Μία «ανάσα» από τη δύσκολη κατάσταση στην οποία βρίσκονται λόγω της πανδημίας τους τελευταίους μήνες, ευελπιστούν να πάρουν οι έμποροι από τις ενδιάμεσες εκπτώσεις.
Τη Μεγάλη Εβδομάδα είχαν την τιμητική τους οι νονοί και νονές που βγήκαν για τα καθιερωμένα πασχαλινά δώρα. Πρώτος σταθμός οι λαμπάδες: Λαμπάδες κάθε είδους, λαμπάδες πεϊνιρλί, λαμπάδες σουβλάκι, ακόμη και λαμπάδες κατσικάκι στην σούβλα. Δεύτερος σταθμός τα μαγαζιά για ρούχα ή παπούτσια για τα βαπτιστήρια και όχι μόνο.
Οι καταστηματάρχες, μικροί και μεγάλοι πάντως θα φροντίσουν να προσφέρουν γενναίες εκπτώσεις, προκειμένου να προσελκύσουν το αγοραστικό κοινό που παραμένει σε μεγάλο βαθμό διστακτικό λόγω της αναστάτωσης που επέφερε στις καταναλωτικές συνήθειες ο κορωνοϊός.
Την ίδια στιγμή, θεωρείται αναγκαία η παροχή πρόσθετης ειδικής στήριξης για το λιανεμπόριο, αντίστοιχη με εκείνη που ετοιμάζει η κυβέρνηση για την εστίαση και τον τουρισμό.
Φορείς του κλάδου επιμένουν πως χρειάζεται να ληφθούν στοχευμένα μέτρα για τις εμπορικές επιχειρήσεις, προκειμένου να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στο σοκ της πανδημίας και στις τεράστιες ζημιές που αυτή δημιούργησε στα ταμεία τους.
Οι έμποροι έχουν ζητήσει από την κυβέρνηση ένα στοχευμένο πρόγραμμα για κεφάλαια κίνησης προκειμένου να αποτραπεί ο κίνδυνος των λουκέτων.
Σε κοινή συνέντευξη τύπου που παραχώρησαν πριν από μερικές ημέρες, οι έμποροι υπογράμμισαν την ανάγκη να υπάρξει άμεσα ειδική μέριμνα, αντίστοιχη με αυτήν της εστίασης που θα επικεντρώνεται μεταξύ άλλων στη ρύθμιση των χρεών και στην ενίσχυση της ρευστότητας, επισημαίνοντας πως παρατηρείται ένας άδικος αποκλεισμός του κλάδου από τα προγράμματα επανεκκίνησης.
Τι δείχνει έρευνα
Επιχειρώντας μια αποτίμηση των επιπτώσεων και των μεταβολών που προκαλεί η πανδημία στο λιανικό εμπόριο, η έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά (ΕΣΠ) έγινε σε αντιπροσωπευτικό δείγμα επιχειρήσεων, τόσο σε είδη, όσο και σε γεωγραφικό εύρος, για την κίνηση της αγοράς από τη Δευτέρα 5 Απριλίου έως και τη Μ. Τετάρτη 28 Απριλίου.
Στο σύνολο του δείγματος, η επίδραση της πανδημίας στον κλάδο του λιανεμπορίου ήταν για ακόμη μια φορά εμφανής με τη μορφή της βαθιάς ύφεσης. Παρόλο που ο εμπορικός κόσμος αδημονούσε να ξαναζωντανέψει η αγορά και να πάρει μια ανάσα μέσα σε ένα ασφυκτικό περιβάλλον με μηδενικούς τζίρους και συσσωρευμένες υποχρεώσεις, η κρίση, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, επέδρασε καταλυτικά κυρίως στον κλάδο ένδυσης-υπόδησης.
Όπως προκύπτει από την έρευνα, οι πωλήσεις τις πρώτες εβδομάδες επαναλειτουργίας των καταστημάτων σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019 ήταν μειωμένες σε ποσοστό 64%. Αύξηση πωλήσεων κατεγράφη στο 8% του δείγματος, ενώ για το 28% οι πωλήσεις κινήθηκαν σε μέτρια επίπεδα.
Ο τζίρος, παρά τις προσφορές που έκαναν τα καταστήματα έως και πάνω από 50% για να προσελκύσουν τους καταναλωτές, το 76% του δείγματος κυμάνθηκε χειρότερα σε ποσοστό 92%, σε σχέση με την αντίστοιχη πασχαλινή περίοδο του 2019 .
Τα αποτελέσματα της έρευνας επίσης δείχνουν την ανάγκη συνέχισης και ενίσχυσης με στοχευμένες πολιτικές στήριξης όλων όσων έχουν πληγεί σημαντικά από τις οικονομικές συνέπειες της πανδημίας, καθώς οι συσσωρευμένες υποχρεώσεις απειλούν την επιβίωσή τους και τις θέσεις εργασίας των κλάδων του εμπορίου που έχουν δεχθεί τις μεγαλύτερες πιέσεις.