Επί δέκα έτη τουλάχιστον οι εφημερίδες, οι ειδησεογραφικοί και ενημερωτικοί ιστότοποι και άλλα ΜΜΕ σε όλο τον κόσμο «πολεμούν» να πείσουν τον κολοσσό υψηλής τεχνολογίας της Google με την ομώνυμη μηχανή αναζήτησης να πληρώσει το δίκαιο τίμημα για τη χρήση του πολύτιμου και του τεράστιου περιεχομένου, που παράγουν – ενός περιεχομένου σε όλες τις γλώσσες του κόσμου, το οποίο εμφανίζεται άνετα στις αντίστοιχες αναζητήσεις, αλλά για το οποίο δεν καταβάλλει η εταιρεία πνευματικά δικαιώματα.
Ανάμεσα στους ομίλους, οι οποίοι ασκούσαν πιέσεις στην Google και σε άλλους συναφείς οργανισμούς, ήταν μεγάλα ΜΜΕ διεθνούς βεληνεκούς, όπως το News Corporation του Ρούπερτ Μέρντοχ και το Axel Springer στη Γερμανία. Μέχρι πρότινος η Goοgle αρνιόταν πεισματικά να ανταποκριθεί.
Τώρα, ήρθε η ώρα να αποκαταστήσει ώς ένα βαθμό αυτήν την ανισορροπία, όπως ανακοίνωσε ο διευθύνων σύμβουλός της Σαντάρ Πιτσάι. Ειδικότερα, όπως ανέφερε το ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters, σε ορίζοντα τριετίας η Google θα αποζημιώσει εκδοτικούς οργανισμούς με 1 δισ. δολ. Η μέθοδος που θα ακολουθηθεί είναι ένα νέο προϊόν με την επωνυμία Google News Showcase και θα κυκλοφορήσει πρώτα στη Γερμανία.
O Σαντάρ Πιτσάι επισήμανε ότι στη Γερμανία έχει υπογράψει συμφωνίες με μεγάλες τοπικές εφημερίδες και έντυπα, συμπεριλαμβανομένων των Der Spiegel, Stern και Die Zeit, ενώ ανάλογο διακανονισμό έχει κάνει και στη Βραζιλία με τις εφημερίδες Folha de S.Paulo, Band και Infobae. «Αυτή η οικονομική δέσμευση –η μεγαλύτερή μας μέχρι σήμερα– θα πληρώνει τους εκδότες για τη δημιουργία και την επιμέλεια υψηλής ποιότητας περιεχομένου, ώστε να παρέχεται μία διαφορετική διαδικτυακή εμπειρία ειδήσεων», δήλωσε ο Σαντάρ Πιτσάι σε ανάρτησή του σε ιστολόγιο.
Το προϊόν Google News Showcase θα κυκλοφορήσει επίσης και στο Βέλγιο, στην Ολλανδία, στην Ινδία, αλλά και σε άλλες χώρες. Περίπου 200 εκδοτικοί οργανισμοί και ΜΜΕ στο Ηνωμένο Βασίλειο, στη Γερμανία, στην Αργεντινή, στη Βραζιλία, στον Καναδά και στην Αυστραλία έχουν ήδη εγγραφεί στην υπηρεσία της Google. Επιπροσθέτως, θα πρέπει να τονισθεί ότι ο αμερικανικός όμιλος διαπραγματεύεται και με εκδοτικούς ομίλους και ΜΜΕ στη Γαλλία, διότι συγκαταλέγονται ανάμεσα στους δριμύτερους επικριτές του. Η δε Αυστραλία επιδιώκει να υποχρεώσει τόσο την Google όσο και τη Facebook να μοιράζονται τα διαφημιστικά τους έσοδα με τους τοπικούς ομίλους ΜΜΕ και τις εφημερίδες της χώρας.
Ειδικότερα, ο επικεφαλής της Google προσέθεσε πως το προϊόν και η αντίστοιχη υπηρεσία Google News Showcase θα επιτρέπει στους εκδότες να επιλέγουν και να παρουσιάζουν τα θέματά τους και θα παρέχεται σε συσκευές με το λειτουργικό σύστημα Android και σε συσκευές με το λειτουργικό iOS της Apple. «Αυτή η προσέγγιση διαφέρει από τα άλλα ειδησεογραφικά προϊόντα μας, επειδή βασίζεται στις συντακτικές επιλογές που κάνουν οι μεμονωμένοι εκδότες σχετικά με τα άρθρα, τα ρεπορτάζ και τις έρευνες που θα δείξουν στους αναγνώστες και με το πώς θα τις παρουσιάσουν», δήλωσε ο Σαντάρ Πιτσάι. «Το επιχειρηματικό μοντέλο λειτουργίας των εφημερίδων, βασισμένο στα έσοδα από τις διαφημιστικές καταχωρίσεις και τις συνδρομές, εξελίσσεται εδώ και περισσότερο από έναν αιώνα, ενόσω το κοινό στρέφεται σε άλλες πηγές. Το Διαδίκτυο αποτελεί την ιστορικά πιο πρόσφατη αλλαγή και σίγουρα δεν θα είναι η τελευταία. Εμείς από πλευράς μας θέλουμε να συμβάλουμε, βοηθώντας στην ανάπτυξη της δημοσιογραφίας στον 21ο αιώνα», πρόσθεσε.