Οι εταιρείες σε όλο τον κόσμο αναζητούν καταφύγιο από το ξέφρενο δασμολογικό μπαράζ του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ, προετοιμαζόμενες για το χειρότερο, ακόμη και όταν οι ανατροπές και οι εξαιρέσεις τις αφήνουν να αναζητούν απεγνωσμένα σαφήνεια.
Τα στελέχη μετρούν το πιθανό κόστος των δασμών, τις επιπτώσεις του στις πωλήσεις, τα κέρδη και τα μερίδια αγοράς. Πολλές εταιρείες θέτουν σε λειτουργία «ομάδες εργασίας για τους δασμούς», καθώς προσπαθούν να περιορίσουν τον αντίκτυπο των μέτρων.
Τις πρώτες εβδομάδες της θητείας του, ο Τραμπ επέβαλε δασμούς σε περίπου 1,4 τρισεκατομμύρια δολάρια εισαγωγών αγαθών από τον Καναδά, το Μεξικό και την Κίνα, υπερτριπλάσιοι από τους δασμούς προς τα κινεζικά εμπορεύματα αξίας 380 δισεκατομμυρίων δολαρίων κατά την πρώτη θητεία του, σύμφωνα με εκτιμήσεις του Tax Foundation. Αργότερα καθυστέρησε και μείωσε αυτές τις απειλές για τον Καναδά και το Μεξικό. Όμως οι προσπάθειές του να ενισχύσει την αμερικανική οικονομία έχουν ταρακουνήσει τις χρηματοπιστωτικές αγορές.
Έχουν επίσης οδηγήσει εταιρείες όπως τις Stellantis NV και Volkswagen AG, Sandoz Group AG και Eli Lilly & Co., Walmart Inc., Target Corp. και Temu να πασχίζουν να κατανοήσουν τις επιπτώσεις και να βρουν μια απάντηση. Η σύγχυση οφείλεται εν μέρει στο πόσο άρρηκτα συνυφασμένο έχει γίνει το παγκόσμιο εμπόριο τις τελευταίες δεκαετίες, γεγονός που καθιστά δύσκολη την πρόβλεψη της έκβασης τέτοιων μέτρων, σύμφωνα με τον Φλοράν Μενεγκό, διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας ελαστικών Michelin.
Ενώ οι εταιρείες εξακολουθούν να αποκωδικοποιούν τις διαρκώς μεταβαλλόμενες δηλώσεις του Τραμπ, αναδύονται ορισμένες γενικές κατευθύνσεις. Πολλές, όπως οι ευρωπαϊκές εταιρείες ανταλλακτικών αυτοκινήτων Continental AG, Schaeffler AG και Valeo SE, λένε ότι δεν έχουν άλλη επιλογή από το να μετακυλήσουν το υψηλότερο κόστος στους καταναλωτές.
Η κυβέρνηση Τραμπ στοιχηματίζει ότι οι δασμοί μπορούν να αναδιαμορφώσουν την οικονομία των ΗΠΑ, αναγκάζοντας τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στη χώρα να κατασκευάζουν τα προϊόντα τους σε τοπικό επίπεδο. Ενώ εταιρείες όπως η Pirelli & C SpA και η Eli Lilly είναι μεταξύ πολλών που έχουν δεσμευτεί να αυξήσουν την παραγωγή τους στις ΗΠΑ, βιομηχανικοί όμιλοι προειδοποιούν ότι τέτοια σχέδια θα μπορούσαν να διαρκέσουν πολύ καιρό.
Δε θα μπορέσουν όλες οι εταιρείες να μετακυλήσουν το υψηλότερο κόστος στους καταναλωτές. Η Stellantis και η Volkswagen θα μπορούσαν να καταγράψουν μείωση των κερδών τους κατά 5,21 δισ. ευρώ λόγω των δασμών φέτος, όπως εκτιμά το Bloomberg Intelligence και ο αναλυτής Μάικλ Ντιν. Η S&P υποβάθμισε αυτό το μήνα το χρέος της Stellantis, επικαλούμενη τις πιθανές επιπτώσεις των δασμών.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορεί τελικά να αντιμετωπίσουν και περισσότερες εισφορές στις εισαγωγές τους από την Ευρώπη. Ο Τραμπ έχει απειλήσει την Ευρωπαϊκή Ένωση με δασμούς 25%, με τα φαρμακευτικά προϊόντα, τα αυτοκίνητα και τη γεωργία να έχουν χαρακτηριστεί ως κλάδοι ιδιαίτερης ανησυχίας.
Για την Boeing, ενώ οι δασμοί θα αυξήσουν το κόστος για εξαρτήματα όπως ο εξοπλισμός που αγοράζει από τον Καναδά, η μεγαλύτερη ανησυχία είναι ότι η προμήθεια εξαρτημάτων θα γίνει δύσκολη.
Η Walmart έχει ζητήσει από ορισμένους Κινέζους προμηθευτές να μειώσουν τις τιμές τους έως και 10% ανά γύρο δασμών, ζητώντας τους ουσιαστικά να επωμιστούν το κόστος των δασμών του Τραμπ. Αυτό δημιουργεί ανησυχία σε ορισμένους προμηθευτές, που ήδη εργάζονται με λεπτά περιθώρια κέρδους, ενώ έχει προκαλέσει την οργή της κινεζικής κυβέρνησης.
Ο κολοσσός των διαδικτυακών αγορών Temu έφτασε στο σημείο να κάνει τροποποιήσεις στο επιχειρηματικό του μοντέλο, παραιτούμενος από τον ουσιαστικό έλεγχο των κινεζικών προμηθειών του ενόψει των νέων δασμών. Αντιμετωπίζοντας τον κίνδυνο να ανεβάσει τις τιμές, η εταιρεία ζητά από τα εργοστάσια να στέλνουν τα προϊόντα τους σε αμερικανικές αποθήκες, υιοθετώντας αυτό που αποκαλεί «μισό-καθήκον», όπου διαχειρίζεται μόνο την ηλεκτρονική αγορά.
Για τις φαρμακοβιομηχανίες, ο αντίκτυπος θα εξαρτηθεί από το αν στοχοποιείται το πραγματικό προϊόν ή το δραστικό φαρμακευτικό συστατικό, όπως δήλωσαν στελέχη του κλάδου. Εάν πρόκειται για το τελευταίο, πολλές από τις μεγαλύτερες φαρμακευτικές εταιρείες θα πληγούν, δεδομένου ότι αυτά τα βασικά συστατικά παράγονται σε μεγάλο βαθμό στην Κίνα και την Ινδία.
Η Eli Lilly, εν τω μεταξύ, δήλωσε ότι θα δαπανήσει τουλάχιστον 27 δισεκατομμύρια δολάρια για την κατασκευή τεσσάρων εργοστασίων παραγωγής στις ΗΠΑ που θα τεθούν σε λειτουργία εντός της επόμενης πενταετίας, τρία από τα οποία θα παράγουν δραστικά συστατικά.
Από την πλευρά της, η Pfizer Inc. είναι πιο ευάλωτη στους δασμούς στην ΕΕ, όπου η φαρμακοβιομηχανία διαθέτει εργοστάσια παραγωγής, όπως δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Άλμπερτ Μπουρλά. Η εταιρεία διαθέτει τουλάχιστον 10 εργοστάσια σε όλη την Ευρώπη, σύμφωνα με την ιστοσελίδα της.