Νέες εξελίξεις στην τεχνολογία που εφαρμόζεται σε όλους τους κλάδους στο λιανεμπόριο φέρνει μαζί της η νέα χρονιά.
Από το πώς θα διευκολυνθεί η εφοδιαστική αλυσίδα για να αφήσει τις διαταραχές που την έπληξαν το 2024 πίσω της, μέχρι τον τρόπο με τον οποίο το λιανεμπόριο θα ενσωματώσει την τεχνητή νοημοσύνη «co-piloting» και την αυτοματοποιημένη παράδοση.
Ο ρόλος της εφοδιαστικής αλυσίδας στο λιανεμπόριο
Η παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού έχει ανακάμψει από τα μέγιστα επίπεδα διαταραχών του 2020 και του 2021 λόγω πανδημίας και συνεχίζει την ανομοιόμορφη πορεία βελτίωσης, αλλά εξακολουθεί να μην λειτουργεί τόσο ομαλά όσο πριν από το 2020.
Όλα αυτά θα οδηγήσουν τους λιανοπωλητές στην εφαρμογή λύσεων που μπορούν να τους βοηθήσουν να προβλέψουν καλύτερα τις πιθανές διαταραχές, να αντιδράσουν όταν αυτές συμβούν και γενικά να λειτουργήσουν πιο ομαλά τις αλυσίδες εφοδιασμού τους, ώστε οι αναπόφευκτες επιπτώσεις των αναταράξεων που ίσως προκύψουν τη νέα χρονιά, να είναι λιγότερο δραματικές.
Όσον αφορά την ομαλότερη λειτουργία της αλυσίδας εφοδιασμού, οι λιανοπωλητές θα πρέπει να εξετάσουν το παράδειγμα της Walmart, η οποία λειτουργεί κέντρα εκπλήρωσης υψηλής τεχνολογίας που διαθέτουν ένα αυτοματοποιημένο σύστημα αποθήκευσης και ανάκτησης υψηλής πυκνότητας, το οποίο εκσυγχρονίζει μια χειροκίνητη διαδικασία 12 βημάτων σε μόλις πέντε στάδια. Προσφέρει επίσης διπλάσια αποθηκευτική ικανότητα και διπλάσιο αριθμό παραγγελιών πελατών που μπορεί να εκπληρώσει ο εκπτωτικός οίκος σε μια ημέρα, επεκτείνοντας την αποστολή την επόμενη ή τη δεύτερη ημέρα.
Μια άλλη τάση που θα συμβάλει στην καθοδήγηση της κατεύθυνσης της τεχνολογίας λιανικής το 2025 είναι η αυξανόμενη συνειδητοποίηση ότι η τεχνητή νοημοσύνη δεν είναι πανάκεια και δεν κάνει τα πράγματα καλύτερα από μόνη της. Οι retailers διαπιστώνουν όλο και περισσότερο ότι η μέγιστη αξία της ΑΙ επιτυγχάνεται όταν χρησιμεύει ως «συγκυβερνήτης» που ενισχύει και επεκτείνει τις δυνατότητες ενός ανθρώπινου χρήστη.
Για παράδειγμα, η Target Corp. παρουσιάζει ένα νέο ιδιόκτητο γεννητικό chatbot τεχνητής νοημοσύνης με την ονομασία «Store Companion», το οποίο θα βοηθά τους συνεργάτες των καταστημάτων να απαντούν σε ερωτήματα πελατών και σχετικά με τις διαδικασίες κατά τη διάρκεια της εργασίας, να εκπαιδεύουν νέα μέλη της ομάδας και να υποστηρίζουν τη διαχείριση των λειτουργιών των καταστημάτων.
Το νέο chatbot θα είναι διαθέσιμο ως εφαρμογή σε ειδικά εξοπλισμένες φορητές συσκευές των εργαζομένων, παρέχοντας άμεσες απαντήσεις στις ερωτήσεις τους σχετικά με τις διαδικασίες και τις διαδικασίες.
Από την πλευρά των πελατών, η αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου Curated χρησιμοποιεί ένα AI consumer co-pilot για να συνδεθεί με τους πελάτες που βρίσκονται στην αρχή των αγορών τους.
«Η τεχνητή νοημοσύνη μας έχει εκπαιδευτεί σε πάνω από δύο εκατομμύρια συνομιλίες που είχαν οι καταναλωτές μας με τους ειδικούς μας», διευκρίνισε στο Chain Store Age ο Πίτερ Όμπρες, CEO και συνιδρυτής της Curated. «Αυτή η βάση δεδομένων των αλληλεπιδράσεων συμβάλλει στο να καταστεί η τεχνητή νοημοσύνη εξαιρετικά χρήσιμη στο πλαίσιο των αγορών».
Αυτοματοποιημένη παράδοση
Ο όγκος των παραδόσεων διευρύνεται συνεχώς και μαζί με αυτόν, οι προσδοκίες των καταναλωτών για την άφιξη των πακέτων ενδεχομένως εντός ωρών ή ακόμη και λεπτών από την τοποθέτηση μιας παραγγελίας. Δεν είναι περίεργο που οι λιανοπωλητές συνεχίζουν να αναζητούν τεχνολογίες αυτοματοποιημένης παράδοσης, μια τάση που θα αυξηθεί το 2025.
Η τεχνολογία των drone είναι μία από τις πιο πολυσυζητημένες λύσεις και τώρα που η Amazon έχει λάβει άδεια από την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (FAA) να πετάξει τα drone της υπηρεσίας της Prime Air πέρα από την οπτική επαφή του πιλότου και η Walmart επιτρέπει την παραγγελία παράδοσης με drone απευθείας στην εφαρμογή της, σίγουρα θα ακολουθήσουν και άλλοι.
Κάποιοι μικρότεροι παίκτες το έχουν ήδη κάνει, όπως οι αλυσίδες εστιατορίων γρήγορης εξυπηρέτησης Panera Bread και Jet’s Pizza που πρόσφατα ξεκίνησαν την παράδοση μέσω drones Zipline σε επιλεγμένες αγορές.
Τα ρομπότ που παραδίδουν επίγεια αποτελούν επίσης μια αναπτυσσόμενη πλατφόρμα αυτοματοποιημένης παράδοσης, όπως αποδεικνύεται από τις πρόσφατες επεκτάσεις από επιχειρήσεις όπως η Shake Shack, η Uber Eats και η Grubhub. Και καθώς τα οχήματα χωρίς οδηγό συνεχίζουν να εξελίσσονται, αναμένονται περισσότερες πιλοτικές εφαρμογές όπως οι συνεχιζόμενες δοκιμές της Uber Eats με τα αυτοκινούμενα Waymo.