Με καθαρά χρηματιστηριακούς ρυθμούς κινούνται οι αγορές των προϊόντων πετρελαίου της Μεσογείου, με αποτέλεσμα να μην ακολουθούν τη μεγάλη πτώση της τιμής του αργού πετρελαίου-Μπρεντ και φυσικά να μη φτάνουν ποτέ στην ελληνική αγορά καυσίμων οι μειώσεις.
Με αυτόν τον τρόπο εξηγούν πηγές της εγχώριας αγοράς πετρελαιοειδών το γεγονός ότι τις τελευταίες 14 με 15 μέρες η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης παραμένει αμετάβλητη παρά το γεγονός ότι το Μπρεντ έχει κάνει βουτιά της τάξεως του 16,5%. Στις 6 Μαρτίου η τιμή του ήταν στα 86,18 δολάρια ανά βαρέλι και χθες στις 20 του μήνα κατρακύλησε στα 71,98 δολάρια ανά βαρέλι, αναφέρουν τα "ΝΕΑ".
Ωστόσο, τα ελληνικά διυλιστήρια δεν ακολουθούν για την τιμολόγηση των προϊόντων τους (βενζίνη, ντίζελ κίνησης, πετρέλαιο θέρμανσης) τις τιμές του αργού πετρελαίου. Οπως και οι αντίστοιχες μονάδες διύλισης της Μεσογείου ακολουθούν τις τιμές με βάση τη φόρμουλα Platts της περιοχής. Με αυτήν τιμολογούνται τα παράγωγα προϊόντα του αργού πετρελαίου.
Οπως προκύπτει από τα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου του υπουργείου Ανάπτυξης τα δύο διυλιστήρια της χώρας, Ελληνικά Πετρέλαια και Motor Oil, δεν παρακολουθούν καν τις διακυμάνσεις του Μπρεντ. Για τον λόγο αυτόν διαπιστώνουμε πως στις 6 Μαρτίου η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης των ΕΛΠΕ ήταν στα 1.418,53 ευρώ ανά κυβικά μέτρο και της Motor Oil στα 1.417,63 ευρώ ανά κυβικό μέτρο.
Την Δευτέρα οι αντίστοιχες τιμές τους ήταν στα 1.397,63 ευρώ/κυβικό μέτρο και 1.397,42 ευρώ/κυβικό μέτρο, μειωμένες μόλις κατά 20 ευρώ ανά κυβικό μέτρο, έναντι της 6ης Μαρτίου. Ή για να γίνει κατανοητό σε σχέση με την τιμή της αμόλυβδης βενζίνης στα πρατήρια η μείωση ήταν μόλις 0,02 ευρώ ανά λίτρο.
Στα βενζινάδικα, λοιπόν, δεν έχουν καν περάσει ούτε αυτές οι μειώσεις. Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης ήταν στις 6 Μαρτίου στα 1,901 ευρώ ανά λίτρο και χθες στα 1,899 ευρώ ανά λίτρο.
Στη διαμόρφωση των τιμών καταναλωτή παίζουν ρόλο τα ακόλουθα:
1. Η υψηλή φορολογία στην αμόλυβδη
Οι φόροι, τέλη και λοιπές επιβαρύνσεις αντιστοιχούν στο 57% της τελικής τιμής. Η τιμή διυλιστηρίου καθορίζει το 37% και στο 6% υπολογίζεται το μερίδιο του μεικτού κέρδους εμπορίας και λιανικής. Λόγω της υψηλής φορολόγησης οι όποιες διεθνείς μειώσεις μετακυλίονται μόνο στο ένα τρίτο της τελικής τιμής.
2. Η ισοτιμία του ευρώ/δολαρίου
Η διακύμανσή της επηρεάζει το κόστος αγοράς των προϊόντων από τα διυλιστήρια.
3. Η τιμολόγηση των διυλιστηρίων
Τα διυλιστήρια τιμολογούν τα προϊόντα τους με βάση τη μέση τιμή των προηγούμενων τεσσάρων ημερών. Το αποτέλεσμα είναι οι μειώσεις να περνούν με χρονοκαθυστέρηση.
4. Οι χρηματιστηριακές τιμές Platts της Μεσογείου
Τα διυλιστήρια της Μεσογείου διαμορφώνουν τις τιμές των προϊόντων τους με βάση τις χρηματιστηριακές τιμές Platts. Στην τρέχουσα περίοδο φαίνεται πως δεν ακολουθούν την πτώση του Μπρεντ.