Η Μέση Ανατολή είναι εδώ και πολύ καιρό ένα παγκόσμιο σταυροδρόμι για τα αεροπορικά ταξίδια, με εκατοντάδες αεροσκάφη να διχοτομούν την περιοχή κάθε μέρα σε ταξίδια μεγάλων αποστάσεων που συνδέουν τις ΗΠΑ, την Ευρώπη και την Ασία.
Αυτό συμβαίνει αφού η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία πρόσθεσε ώρες σε πολλά ταξίδια, κλείνοντας τον τεράστιο εναέριο χώρο σε πολλούς διεθνικούς φορείς — συμπεριλαμβανομένων των διαδρομών Great Circle μέσω της Σιβηρίας, μιας δημοφιλής πύλης μεταξύ των ηπείρων.
Το ισραηλινό El Al σταμάτησε να πετάει πάνω από μεγάλο μέρος της αραβικής χερσονήσου, επικαλούμενο ανησυχίες για την ασφάλεια, εκτοξεύοντας διάπλατα με κόστος πολλών ωρών σε πτήσεις προς την Μπανγκόκ. Ο αερομεταφορέας ανέβαλε επίσης τα δρομολόγια προς την Ινδία, ενώ ακύρωσε τα εποχικά δρομολόγια προς το Τόκιο.
Οι περισσότερες άλλες αεροπορικές εταιρείες σταμάτησαν τις πτήσεις προς το Τελ Αβίβ μετά το ξέσπασμα των εχθροπραξιών. Η Deutsche Lufthansa AG εγκατέλειψε επίσης τη Βηρυτό προς το παρόν, ενώ η Air France-KLM δήλωσε ότι έχει δει μια μικρή μείωση στη ζήτηση επιβατών για ταξίδια στην περιοχή.
Οι πόλεμοι δημιουργούν επίσης πιθανά προβλήματα για τους ανθρώπους που ταξιδεύουν με αερομεταφορείς που εξακολουθούν να πετούν πάνω από αμφισβητούμενες περιοχές. Σε παγκόσμιο επίπεδο, η ζήτηση για διεθνή ταξίδια έχει μειωθεί κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες από τις επιθέσεις της Χαμάς στις 7 Οκτωβρίου, σύμφωνα με την ForwardKeys, μια εταιρεία ταξιδιωτικών αναλύσεων.
Οι τοπικές συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή έχουν καταστήσει εδώ και καιρό την Υεμένη, τη Συρία και το Σουδάν ζώνες απαγόρευσης πτήσεων για τις περισσότερες αεροπορικές εταιρείες. Οι αερομεταφορείς των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου αποφεύγουν τον ιρανικό εναέριο χώρο, ωθώντας την κυκλοφορία μεγάλων αποστάσεων προς τα δυτικά, πάνω από το Ιράκ.
Αν και το πρόσφατο ξέσπασμα δεν έχει προκαλέσει μέχρι σήμερα σημαντικές καθυστερήσεις στις υπερπτήσεις μέσω της περιοχής, οι διαδρομές του Ιράν και του Ιράκ αντιμετωπίζουν το καθένα περαιτέρω πιέσεις. Οι επιθέσεις στις δυνάμεις των ΗΠΑ και του συνασπισμού έχουν αυξηθεί στο Ιράκ και τη Συρία, ενώ το Ιράν έχει προειδοποιήσει ότι ενδέχεται να ανοίξουν νέα μέτωπα καθώς το Ισραήλ προχωρά στην χερσαία εισβολή του στη Λωρίδα της Γάζας.
Σε περίπτωση που το κλείσιμο του εναέριου χώρου εξαπλωθεί στη Μέση Ανατολή, περίπου 300 καθημερινές πτήσεις μεταξύ Ευρώπης και προορισμών στη Νότια Ασία και τη Νοτιοανατολική Ασία θα επηρεαστούν περισσότερο, σύμφωνα με την εταιρεία ανάλυσης αεροπορίας Cirium. Οι αερομεταφορείς έχουν εναλλακτικές λύσεις, αν και δαπανηρές και όχι εντελώς χωρίς κίνδυνο – κατευθυνόμενοι νότια πάνω από την Αίγυπτο, με κόστος πολλών ωρών, ή προς τα βόρεια, σε περιοχές πρόσφατων συγκρούσεων όπως η Αρμενία και το Αζερμπαϊτζάν, και στη συνέχεια είτε γύρω ή πάνω από το Αφγανιστάν.
«Ένα κλείσιμο του εναέριου χώρου αυτού του μεγέθους θα ήταν πραγματικά δύσκολο για τις ομάδες σχεδιασμού και διαχείρισης εσόδων των αεροπορικών εταιρειών», δήλωσε η Anne Agnew Correa, ανώτερη αντιπρόεδρος προβλέψεων και μοντελοποίησης στη συμβουλευτική εταιρεία MBA Aviation.
Οι αερομεταφορείς στην Ευρωπαϊκή Ένωση, το Ηνωμένο Βασίλειο, τις ΗΠΑ και τον Καναδά έχουν ήδη αντιμετωπίσει δαπανηρές παρακάμψεις γύρω από τον απαγορευμένο ρωσικό εναέριο χώρο σε πτήσεις προς την Ασία. Ανάγκασε τη Finnair Oyj να αναθεωρήσει τη στρατηγική της για μεγάλες αποστάσεις και να καταγράψει αεροσκάφη που δεν είχαν πλέον αρκετή εμβέλεια. Η Air France-KLM παρήγγειλε αεροσκάφη A350 μεγαλύτερης εμβέλειας, εν μέρει για να αντιμετωπίσει την απαγόρευση της Ρωσίας.
Κάθε επιπλέον ώρα πτήσης προσέθεσε 7.227 $ στο μεταβλητό κόστος ενός τυπικού ταξιδιού ευρείας ατράκτου το 2021, με βάση τις εκτιμήσεις της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Αεροπορίας. Τα έξοδα όπως τα καύσιμα και η εργασία έχουν αυξηθεί μόνο από τότε, είπε ο John Gradek, ειδικός στις αεροπορικές επιχειρήσεις και λέκτορας στο Πανεπιστήμιο McGill στο Μόντρεαλ.
Οι Κινέζοι πατάνε πόδι
Με τη χωρητικότητα θέσεων μεταξύ της Κίνας, του ηγέτη πριν από την Covid στον εξερχόμενο τουρισμό, και του Ηνωμένου Βασιλείου να ξεπερνά τα επίπεδα του 2019 αυτό το τρίμηνο, οι κινεζικοί αερομεταφορείς έχουν λάβει μερίδιο αγοράς σε βάρος της British Airways και της Virgin Atlantic Airways Ltd., με βάση τα χρονοδιαγράμματα που παρακολουθεί η Cirium. Το ίδιο ισχύει και στην Ιταλία, όπου προσφέρεται 20% περισσότερη χωρητικότητα και οι κινεζικές αεροπορικές εταιρείες έχουν επίσης κέρδη.
Η προγραμματισμένη χωρητικότητα στις πτήσεις από την Κίνα προς τη Γερμανία, τη Γαλλία και την Ολλανδία παραμένει 20% ή περισσότερο κάτω από τα επίπεδα του τέταρτου τριμήνου του 2019. Οι κινεζικοί αερομεταφορείς έχουν κερδίσει μερίδιο στις υπηρεσίες και στις τρεις χώρες. Η Air France, η KLM και η Lufthansa έχουν χάσει έδαφος η καθεμία.
Η British Airways έχει αυξήσει τις συχνότητες προς τη Σαγκάη και το Πεκίνο, αλλά ο όγκος των θέσεων προς την Κίνα παραμένει σχεδόν 40% κάτω από τα επίπεδα του 2019 το τέταρτο τρίμηνο, σύμφωνα με το Cirium. Η μητρική IAG SA ανέφερε ότι η χωρητικότητα στην Ασία-Ειρηνικό ήταν 54% κάτω από τα επίπεδα του 2019 το τρίτο τρίμηνο.
Η Air France-KLM δεν θεωρεί τον εαυτό της σε μειονεκτική θέση επειδή οι περισσότεροι εταιρικοί πελάτες της δεν θα διακινδυνεύσουν να βάλουν προσωπικό στις κινεζικές πτήσεις που διασχίζουν τη Ρωσία, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Ben Smith σε τηλεφώνημα στις 27 Οκτωβρίου.
Πράγματι, Αμερικανοί ήταν μεταξύ των επιβατών μιας πτήσης της Air India από το Νέο Δελχί στο Σαν Φρανσίσκο τον Ιούνιο που χρειάστηκε να κάνει αναγκαστική προσγείωση στην ανατολική Ρωσία λόγω προβλήματος στον κινητήρα. «Υπάρχει απολύτως μηδενική πίεση για να πετάξουμε πάνω από τη Ρωσία για να κερδίσουμε χρόνο», είπε ο Smith.
Όπως και οι κινεζικές αεροπορικές εταιρείες, η Air India μπορεί ακόμα να πετάει πιο απευθείας δρομολόγια πάνω από τη Ρωσία προς τις ΗΠΑ και τον Καναδά. Η ανανεωμένη ναυαρχίδα έχει καταλάβει σχεδόν τα τρία τέταρτα της αγοράς για πτήσεις μεταξύ Ινδίας και ΗΠΑ, με βάση τα δεδομένα της Cirium. Κατέχει σχεδόν τα δύο τρίτα της αγοράς Ινδίας-Καναδά, με την Air Canada να χάνει το κυρίαρχο προβάδισμα που κατείχε το 2019.
«Μπαίνουμε σε έναν κόσμο όπου ισχύει ο νόμος των ακούσιων συνεπειών», δήλωσε ο John Grant, επικεφαλής αναλυτής στην αεροπορική εταιρεία παρακολούθησης OAG. «Υπάρχουν περισσότερα παραδείγματα τη στιγμή του κλεισίματος του εναέριου χώρου από ό,τι εδώ και πολλά χρόνια, και αυτό αυξάνει τον κίνδυνο για ολόκληρο τον κλάδο».