Ο Ινδός πρωθυπουργός Narendra Modi είναι φημισμένος για τις απότομες αποφάσεις που λαμβάνει και οι οποίες επηρεάζουν ένα ανέτοιμο ως επί το πλείστον κράτος. Όταν, όμως, το 2019 υποσχέθηκε να σταματήσει τη χρήση πλαστικών ειδών μίας χρήσης, οι εταιρείες είχαν πολλά χρόνια για να προετοιμαστούν. Παρ’ όλα αυτά, φαίνεται πως πιάστηκαν απροετοίμαστες.
Τα πλαστικά καλαμάκια συμπεριλαμβάνονται σε πληθώρα προϊόντων, όπως χυμούς, που πωλούνται σε ολόκληρη τη χώρα. Η πρόσφατη απόφαση για την απαγόρευση χρήσης 19 πλαστικών ειδών μίας χρήσης από την 1η Ιουλίου, έχει οδηγήσει μεγάλες ινδικές εταιρείες όπως τις Dabur India και Parle Agro σε αδιέξοδο, αφού τώρα προσπαθούν να τα αντικαταστήσουν με χάρτινα καλαμάκια την τελευταία στιγμή. Αυτό, με τη σειρά του, έχει προκαλέσει ελλείψεις σε προϊόντα, ενώ πολλά εξ αυτών λείπουν -πια- από τα ράφια των σούπερ μάρκετ.
Σύμφωνα με τον αναλυτή του BloombergNEF, Ilhan Savut, το πλάνο του Modi είναι εξαιρετικά φιλόδοξο. Παρά την περίοδο χάριτος, όμως, η έλλειψη εναλλακτικών λύσεων στην εγχώρια αγορά λόγω των προβλημάτων στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα και της πανδημίας έχει προκαλέσει τεράστιο πρόβλημα. «Ο τομέας αναγκάζεται να εισάγει τέτοιου είδους προϊόντα σε εξαιρετικά υψηλές τιμές», τόνισε ο Schauna Chauhan, CEO της Parle Agro.
O στόχος του Modi αποτελεί μέρος της γενικότερης προσπάθειας για μείωση των σκουπιδιών και της ρύπανσης του περιβάλλοντος. Σημειωτέον πως εκ των 380 εκατομμυρίων τόνων πλαστικών σκουπιδιών ετησίως, σχεδόν το ήμισυ οφείλεται σε πλαστικά προϊόντα μίας χρήσης όπως καλαμάκια, συσκευασίες και μαχαιροπίρουνα. Ακόμα, όμως, και οι ανεπτυγμένες οικονομίες δυσκολεύονται στην αντικατάσταση των ειδών αυτών. Οι Αμερικανοί καταναλωτές απορρίπτουν περίπου 170 εκατομμύρια πλαστικά καλαμάκια καθημερινά. Στην Ινδία, περίπου 88.000 εταιρείες παράγουν προϊόντα τέτοιου είδους, απασχολώντας 1 εκατομμύριο κατοίκους, σύμφωνα με τον Kishore P. Sampat, πρόεδρο του All India Plastics Manufacturers Association.
Τα πλαστικά καλαμάκια έχουν στοχοποιηθεί από πολλές κυβερνήσεις, αφού πολλοί υποστηρίζουν πως είναι αχρείαστα. Στην Ινδία, όμως, όπως και στις περισσότερες άλλες χώρες, τα καλαμάκια αυτά χρησιμοποιούνται ευρέως ακόμα και ως μέρος του συνολικού προϊόντος. Ως αποτέλεσμα, πολλές εταιρείες ψάχνουν για εναλλακτικές. Η Dabur «γύρισε» σε εισαγόμενα χάρτινα καλαμάκια και ξεκίνησε να τα προσαρτά στις φθηνότερες συσκευασίες χυμών της, σύμφωνα με το στέλεχος της εταιρείας Shahrukh Khan.
Oι ινδικές εταιρείες τροφίμων χρησιμοποιούν περίπου 6 δισεκατομμύρια καλαμάκια ετησίως, ενώ η εγχώρια ικανότητα παραγωγής χάρτινων εναλλακτικών είναι μηδενική, σύμφωνα με τον Praveen Aggarwal, CEO της Action Alliance for Recrucling Beverage Cartons. Προς το παρόν οι ινδικές εταιρείες παραγωγής βιοδιασπώμενων πλαστικών μπορούν να εξυπηρετήσουν μόλις το 8% της ζήτησης, ενώ οι εταιρείες αναψυκτικών θα μπορέσουν να εισάγουν μόλις το 20% των ετήσιων αναγκών τους.
Για τις ινδικές startups οι οποίες δραστηριοποιούνται στο χώρο αυτό, τα πράγματα πάνε πολύ καλά. Η Evlogia Eco Care Pvt παράγει καλαμάκια από φύλλα φοίνικα και τα εξάγει κυρίως σε πολυτελή resorts και εστιατόρια στο εξωτερικό, αφού το κόστος τους είναι πενταπλάσιο των κλασικών πλαστικών εναλλακτικών.
Από την απαγόρευση και ύστερα, όμως, το ενδιαφέρον εκ μέρους των εγχώριων εταιρειών έχει φτάσει στα ύψη, με τις παραγγελίες να πενταπλασιάζονται, ενώ η συνολική ζήτηση, σύμφωνα με τον συνιδρυτή της εταιρείας Manigandan, έχει ξεπεράσει το 10πλάσιο της συνολικής παραγωγικής της ικανότητας.
Ο Manigandan προσπαθεί να αυξήσει το ποσοστό της αυτοματοποίησης έτσι ώστε να μεγιστοποιήσει την παραγωγή, αλλά -σύμφωνα με τον Khan- η παραγωγική ικανότητα της όλης ινδικής επικράτειας υστερεί τα μάλα σε σχέση με τη ζήτηση.
Η μετάβαση στα χάρτινα καλαμάκια ενδέχεται να αυξήσει τις τιμές των προϊόντων από 0,25 ρουπίες μέχρι και 1,25 ρουπίες (2 cents), σύμφωνα με ανάλυση της Kotak Institutional Equities. Η αύξηση αυτή είναι εξαιρετικά υψηλή εάν αναλογιστεί κανείς πως ένας χυμός μάνγκο των 150ml της Parle Agro κοστίζει μόλις 10 ρουπίες. Οι εταιρείες δεν έχουν αναφέρει εάν θα μεταθέσουν το αυξημένο κόστος παραγωγής στους καταναλωτές.
Σύμφωνα με το στέλεχος της Gujarat Cooperative Milk Marketing Federation, RS Sodhi, η έλλειψη έχει επίσης προκαλέσει προβλήματα και στις γαλακτοκομικές εταιρείες.
Η ινδική κυβέρνηση αναμένεται να επεκτείνει την απαγόρευση έτσι ώστε να συμπεριλαμβάνει και παχύτερες πλαστικές σακούλες μέχρι το τέλος του έτους, τη στιγμή που οι περισσότερες εταιρείες δηλώνουν ανέτοιμες.
Σύμφωνα με την Urvika Kanoi, ιδιοκτήτη δύο καφέ στην Καλκούτα και το Μουμπάι, «η κυβέρνηση μας διατάζει αλλά δε μας δίνει τα εργαλεία για την εφαρμογή των νέων κανονισμών αυτών. Εάν αναγκαστούμε και αυξήσουμε τις τιμές, οι καταναλωτές θα θυμώσουν και τα έσοδά μας θα μειωθούν δραματικά».