμάρ, σπούδασε μηχανικός υλικών και επιστήμης στο Zhejiang Sci-Tech University. Το 2010, τη χρονιά που αποφοίτησε, άνοιξε και το πρώτο του «Good me» κατάστημα – την αλυσίδα που σήμερα ελέγχει σχεδόν 10% της κινεζικής αγοράς bubble tea.