Όσοι έχουμε ασχοληθεί ακαδημαϊκά με την διοίκηση επιχειρήσεων, θα γνωρίζουμε αρκετά από τα case studies εταιριών κολοσσών που έσβησαν στο πέρασμα των χρόνων, αλλά και μικρότερων εταιρειών που κατάφεραν να υπερνικήσουν θηριώδεις επιχειρήσεις και να μακροημερεύσουν και θα θυμηθούμε πως το άπαν είναι η στρατηγική.
Γράφει η Στέλλα Δροσοπούλου
Κάποια παραδείγματα αποτυχημένης διοίκησης και στρατηγικής είναι η εταιρία Kodak
Η εταιρεία Nokia, αλλά και εμβληματικής εταιρικής στρατηγικής αυτής των Mc Donalds
H στρατηγική καθορίζεται από δύο ερωτήσεις που κάθε εταιρεία οφείλει να έχει θέσει και έχει απαντήσει από την σύσταση της «Που βρίσκομαι και που θέλω να πάω» και στην συνέχεια ακολουθεί, το πώς, και αυτό λέγεται τακτική. Είναι επίσης επιτακτικής ανάγκης να θέτει την ίδια ερώτηση σε τακτά χρονικά διαστήματα και θα τεκμηριωθεί παρακάτω ο λόγος.
Οι παλιοί στρατηγοί έλεγαν «Τακτική που κερδίζει δεν την αλλάζεις», όμως αν αυτό μπορούσε να στεφθεί με επιτυχία στην περίοδο πριν τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο ,η τεχνολογική επανάσταση έχει αλλάξει άρδην τις ταχύτητες που μεταβάλλονται, τα μακροοικονονομικά δεδομένα για μια επιχείρηση, δηλαδή το περιβάλλον στο οποίο δραστηριοποιείται. Τα μακροικονομικά δεδομένα είναι πλέον τόσο ευμετάβλητα , που ακόμη και η καθυστερημένη προσαρμογή, μπορεί να αποβεί μοιραία.
Οι εταιρείες που αποτυγχάνουν να αναγνωρίσουν την ανάγκη για εταιρική αλλαγή και αντιστέκονται στον μετασχηματισμό, κινδυνεύουν να μείνουν στάσιμες, παρωχημένες ή ακόμα και να εξαφανιστούν από τον χάρτη.
Υπό αυτό το πρίσμα και μετά το εκλογικό αποτέλεσμα της 25ης Ιουνίου, θα είχε ενδιαφέρον να δούμε αναλυτικά τι έκανε καλά η «επιχείρηση» Νέα Δημοκρατία και σε τι ολιγώρησε η «επιχείρηση» Σύριζα και γιατί είμαστε τυχεροί σαν χώρα που μια εταιρία επιτυχημένη στην διοίκηση και την στρατηγική της, θα συνεχίσει να κρατάει τα ηνία της Ελλάδας.
Με απλή λογική ένα συμπέρασμα που στέκει πέρα ως πέρα, ασχέτως από πολιτικές πεποιθήσεις του καθενός.
Αν ζητούσαμε λοιπόν από έναν υπεύθυνο στρατηγικής επιχειρήσεων, να μας περιγράψει τις βασικές αρχές και στρατηγικές για να βοηθήσει τις εταιρείες να πλοηγηθούν στα δύσκολα νερά της εταιρικής αλλαγής, διασφαλίζοντας τη συνεχή επιτυχία και ανάπτυξή τους θα μας απαριθμούσε τις παρακάτω:
-
Αγκαλιάστε μια κουλτούρα αλλαγής
Για την επιτυχή εφαρμογή της εταιρικής αλλαγής, είναι απαραίτητο να καλλιεργηθεί μια κουλτούρα προσαρμοστικότητας. Οι ηγέτες πρέπει να ενθαρρύνουν το ανοιχτό μυαλό, την καινοτομία και τη συνεχή μάθηση εντός του οργανισμού. Ενισχύοντας μια νοοτροπία ανάπτυξης και ενθαρρύνοντας τους υπαλλήλους να αγκαλιάσουν την αλλαγή, οι εταιρείες μπορούν να δημιουργήσουν ένα εργατικό δυναμικό που να ανταποκρίνεται, να είναι ανθεκτικό και έτοιμο να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις του μετασχηματισμού.
Το κόμμα της Νέας Δημοκρατίας έχει επιδείξει αρκετά χρόνια τώρα την άμεση ανταπόκριση στις αλλαγές που προστάζουν οι εποχές. Δεν δίστασε μετά από τις ήττες να πράξει δραστικές αλλαγές ακόμη και σε αρχηγούς. Η τελευταία ηγεσία του κόμματος είναι η προσωποποίηση της σχετικής κουλτούρας παρακολουθώντας στενά τα μηνύματα που λαμβάνει από ψηφοφόρους και πολίτες και έτοιμη να ανταποκριθεί στο πλαίσιο της στρατηγικής της. Αντιθέτως το κόμμα Σύριζα είτε δεν θέλησε να δει είτε δεν θέλησε να αφουγκραστεί, πως η στρατηγική του που όλοι γνωρίζουμε, δεν ήταν πλέον αποδέκτη, παρ’ όλο που στις πολύ αρχές της εμφάνισης του, στο τότε πολιτικό στερέωμα βρήκε κάποια ανταπόκριση.
-
Αναπτύξτε ένα ξεκάθαρο όραμα και στρατηγική
Πριν ξεκινήσετε οποιαδήποτε πρωτοβουλία εταιρικής αλλαγής, είναι σημαντικό να αναπτύξετε ένα σαφές όραμα και στρατηγική. Καθορίστε τον σκοπό του οργανισμού σας και προσδιορίστε τα επιθυμητά αποτελέσματα της αλλαγής. Κοινοποιήστε αυτό το όραμα αποτελεσματικά σε ολόκληρο τον οργανισμό, διασφαλίζοντας ότι όλοι κατανοούν τους λόγους πίσω από την αλλαγή και τους τελικούς στόχους που πρέπει να επιτευχθούν. Αυτή η σαφήνεια θα βοηθήσει στην ευθυγράμμιση των προσπαθειών, θα οδηγήσει στη δέσμευση και θα εμπνεύσει τη δέσμευση των εργαζομένων σε όλα τα επίπεδα.
Στην περίπτωση της Νέας Δημοκρατίας όλοι γνωρίζουμε πως το πραγματικό όραμα ήταν η διακυβέρνηση της χώρας και η στρατηγική της ήταν ξεκάθαρη, ωστόσο στην περίπτωση του Σύριζα η στρατηγική και το όραμα για να αποφευχθεί η διάλυση του δεν θα μπορούσε να είναι η διακυβέρνηση της χώρας, αλλά ένα ισχυρό συμπαγές κόμμα, με δυνατότητα αποτελεσματικής αντιπολίτευσης.
Η παρουσία του Σύριζα στην περίοδο των εκλογών του 2023 αποκάλυψε ένα κόμμα χωρίς αποτελεσματική ηγεσία και στρατηγική, αφού δεν είχε αποδεχτεί που βρισκόταν, αλλά και δεν υπολόγισε σωστά που ήθελε και μπορούσε να φτάσει. Επίσης όλοι γίναμε κοινωνοί διαρροών και έλλειψης σύμπνοιας ανάμεσα σε στελέχη του οργανισμού Σύριζα.
-
Προώθηση της αποτελεσματικής ηγεσίας
Η αποτελεσματική ηγεσία παίζει ζωτικό ρόλο στην πλοήγηση στην εταιρική αλλαγή. Οι ηγέτες πρέπει να δίνουν το παράδειγμα, επιδεικνύοντας τη δέσμευσή τους στην αλλαγή και εμπνέοντας άλλους να ακολουθήσουν το παράδειγμά τους. Θα πρέπει να παρέχουν σαφή κατεύθυνση, να επικοινωνούν με διαφάνεια και να εμπλέκουν ενεργά τα μέλη στη διαδικασία αλλαγής. Ενδυναμώνοντας και υποστηρίζοντας τις ομάδες τους, οι ηγέτες μπορούν να βοηθήσουν στην οικοδόμηση εμπιστοσύνης, να μετριάσουν την αντίσταση και να εξασφαλίσουν μια ομαλή μετάβαση σε περιόδους αλλαγής.
Η Νέα Δημοκρατία και ο Κυριάκος Μητσοτάκης υπηρετούν την κουλτούρα συνοχής και σύμπλευσης των μελών. Σε αντίθεση με τον Σύριζα που δεν φρόντισε να αποκτήσει αποτελεσματική ηγεσία, καθώς ο Αλέξης Τσίπρας δεν κατάφερε να ηγηθεί εμπνέοντας τα στελέχη του κόμματος, αλλά όπως ξεκάθαρα φάνηκε ούτε τους ψηφοφόρους.
-
Αγκαλιάστε την τεχνολογία και την καινοτομία
Στην ταχέως εξελισσόμενη ψηφιακή εποχή, η αξιοποίηση της τεχνολογίας και η υιοθέτηση της καινοτομίας είναι ζωτικής σημασίας για την επιβίωση. Αξιολογήστε τις τρέχουσες τεχνολογικές σας ικανότητες και εντοπίστε τομείς στους οποίους η καινοτομία μπορεί να βελτιώσει τις επιχειρηματικές σας διαδικασίες, να βελτιώσει την αποτελεσματικότητα και να προωθήσει την ανάπτυξη. Η υιοθέτηση της αυτοματοποίησης, της ανάλυσης δεδομένων, της τεχνητής νοημοσύνης και άλλων αναδυόμενων τεχνολογιών μπορεί να δώσει στον οργανισμό σας ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και να τον τοποθετήσει για μελλοντική επιτυχία.
Η αλήθεια είναι πως στην προκειμένη προπορεύτηκε με θεαματικά αποτελέσματα η Νέα Δημοκρατία, αξιοποίησε την τεχνολογία σε πολλά επίπεδα και με την απαιτούμενη τεχνογνωσία την ανέδειξε σε αδιαμφισβήτητη νικήτρια των εκλογών της 25ης Ιουνίου. Αντιθέτως όλοι θα θυμόμαστε τις ψηφιακές «αρπαχτές» του Αλέξη Τσίπρα και το άβολο “bro”!
Συμπερασματικά λοιπόν είναι ξεκάθαρο πως σε ένα ολοένα και πιο δυναμικό επιχειρηματικό περιβάλλον, η εταιρική αλλαγή δεν είναι απλώς επιλογή αλλά αναγκαιότητα επιβίωσης. Οι εταιρείες που προσαρμόζονται προληπτικά και εξελίσσονται θα τοποθετηθούν για μακροπρόθεσμη επιτυχία, ενώ εκείνες που αντιστέκονται στην αλλαγή διακυβεύουν το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα. Για να επανέλθουμε στην αντιπαραβολή με τις εκλογές του 2023 , ο Σύριζα αντιστάθηκε στην αλλαγή που επιτακτικά χρειαζόταν ως κόμμα, πιθανά γιατί και εντός της συγκεκριμένης «εταιρείας» να μην υπήρχαν στελέχη με τις απαιτούμενες γνώσεις, αλλά σίγουρα γιατί ο ίδιος ο αρχηγός δεν τις είχε.
Πως λοιπόν να ανέθετε ο Ελληνικός λαός την διοίκηση της χώρας σε έναν αποτυχημένο ηγέτη στη δική του «εταιρεία»;
Η απλή λογική οδήγησε στην επιλογή ενός ικανού αρχηγού αφού η Νέα Δημοκρατία, ένα κατά τα άλλα συντηρητικό κόμμα, έχει επιδείξει υποδειγματική προσαρμογή στην αλλαγή και στην υλοποίηση στρατηγικής με όραμα μόνο την καθολική επικράτηση.
Στα case studies λοιπόν αποτυχημένων εταιρειών μπορεί πλέον να προστεθεί και αυτό του κόμματος Σύριζα (με η χωρίς τον Αλέξη Τσίπρα αρχηγό γιατί ευθύνη του οργανισμού Σύριζα ήταν να τον έχει αντικαταστήσει έγκαιρα)
RIP Σύριζα, it wasn’t nice to meet you!