Οικονομολόγοι και αναλυτές μελετούν και επισημαίνουν ότι η ελληνική οικονομία θα υποστεί μεγάλη ύφεση. Η αβεβαιότητα που θα προκαλεί ο κορωνοϊός αντανακλά στους Έλληνες λιανεμπόρους και εισαγωγείς, που θα βλέπουν ολοένα και περισσότερο την αγορά της Κίνας να είναι πια περιορισμένη γι’ αυτούς.
Του Αλέξανδρου Κλειτσάκη
Η έλλειψη σε κάποια αγαθά είναι αισθητή με τις παγκόσμιες οικονομίες να βρίσκονται σε «lockdown», προσπαθώντας η καθεμία να ισορροπήσει τις απώλειές της. Θα χρειαστεί να διανύσουμε ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, ώστε η αγορά να αυτορυθμιστεί σε κάποιο βαθμό, είτε βρίσκοντας εναλλακτικές λύσεις, είτε αναζητώντας νέους προμηθευτές, μια και η αγορά της Κίνας δέχεται πιέσεις στην παραγωγική της βάση και ο ανταγωνισμός μεταξύ των αγοραστών ολοένα και μεγαλώνει.
Ο κλάδος των logistics, σύμφωνα με τον ΣΕΒ, παράγει στο 9,5% αν συμπεριλάβουμε και τις ίδιες υπηρεσίες logistics που παρέχονται εσωτερικά σε πολλές εμπορικές και μεταποιητικές επιχειρήσεις, απασχολώντας ταυτόχρονα 200 χιλιάδες εργαζομένους σε όλη τη χώρα.
Λαμβάνοντας υπόψη, ότι ο κλάδος των logistics είναι ένας από τους σημαντικότερους τομείς της Ελληνικής οικονομίας, αποτελώντας πηγή εισοδήματος, πλούτου και κύρους, η επόμενη μέρα μας επιτάσσει να σχεδιάσουμε και να υλοποιήσουμε γρήγορα τα θεμέλια αυτού.
Θα πρέπει λοιπόν, δημόσιος και ιδιωτικός τομέας, να συνεργαστούν και να καταστρώσουν άμεσα νέα σχέδια για την ανάπτυξη της εφοδιαστικής αλυσίδας, δημιουργώντας ένα πλέγμα έργων υποδομής, που θα δώσει πνοή όταν θα εξέλθουμε από την δύσκολη περίοδο που διανύουμε.
Χαρακτηριστικά αναφέρω έργα, όπως το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο, που βρίσκεται σε κομβικό γεωγραφικό σημείο έχοντας άμεση πρόσβαση στο εθνικό και σιδηροδρομικό δίκτυο, που θα πρέπει να ολοκληρωθούν άμεσα.
Στην συμπρωτεύουσα επίσης και τον ΟΛΘ, αναγκαία είναι η άμεση επέκταση της έκτης προβλήτας, διότι τα bulk carriers και τα γενικού φορτίου είναι μεγάλα πλοία, ώστε να επιτευχθεί οικονομία κλίμακας. Απαραίτητη φυσικά είναι η οδική και η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμένος με το ευρύτερο εθνικό δίκτυο.
Η δημιουργία επίσης εμπορευματικών κέντρων, με χωροθέτηση τέτοιων εγκαταστάσεων στη Θεσσαλονίκη, την Πάτρα, την Αλεξανδρούπολη, την περιοχή της Λάρισας και του Βόλου όπως και στην Ηγουμενίτσα, που είναι έργα σχεδιασμένα από την προηγούμενη δεκαετία και που πρέπει να ενταχθούν στην μηχανή της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Η επόμενη μέρα, όταν η κρίση του κορωνοϊού θα είναι παρελθόν, πρέπει να βρει την χώρα μας έτοιμη στις νέες προκλήσεις της εποχής. Η γεωγραφική θέση της Ελλάδας στη Ανατολική Μεσόγειο θα παρέχει πάντα μια ανταγωνιστική δίοδο μεταφορών, ισχυροποιώντας την χώρα μας ως ένα από τα σημαντικότερα κέντρα διεθνώς.
Ωστόσο, επειδή ο κλάδος έχει μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης, οφείλουμε να εργαστούμε εντατικά σε όλους τους τομείς, δημιουργώντας τις κατάλληλες συνθήκες. Ο χώρος των logistics είναι το παρόν, αλλά και το μέλλον της ελληνικής οικονομίας.
* Ο Αλέξανδρος Κλειτσάκης είναι οικονομολόγος MBA