«Τσουχτερές» προβλέπονται οι χρεώσεις για καταναλωτές με τη νέα μεθοδολογία για τον υπολογισμό των χρεώσεων για το δίκτυο διανομής ρεύματος (ΔΕΔΔΗΕ), που τίθεται σε εφαρμογή από 1ης Ιανουαρίου με απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας.
Ειδικότερα επιβάρυνση στους λογαριασμούς τους από το νέο χρόνο θα έχουν οι τριφασικές παροχές, καθώς ο νέος τρόπος τιμολόγησης προκρίνει τη χρέωση των καταναλωτών με κριτήριο (κατά κύριο λόγο) την ισχύ των εγκαταστάσεών τους και λιγότερο το ύψος της κατανάλωσης. Το ποσό που θα εισπράξει ο Διαχειριστής από τους καταναλωτές δεν αλλάζει σημαντικά, αφού η χρέωση δικτύου αντιστοιχεί περίπου στο 10% του συνόλου του λογαριασμού.
Η αλλαγή αυτή επηρεάζει κυρίως επιχειρήσεις, γραφεία και καταστήματα, καθώς οι επαγγελματικές παροχές χρησιμοποιούν κατά κύριο λόγο τριφασικό ρεύμα. Έως τώρα οι χρεώσεις δικτύου αντιστοιχούν κατά 80 % στην κατανάλωση ρεύματος, ενώ από το 2023 σύμφωνα με την απόφαση της ΡΑΕ αυτό θα αλλάξει και θα περιοριστεί σε 10%. Το υπόλοιπο 90 % θα συναρτάται από την ισχύ της εγκατάστασης.
Κίνητρο να μετατρέψουν τις παροχές σε μονοφασικές
Η νέα μεθοδολογία υπολογισμού των χρεώσεων – όπως εξήγησε στο ΑΠΕ ο πρόεδρος της ΡΑΕ Αθανάσιος Δαγούμας – μπορεί να δημιουργήσει κίνητρο σε καταναλωτές που έχουν υπερδιαστασιολογήσει τις παροχές τους (π.χ. έχουν τριφασικές παροχές ενώ θα μπορούσαν να καλύψουν τις ανάγκες τους με μονοφασικές), να προχωρήσουν στις απαιτούμενες τροποποιήσεις ώστε να έχουν χαμηλότερες χρεώσεις στους λογαριασμούς ρεύματος.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΡΑΕ, στις ευρωπαϊκές χώρες εφαρμόζονται και τα δύο μοντέλα για τον υπολογισμό των χρεώσεων δικτύου: από χρεώσεις με βάση αποκλειστικά την ενέργεια που καταναλώνεται (Κύπρος, Λιθουανία, Ρουμανία) μέχρι αποκλειστικά την ισχύ (Ιταλία). Όμως η τάση σύμφωνα με τις εκθέσεις την ευρωπαϊκών αρχών κατατείνει σε χρεώσεις με βάση την ισχύ της εγκατάστασης, εξέλιξη που επηρεάζει άμεσα και τις χρεώσεις δικτύου για τους φορτιστές ηλεκτρικών οχημάτων που πολλαπλασιάζονται στους ευρωπαϊκούς και ελληνικούς δρόμους.