Ο Πούτιν... περιμένει, η Ελλάδα "κρύβει" φυσικό αέριο 250 δισ. ευρώ, οι λογαριασμοί... παραφουσκώνουν, τα εισοδήματα πιέζονται και ο Γκριμάλντι τα έχει με την τύχη του!
Του Λουκά Γεωργιάδη
Ο Βλαντιμίρ Πούτιν, σύμφωνα με τους Δυτικούς, θα επιτεθεί στην Ουκρανία και η παγκόσμια οικονομία συνεχίζει να βρίσκεται σε κατάσταση συναγερμού. Οι αυτονομιστές Ρώσοι στα εδάφη της Ουκρανίας έχουν ξεκινήσει το... πανηγύρι εδώ και λίγα 24ωρα, οι Ουκρανοί μιλάνε για προβοκάτσια και ο Πούτιν... κοιμάται αγκαλιά με το... βαλιτσάκι και τους κωδικούς πυρηνικών όπλων. Αν γίνει το... μπαμ, τότε πρέπει να είμαστε έτοιμοι για πολύ μεγαλύτερες αναταράξεις στις αγορές και δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι σε μια τέτοια περίπτωση, το παγκόσμιο οικονομικό σύστημα θα έχει βρει την... αιτία για μια βίαιη άνοδο των αγορών, οι οποίες ανεβαίνουν συνεχώς τα τελευταία 8-9 χρόνια, κάνοντας έστω μια μικρή κοιλιά λόγω κορωνοϊού. Το μόνο σίγουρο είναι ότι με τόσο υψηλούς δείκτες πληθωρισμού στον δυτικό κόσμο, δύσκολα θα αποφευχθεί μια νέα οικονομική κρίση. Αυτό που βλέπουμε τώρα, ίσως είναι η αρχή...
Ψάχνοντας για αέριο...
Η μεγάλη εξάρτηση της Ευρώπης από τη Ρωσία, πρέπει να διδάξει Ευρωπαίους και Αμερικανούς ότι πρέπει να τρέξουν γρήγορα τα projects που θα οδηγήσουν μελλοντικά στην απεξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο. Η... απάντηση φαίνεται ότι βρίσκεται στον άξονα Ισραήλ-Κύπρου-Αιγύπτου-Ελλάδας και αν δεν δράσουν αποφασιστικά οι Αμερικανοί και οι Ευρωπαίοι, η ενεργειακή εξάρτηση της Γηραιάς Ηπείρου από τη Ρωσία, δεν πρόκειται να εμποδιστεί τα επόμενα αρκετά χρόνια. Σύμφωνα με τον πρώην υπουργό της συγκυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ και στέλεχος του ΠΑΣΟΚ, Γιάννη Μανιάτη, σύμφωνα με τους πιο πρόχειρους υπολογισμούς, η δυνητική αξία των ελληνικών κοιτασμάτων φυσικού αερίου φτάνει τα 250 δισ. ευρώ. Η αξία αυτή αντιστοιχεί σε 70 τρισεκατομμύρια κυβικών ποδιών αερίου. Αλλά μέχρι να βγουν αυτά τα κοιτάσματα και πολλά άλλα στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου, θα περάσουν χρόνια. Οπότε, τι μας μένει να κάνουμε ως Ελλάδα; Μα φυσικά, να τρέξουν τα projects σε αιολικά, φωτοβολταϊκά κλπ. Μάλιστα, αν δεν υπήρχαν σήμερα οι σταθμοί παραγωγής που λειτουργούν, θα μας έρχονταν πολύ πιο "φουσκωμένοι" λογαριασμοί. Άρα, μέχρι να βρούμε το αέριο, πρέπει να προστρέξουμε γρηγορότερα στη... βοήθεια του ήλιου, του αέρα και του υδρογόνου.
Ζήτημα επιβίωσης
Τα νοικοκυριά και οι επαγγελματίες στενάζουν από την ενεργειακή ακρίβεια, η οποία, όπως εξελίσσονται τα πράγματα θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη πτωχοποίηση, τόσο στο εξωτερικό, όσο και στην Ελλάδα. Όσοι έχουν βιοτεχνίες, μαγαζιά και γενικά ενεργοβόρες δραστηριότητες, δεν πιστεύουν σε αυτά που βλέπουν. Πολλοί προφανώς δεν θα αντέξουν και θα εγκαταλείψουν τις δραστηριότητες τους, πριν βρεθούν με μη διαχειρίσιμα χρέη. Και όταν ξεκινήσει το σπιράλ της υπερχρέωσης, τότε θα αρχίσει να δημιουργείται πρόβλημα και στην αγορά των ακινήτων. Τα επαγγελματικά ακίνητα θα απαξιωθούν περισσότερο, ενώ για όσους θέλουν να ενοικιάσουν σπίτι, προφανώς και θα ζητήσουν από τους ιδιοκτήτες να ρίξουν τις απαιτήσεις τους, καθώς στην εξίσωση μπαίνει και το κόστος της ενέργειας. Αν δεν λήξει γρήγορα η κρίση στην Ουκρανία και δεν καταλάβουν κάποιοι ότι πάμε για παγκόσμια οικονομική κρίση, τότε η μάχη επιβίωσης θα είναι άνιση. Μετά τα μνημόνια και το πλήγμα από τον κορωνοϊό, η ενέργεια και η ακρίβεια σε όλα τα προϊόντα, θα αποτελέσει τη χαριστική βολή για πολύ μεγαλύτερο αριθμό νοικοκυριών και επιχειρήσεων. Και ο Θεός να βάλει το χέρι του...
Η... τύχη του Γκριμάλντι
Πάμε να δούμε τώρα πώς μπορεί να ανατραπούν οι σχεδιασμοί ενός επιχειρηματία, από ένα ναυτικό δυστύχημα, όπως συμβαίνει με το Euroferry Olympia, του ιταλικού κολοσσού Γκριμάλντι. Ο ισχυρός άνδρας του Ομίλου Εμμανουέλε Γκριμάλντι δεν έχει κρύψει το ισχυρότατο ενδιαφέρον για την απόκτηση της Attica Group και των λιμένων Ηγουμενίτσας, Κέρκυρας και Ηρακλείου. Θέλει να γίνει κυρίαρχος στις ελληνικές θάλασσες και μάλιστα το είχε επισημάνει δημοσίως σε σχετική συνέντευξη του. Ο Ιταλός εφοπλιστής θέλει να προχωρήσει σε επενδύσεις πολλών δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ στην Ελλάδα, αλλά το ναυτικό δυστύχημα, περιπλέκει αρκετά τα πράγματα, σε σχέση με τις επιδιώξεις του, καθώς η υπόθεση του Euroferry Olympia, θα ανοίξει τον ασκό του Αιόλου για αποζημιώσεις πολλών εκατομμυρίων ευρώ. Άρα, ο Όμιλος έχει να αντιμετωπίσει μια δύσκολη κατάσταση και η κυβέρνηση πονοκεφαλιάζει, καθώς δεν είναι και τόσο... εύκολο πράγμα μετά από ένα τέτοιο ατύχημα και ενώ βαδίζουμε προς τις εθνικές εκλογές του 2023, να γίνει κάποιο deal με τους Ιταλούς στα λιμάνια. Για την ιστορία, αξίζει να αναφέρουμε ότι ο Όμιλος Γκριμάλντι διαθέτει 130 πλοία, 20 τερματικούς σταθμούς σε 12 χώρες, απασχολεί 16.000 εργαζομένους και κάνει τζίρο πάνω από 3 δισ. ευρώ...