Σαν μια κρίσιμη ευκαιρία για τις ελληνικές τράπεζες περιγράφει η Jefferies το asset management, καθώς οι διοικήσεις στοχεύουν στην βελτίωση των εσόδων στον τομέα αυτό, προκειμένου να στηρίξουν την αύξηση των προμηθειών τους τα επόμενα χρόνια. Σύμφωνα με τον αμερικανικό επενδυτικό οίκο, η Eurobank έχει αυτή τη στιγμή το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στη διαχείριση κεφαλαίων.
Τα στοιχεία της Jefferies δείχνουν τα περιθώρια βελτίωσης των προμηθειών που έχουν οι ελληνικές τράπεζες, καθώς οι προμήθειες ως ποσοστό του συνολικού ενεργητικού τους είναι κάτω από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και των άλλων τραπεζών του ευρωπαϊκού νότου. Ο μέσος όρος στην ελληνική αγορά διαμορφώνεται στις 55 μονάδες βάσης, με κάποιες διαφορές, αφού η Πειραιώς εμφανίζει την υψηλότερη επίδοση (75 μονάδες βάσης) και η Εθνική την χαμηλότερη (50 μονάδες βάσης).
Συγκρίνοντας τα κεφάλαια υπό διαχείριση με το ΑΕΠ, η Ελλάδα επίσης υστερεί, με 10% έναντι 35% που είναι ο ευρωπαϊκός μέσος όρος. Σε σχέση με τις καταθέσεις των νοικοκυριών, τα κεφάλαια υπό διαχείριση διαμορφώνονται στο 10%, έναντι ευρωπαϊκού μέσου όρου στο 46%. Όπως εξηγεί η Jefferies, τα ελληνικά νοικοκυριά έχουν μεγαλύτερο μερίδιο των χρηματοοικονομικών περιουσιακών στοιχείων τους σε νομίσματα και καταθέσεις, σε σχέση με ό,τι συμβαίνει στην υπόλοιπη Ευρώπη.
Τώρα, οι τράπεζες στοχεύουν να ενισχύσουν αυτή την πηγή εσόδων, με τα business plans τους να εστιάζουν στην αύξηση των προμηθειών και ειδικότερα των εσόδων του asset management.
Το 2023, η Τράπεζα Πειραιώς είχε το μεγαλύτερο μερίδιο των προμηθειών της από το asset management (συμπεριλαμβανομένου του bancassurance) και η Εθνική το χαμηλότερο. Σε όρους μεριδίου αγοράς, η Eurobank προηγείται με 26% και η Εθνική είναι η μικρότερη, με 11%.
Σε βάθος χρόνου, η Jefferies έχει διαπιστώσει αύξηση στα μερίδια αγοράς της Alpha, της Εθνικής και της Πειραιώς, με την Eurobank να εμφανίζει μικρή πτώση.
Σε ό,τι αφορά τις ισχυρότερες εισροές, αυτές καταγράφηκαν το 2023 στην Τράπεζα Πειραιώς (907 εκατ. ευρώ).
Οι στρατηγικές
Όλες οι τράπεζες εστιάζουν στη βελτίωση του χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού των πελατών τους, καθώς το διαθέσιμο εισόδημα αρχίζει να βελτιώνεται στην Ελλάδα και οι πελάτες αναζητούν επενδυτικά προϊόντα για να βελτιώσουν περαιτέρω τον πλούτο τους.
Alpha και Eurobank επιδιώκουν να κεφαλαιοποιήσουν την ισχυρότερη θέση τους στο wealth management, με τη Eurobank να διαθέτει ισχυρή περιουσία στο Λουξεμβούργο, όπου προσφέρει στους πελάτες της τραπεζικές υπηρεσίες.
Η Alpha Bank έχει τα οφέλη από τη συμφωνία διανομής με την UniCredit,καθώς μπορεί να προσφέρει τέτοια προϊόντα στους πελάτες της.
Η Πειραιώς επιδιώκει να βελτιώσει τη διείσδυση των επενδύσεων και να προσφέρει νέα προϊόντα που θα καλύψουν τις ανάγκες των πελατών της.
Η Εθνική έχει δει οφέλη από την πρόσφατη προσφορά νέων προϊόντων καθώς και από επιτυχημένες πρωτοβουλίες cross-selling.