Στο επίπεδο του πληθωρισμού, δηλαδή αυξημένη κατά 9% σε σχέση με πέρσι, θα είναι για φέτος η τιμή του πασχαλινού τραπεζιού.
Σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), το μέσο τυπικό καλάθι του 2022 στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ μη συμπεριλαμβανομένων αμνοεριφίων υπολογίζεται στα 45,35 ευρώ. Το 2021, η τιμή αυτή ήταν 41,70 ευρώ.
Παράλληλα, αποκαλυπτικό είναι και το εύρημα ότι φέτος μόνο ένα στα 4 νοικοκυριά θα σουβλίσει ολόκληρο αρνί ή κατσίκι, ενώ πέρσι το ποσοστό αυτό ήταν 67%. Αντίθετα, κερδίζει έδαφος (52%) το μαγείρεμα κομματιού στο φούρνο.
Πού καταγράφονται οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις
Εντονότερες ανατιμήσεις καταγράφονται στο μαρούλι (το οποίο είναι αυξημένο λόγω των πολύ δυσμενών καιρικών συνθηκών) και στο αλεύρι.
Ακολουθούν σε αρκετά χαμηλότερα ποσοστά ανατιμήσεων το βούτυρο, η μουστάρδα και το φύλλο κρούστας. Μείωση καταγράφουν το γιαούρτι, οι μπύρες και τα αναψυκτικά.
Σημειώνται ότι τα προϊόντα που εξετάστηκαν από το ΙΕΛΚΑ είναι: Αυγά 6αδα, Τσουρέκι, Ξύδι, Αλεύρι για όλες τις χρήσεις, Μουστάρδα, Φέτα, Γιαούρτι, Κρασί Μοσχοφίλερο, Μπύρες, Πατάτες, Ντομάτες, Βούτυρο, Μαρούλι, Φύλλο κρούστας, Αναψυκτικό τύπου Cola.
Η μελέτη βασίζεται σε πρωτογενή δεδομένα που συνέλεξαν ερευνητές του ΙΕΛΚΑ από τις μεγάλες αλυσίδες σουπερ μάρκετ και αφορούν στις τιμές της Μεγάλης Εβδομάδας, καθώς και από στοιχεία από την εφαρμογή e-katanalotis.
Τι θα γίνει με την τιμή του αρνιού
Σε σχέση με τα αμνοερίφια, δεν έχει διαμορφωθεί ακόμα η τελική εικόνα της αγοράς, αλλά με βάση τις τιμές παραγωγού θεωρείται δεδομένο ότι θα είναι αυξημένη η τιμή του αρνιού το φετινό Πάσχα. Σύμφωνα με τα στελέχη της αγοράς, ένας συνδυασμός παραγόντων πιέζει τις τιμές αυξητικά.
Η τιμή των αμνοεριφίων θεωρείται δεδομένο ότι θα είναι χαμηλότερη στα καταστήματα των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ σε σχέση με τα ανταγωνιστικά κανάλια (π.χ. κρεοπωλείο, υπαίθριο εμπόριο κλπ).
Φέτος, τα αμνοερίφια βάρους 10-13 κιλών, τα οποία ζητούνται κυρίως από τους καταναλωτές, είναι λιγότερα και η μειωμένη προσφερόμενη ποσότητα σε αυτό το βάρος πιέζει την τιμή αυξητικά. Αυτό οφείλεται σε μια σειρά από παράγοντες, όπως:
- η μειωμένη διάθεση προϊόντων από το Ηνωμένο Βασίλειο την τελευταία διετία λόγω Brexit προς την Ευρωπαϊκή Ένωση,
- η απορρόφηση προϊόντων από την ελληνική αγορά προς το εξωτερικό για το καθολικό Πάσχα (ειδικά Ιταλία και Ισπανία), λόγω και του ότι το καθολικό Πάσχα φέτος «έπεσε» νωρίτερα από το ορθόδοξο.
- το γεγονός ότι το ορθόδοξο Πάσχα έπεσε πιο αργά και τέτοια εποχή τα ζώα έχουν ήδη μεγαλώσει
Μόνο ένας στους τέσσερις θα σουβλίσει φέτος
Σε παράλληλη έρευνα του ΙΕΛΚΑ που έγινε την εβδομάδα 5-10 Απριλίου 2022, αποκαλύπτεται ότι η ακρίβεια λόγω του πολέμου στην Ουκρανία και τα περιοριστικά μέτρα για τον κορωνοϊό θα επηρεάσουν και αυτά τις αγοραστικές και τις διατροφικές συνήθειες του κοινού στο πασχαλινό τραπέζι.
Συγκεκριμένα:
- Τα οικογενειακά τραπέζια αυτών των ημερών θα είναι μικρότερα. Παλαιότερα, προ του 2020, το 62% ή 2 στους 3 καταναλωτές συμμετείχαν σε μεγάλα οικογενειακά τραπέζια άνω των 10 ατόμων. Το ποσοστό αυτό ήταν το 2020 εν μέσω lockdown ήταν μόλις 3%, το 2022 έχει αυξηθεί στο 30, αλλά απέχει αρκετά από τις εποχές προ κορωνοϊού.
- Αντίστοιχη εικόνα υπάρχει και για τους καταναλωτές που θα επιλέξουν να ταξιδέψουν στο χωρίου ή νησί, με το ποσοστό το 2022 να είναι μόλις 25% έναντι 58% παλαιότερα, ως αποτέλεσμα της οικονομικής πίεσης και του κόστους μεταφορών.
- Ακόμα και οι μαγειρικές συνήθειες καταγράφονται να έχουν σημαντική επίδραση από το οικονομικό περιβάλλον. Συγκεκριμένα, το ποσοστό των καταναλωτών που θα σουβλίσει αρνί και κατσίκι μειώνεται από το 61% στο 25%, ενώ το κοινό που θα ψήσει κομμάτι στο φούρνο αυξάνεται από 39% σε 52%. Γενικότερα, αναμένεται να μαγειρευτούν περισσότερο «κοπές» παρά ολόκληρα αμνοερίφια.
Πώς μπορείτε να εξοικονομήσετε χρήματα για το πασχαλινό τραπέζι
Το θετικό στοιχείο στη δυσάρεστη αυτή κατάσταση που έχει διαμορφώσει ο πληθωρισμός είναι ότι με έξυπνες επιλογές και αξιοποίηση προσφορών οι καταναλωτές μπορούν να εξοικονομήσουν μέχρι και 35% του κόστους του πασχαλινού τραπεζιού.
Συγκεκριμένα, το μέσο εύρος τιμών (διαφορά μικρότερης με μέγιστης τιμής τυπικού καλαθιού) εντός των εξεταζόμενων κατηγοριών παραμένει υψηλό με 35%, καταδεικνύοντας ότι οι καταναλωτές για άλλη μία χρονιά έχουν πρόσβαση σε μεγάλο εύρος εναλλακτικών επιλογών (διαφορετικές ποικιλίες, ποιότητες, προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, αξιοποίηση προσφορών και εκπτώσεων).
Σημαντικό ρόλο αναμένεται να παίξει και η παρατηρούμενη το τελευταίο διάστημα ένταση των προσφορών και προωθητικών ενεργειών από τις αλυσίδες σουπερμάρκετ και τις προμηθευτικές εταιρείες με τη μορφή παροχής επιπλέον εκπτώσεων, επιπλέον ποσοτήτων, δωροεπιταγών, εκπτωτικών κουπονιών κλπ, η οποία αφορά σχεδόν το σύνολο των εποχιακών προϊόντων.
Εκτιμάται ότι παρέχει επιπλέον όφελος περίπου 13% από τις προσφορές κατά μέσο όρο στους καταναλωτές που θα τις επιλέξουν.